Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 16. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Sloh R OČNÍK 3. D ATUM TVORBY
Anotace: Tato prezentace přibližuje útvary a jazykové prostředky v řečnickém stylu v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 1. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 25 – 30 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.
Útvary a jazykové prostředky řečnického stylu
Útvary řečnického stylu - útvary řečnického stylu kombinují slohový postup výkladového a úvahového 1. proslov – dvojí význam a) kratší, méně oficiální projev (např. k zahájení výstavy) b) mluvený projev obecně 2. řeč politická – prezidentský projev soudní – žaloba, obhajoba duchovní – kázání příležitostná – přípitek, kondolence, svatba atd.
3. odborný referát – patří i do odborného stylu, podává podrobnou informaci o nějaké problematice (kulturní, politické, hospodářské) taktéž referát – obsahová charakteristika díla 4. přednáška – mluvená forma výkladu (výklad – odborné poučení o nějakém problému – vzniku, funkce, významu...) - poskytuje posluchačům informace o dané problematice
Jazykové prostředky v řečnickém stylu - zvolení vhodných jazykových prostředků učiní projev srozumitelnější, názornější, zajímavější atd. 1. slovní zásoba - využívat synonyma - výběr slov přizpůsobit projevu – tedy jiná slova ke kondolenci a jiná k odbornému referátu - existuje Slovník českých synonym - užívat kontaktové prostředky – 2. os. mn. č., 1. os. mn. č., oslovení atd.
2. větná stavba - vyhýbáme se složitým souvětím, různým odbočením, doplňkům – posluchač se v nich ztrácí a klesá jeho pozornost - vyhýbáme se hromadění podstatných jmen slovesných v jedné větě – např. Řešení vidím v přijetí usnesení o zahájení řízení k odebrání povolení k podnikání, nebo zabezpečení plánování opatření - užíváme metafory, přirovnání, kratší vyprávění, bajky, personifikace - v přiměřené míře využívat citáty, aforismy, řečnické otázky, přísloví
- prostředky stupňování napětí: a) gradace – každý výrok je silnější než předchozí – Je to nesmyslné. Je to skandální. Je to do nebe volající. Je to životní prohra. Nebo kácení stromu bylo nedovolené, nepřípustné, odsouzeníhodné. b) kontrast – slova nebo věty v opačném významu – pravda a lež, bohatý sever, chudý jih
g) mluvní tempo = rozložení řeči v čase (tedy „rychlost mluvy) - u každého jiné, záleží na temperamentových vlastnostech - rychlé tempo – časté chyby ve výslovnosti – poněvadž – páč, všiml si – všimsi, výjimečný – vímečný - pomalé tempo – monotónnost, nudnost
FRÁZE (blíže vysvětluje publicistika – výrazy automatizované x aktualizované) - z některých originálních spojení se časem stávají klišé, floskule = prázdný obrat, věta bez obsahu, květnaté prázdno - příklady: a je vymalováno, bonus, čas ukáže, časovaná bomba, čelí, člověčina, došlo k…, filosofie něčeho, zaskočení silničáři, špinavé peníze, boj Davida s Goliášem
Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN