Počítačová prezentace a komunikace Zásady správné prezentace aby prezentace poučila a pobavila 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Psaní závěrečné práce Přednáška pro končící studenty.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
ZÁKLADNÍ TYPOGRAFICKÁ PRAVIDLA Mgr. Petra Toboříková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Tvorba prezentace Vložení snímku Vyberte si nejvhodnější typ snímku.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
HTML a CSS Rostislav Miarka.
Grafická úprava prezentace
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Doporučený vzor individuální prezentace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Význam utkání v sportovních hrách
Inf Tabulkový procesor - formátování
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Prezentace Pravidla pro vytváření Postup vytváření.
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
MINIMATURITY
Výzkum přírodních geochemických a remediačních procesů a jejich využití pro sanace po těžbě nerostů GEOCHEM Kontrolní den ‘04 GEOCHEM – KD 2004.
Titulek prezentace Jméno | město.
Formátování dokumentu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
MIKROPROCESOROVÁ TECHNIKA
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PREZENTACE II. MS OFFICE PowerPoint
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Jak vytvořit dobrou prezentaci
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Zásady tvorby prezentace
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Pozn. Zaměřeno na práci v MS PowerPoint
NÁZEV PREZENTACE Jméno Přednášejícího, tituly Místo, datum
ZÁKLADNÍ TYPOGRAFICKÁ PRAVIDLA
ELEKTRONICKÉ SEŠITY NALEZNETE:
Části obchodního dopisu, osnova
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
PowerPointu Ing. Hana Vláčilová
Název prezentace Podtitul Autor.
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
UA104 – Didaktika informatiky I
Příklady použití, doporučená nastavení
Příklady použití, doporučená nastavení
Příklady použití, doporučená nastavení
Název prezentace Podtitul Autor.
Nadpis prezentace – písmo „Calibri“ varianta Bold, velikost 28bodů, zarovnání na střed Jméno Autora Citát vázající se k projektu, není povinný. Písmo „Calibri“,
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Transkript prezentace:

Počítačová prezentace a komunikace Zásady správné prezentace aby prezentace poučila a pobavila 1

Vytvoření prezentace Vytvoření prezentace Přednesení prezentace Přednesení prezentace 2

Podstata prezentace Sdělování informací s využitím slovních a obrazových prostředků tak, aby si posluchači zapamatovali co nejvíce. Sdělování informací s využitím slovních a obrazových prostředků tak, aby si posluchači zapamatovali co nejvíce. Význam slova „prezentace“: Význam slova „prezentace“:  aktivita přednášejícího,  elektronický soubor (vytvořený v programu MS PowerPoint např.). 3

Vztah vytvořené prezentace a způsobu jejího přednesení Rozhodující pro úspěch je způsob přednesení. Rozhodující pro úspěch je způsob přednesení. Role vytvořeného promítaného souboru prezentace: Role vytvořeného promítaného souboru prezentace:  doplněk promluvy prezentujícího,  zdůraznit a shrnout fakta,  nesmí strhávat pozornost od prezentujícího na „sebe“. 4

Textový snímek Pravidlo 5x5 / 7x7 1 Maximálně 5 / 6 slov v názvu snímku. Maximálně 5 / 6 slov v názvu snímku. Na každý snímek maximálně 5 odrážek / ne více než 7 řádků na výšku. Na každý snímek maximálně 5 odrážek / ne více než 7 řádků na výšku. V každé odrážce maximálně 5 slov / ne více než 7 slov na šířku. V každé odrážce maximálně 5 slov / ne více než 7 slov na šířku. 5

Textový snímek Pravidlo 5x5 / 7x7 2 Pravidlo 5x5 / 7x7 lze porušovat jen v odůvodněných případech (kdy by byl příliš redukován smysl sdělení, má-li text prezentace i jiný účel apod.) a jen „umírněně“. Pravidlo 5x5 / 7x7 lze porušovat jen v odůvodněných případech (kdy by byl příliš redukován smysl sdělení, má-li text prezentace i jiný účel apod.) a jen „umírněně“. 6

Zápis odrážek 1 Přípustné možnosti: Přípustné možnosti:  Na začátku odrážky velké písmeno, na konci tečka (text psán spíše ve větách) (použito v této prezentaci).  Na začátku odrážky velké písmeno, na konci bez tečky (text je psán spíše heslovitě) (nejčastější způsob).  Na začátku odrážky malé písmeno, na konci bez tečky (krátká hesla). 7

Zápis odrážek 2 Pokud je logika členění textu víceúrovňová, je třeba: Pokud je logika členění textu víceúrovňová, je třeba:  použít odpovídající víceúrovňový seznam s odrážkami a  zvolit pro každou úroveň odlišné odrážky. Jako odrážky není vhodné používat spojovník „-“ nebo pomlčku „–“. Jako odrážky není vhodné používat spojovník „-“ nebo pomlčku „–“. V celé prezentaci je vhodné užívat jen jednu sadu odrážek a jeden způsob jejich zápisu. V celé prezentaci je vhodné užívat jen jednu sadu odrážek a jeden způsob jejich zápisu. 8

9

Množství informací Rychlost čtení je 100–200 slov/min. Rychlost čtení je 100–200 slov/min. Čas na jeden snímek minimálně 1 min, lépe 2–4 min. Čas na jeden snímek minimálně 1 min, lépe 2–4 min. Snímek, na který by bylo potřebí více času než cca 5 min, rozdělit do více snímků. Snímek, na který by bylo potřebí více času než cca 5 min, rozdělit do více snímků. Více informací rozdělit do více snímků. Více informací rozdělit do více snímků. Pozor na přelkepy, typografické, pravopysné a gramatické chyby (chybějící čárky v souvětí apod.). Pozor na přelkepy, typografické, pravopysné a gramatické chyby (chybějící čárky v souvětí apod.). 10

Fonty písma Nekombinovat patkové a bezpatkové fonty. Nekombinovat patkové a bezpatkové fonty. Bezpatkové fonty ( Arial, Verdana, Calibri ): Bezpatkové fonty ( Arial, Verdana, Calibri ):  oko čte rychleji,  vhodné používat na běžný text snímků. Patkové fonty (Times New Roman např.): Patkové fonty (Times New Roman např.):  oko čte pomaleji,  obsah se lépe zapamatuje,  možno použít na nadpisy. 11

Velikost písma Základní text 28–32 bodů, absolutní minimum je 20 bodů (v grafech, tabulkách, popiskách obrázků apod.). Základní text 28–32 bodů, absolutní minimum je 20 bodů (v grafech, tabulkách, popiskách obrázků apod.). Nadpisy 36–40 bodů. Nadpisy 36–40 bodů. Na této stránce je nadpis velikosti 36 bodů tučně a základní text 28 bodů. Na této stránce je nadpis velikosti 36 bodů tučně a základní text 28 bodů. Veškerý text musí být bezpečně čitelný pro všechny posluchače / v celé místnosti. Veškerý text musí být bezpečně čitelný pro všechny posluchače / v celé místnosti. Záleží na hloubce místnosti a velkosti plátna. Záleží na hloubce místnosti a velkosti plátna. Ještě nikdo si nestěžoval na velké písmo. Ještě nikdo si nestěžoval na velké písmo. 12

Řezy a barvy písma 1 Pro zvýraznění tučný text nebo jinou barvu písma. Pro zvýraznění tučný text nebo jinou barvu písma. Nezdůrazňovat podtržením. Nezdůrazňovat podtržením. Kurzívu ke zdůraznění raději nepoužívat: zdůrazňuje málo výrazně a hůře se čte. Pokud ano, tak jiné barvy nebo tučnou. Kurzívu ke zdůraznění raději nepoužívat: zdůrazňuje málo výrazně a hůře se čte. Pokud ano, tak jiné barvy nebo tučnou. Nepoužívat více než dva různé fonty a nestřídat fonty v textu stejného druhu. Nepoužívat více než dva různé fonty a nestřídat fonty v textu stejného druhu. 13

Řezy a barvy písma 2 Písmo musí mít dostatečný kontrast s pozadím a vhodně s ním barevně ladit nejen na monitoru, ale i na plátně. Písmo musí mít dostatečný kontrast s pozadím a vhodně s ním barevně ladit nejen na monitoru, ale i na plátně. Nepoužívat nepříjemné, ostré barvy pozadí. Nepoužívat nepříjemné, ostré barvy pozadí. Světlé (bílé) pozadí, tmavé (černé) písmo: výhodné při tisku. Světlé (bílé) pozadí, tmavé (černé) písmo: výhodné při tisku. Tmavé (černé) pozadí, světlé (bílé) písmo: (uvádí se) lepší čitelnost. Tmavé (černé) pozadí, světlé (bílé) písmo: (uvádí se) lepší čitelnost. 14

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Základní varianta. 15

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Pozadí nemusí být bílé. 16

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Základní varianta inverzně. Základní varianta inverzně. 17

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Pozadí nemusí být černé. Pozadí nemusí být černé. 18

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Příliš světlé pozadí, na plátně nemusí být text dostatečně čitelný. Čitelnost textu se ale dá vylepšit např. přidáním stínu textu apod. Příliš světlé pozadí, na plátně nemusí být text dostatečně čitelný. Čitelnost textu se ale dá vylepšit např. přidáním stínu textu apod. 19

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Příklad vhodné kombinace barev. Příklad vhodné kombinace barev. 20

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Na monitoru příliš výrazné, na plátně může být „tak akorát“. 21

Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus rhoncus. Etiam egestas wisi a erat. Aenean id metus id velit ullamcorper pulvinar. Aliquam erat volutpat. Příklad nevhodné barevné kombinace. 22

Jedna barva 23

Dvě barvy 24

Tři barvy 25

Více barev 26

Animace Používat „umírněně“ a „obezřetně“. Používat „umírněně“ a „obezřetně“. Animace nesmějí odvádět pozornost od obsahu a zdržovat, nesmí být nepřirozené a samoúčelné. Animace nesmějí odvádět pozornost od obsahu a zdržovat, nesmí být nepřirozené a samoúčelné. Všechny animace musí být jednotné. Všechny animace musí být jednotné. Nevhodné při obhajobách BP a DP. Nevhodné při obhajobách BP a DP. Nepoužívat automatické časování. Nepoužívat automatické časování. 27

Obrázky, grafy Stejná pravidla jako pro písmo. Stejná pravidla jako pro písmo. Vše na nich musí dobře vidět a přečíst každý účastník prezentace. Vše na nich musí dobře vidět a přečíst každý účastník prezentace. Dostatečně velké (min. ¼ snímku), ostré. Dostatečně velké (min. ¼ snímku), ostré. Obrázky nedeformovat. Známka M. Z.: návrh realizace Obrázky nedeformovat. Známka M. Z.: návrh realizace 28

Hudba, zvuky Zvukové efekty jen odůvodněných případech. Zvukové efekty jen odůvodněných případech. Hudbu jen výjimečně a pokud je součástí výkladu. Hudbu jen výjimečně a pokud je součástí výkladu. Hudba na pozadí je zcela nevhodná. Hudba na pozadí je zcela nevhodná. 29

Video Video jen odůvodněných případech. Video jen odůvodněných případech. Délka videa max. cca 3 minuty. Délka videa max. cca 3 minuty. Prezentace není promítání filmu. Prezentace není promítání filmu. Delší videa nevkládat do prezentace, ale spustit mimo ni. Delší videa nevkládat do prezentace, ale spustit mimo ni. Pozor na podporované formáty a umístění videa na disku (vhodné ve stejné složce). Pozor na podporované formáty a umístění videa na disku (vhodné ve stejné složce). 30

Jednotný vzhled prezentace Dodržet jednotný vzhled celé prezentace: Dodržet jednotný vzhled celé prezentace:  pozadí,  písmo,  barvy,  animace,  šířka okrajů snímků (text nesmí „pumpovat“). Bezúčelné změny vzhledu působí rušivě. Bezúčelné změny vzhledu působí rušivě. Snímky je vhodné číslovat. Snímky je vhodné číslovat. 31

Podmínky prezentace Dostatečné rozlišení a svítivost projektoru. Dostatečné rozlišení a svítivost projektoru. Přiměřené světelné podmínky (slunce, zatemnění, umělé osvětlení). Přiměřené světelné podmínky (slunce, zatemnění, umělé osvětlení). Přiměřené zvukové podmínky (síla hlasu přednášejícího, velikost sálu, rušivé zvuky klimatizace, projektoru apod.). Přiměřené zvukové podmínky (síla hlasu přednášejícího, velikost sálu, rušivé zvuky klimatizace, projektoru apod.). Velikost místnosti x počet a usazení posluchačů. Velikost místnosti x počet a usazení posluchačů. 32

Formáty souboru prezentace Vhodné znát předem, jaký formát je možný. Vhodné znát předem, jaký formát je možný. Microsoft PowerPoint 2007 a 2010 umožňují některé pokročilejší funkce. Microsoft PowerPoint 2007 a 2010 umožňují některé pokročilejší funkce. Microsoft PowerPoint – menší pravděpodobnost nekompatibility. Microsoft PowerPoint – menší pravděpodobnost nekompatibility. Verze v pdf – téměř 100% jistota, vhodné jako záloha. Verze v pdf – téměř 100% jistota, vhodné jako záloha. Velikost souboru s prezentací max. 5 MB. Velikost souboru s prezentací max. 5 MB. 33

Obsah prezentace Množství a rychlost sdělování obsahu je limitované Množství a rychlost sdělování obsahu je limitované  časem,  úrovní posluchačů,  zájmem a motivací posluchačů,  schopnostmi a znalostmi přednášejícího. Obsah musí mít logickou a srozumitelnou strukturu. Obsah musí mít logickou a srozumitelnou strukturu. Myšlenky zapsat do stručných heslovitých formulací. Myšlenky zapsat do stručných heslovitých formulací. 34

Části souboru snímků prezentace První snímek (název prezentace, jméno autora, datum, motivační obrázek). První snímek (název prezentace, jméno autora, datum, motivační obrázek). Druhý snímek (osnova promluvy – má funkci úvodu). Druhý snímek (osnova promluvy – má funkci úvodu). Vlastní prezentace. Vlastní prezentace. Předposlední snímek (shrnutí – má funkci závěru). Předposlední snímek (shrnutí – má funkci závěru). Poslední snímek (odkazy na literaturu a další zdroje, poděkování za pozornost nebo trpělivost, kontakty). Poslední snímek (odkazy na literaturu a další zdroje, poděkování za pozornost nebo trpělivost, kontakty). 35

Základní pravidla koncipování snímků vlastní prezentace Jeden snímek = jedna myšlenka nebo jeden uzavřený okruh myšlenek. Jeden snímek = jedna myšlenka nebo jeden uzavřený okruh myšlenek. Počet odrážek ve snímku = počet částí dané myšlenky (okruhu myšlenek). Počet odrážek ve snímku = počet částí dané myšlenky (okruhu myšlenek). Na snímku může být jen jedna odrážka nebo obrázek – nesmí to ale být v rozporu s výkladem (je třeba se o tom rozhovořit). Na snímku může být jen jedna odrážka nebo obrázek – nesmí to ale být v rozporu s výkladem (je třeba se o tom rozhovořit). 36

Struktura přednesení prezentace Pravidlo 3x TELL 1.Řekni, co chceš říci. 2.Řekni to. 3.Řekni, co jsi řekl. 37

Dodržování pravidla 3x TELL Jen pokud slouží účelu a formě prezentace. Jen pokud slouží účelu a formě prezentace. Posluchač není robot. Posluchač není robot. Prezentace nesmí nudit! Prezentace nesmí nudit! Posluchači by se měli alespoň jednou zasmát! Posluchači by se měli alespoň jednou zasmát! 38

Jak zaujmout posluchače Dobrá prezentace je vyprávění příběhu. Dobrá prezentace je vyprávění příběhu. Správný postup: Správný postup:  říci, jak to začalo, jaký byl cíl, inspirace, otázka (pokud možno tajemství, záhada, rozpor, je třeba pátrat apod.),  říci, jak to probíhalo (ale jen to důležité, doplněné o to kritické, překvapivé apod.),  říci, jak to skončilo (pointa). 39

Znaky nudné prezentace Příliš obecná a samozřejmá tvrzení. Příliš obecná a samozřejmá tvrzení. Odbíhání od hlavní linie příběhu. Odbíhání od hlavní linie příběhu. Spousta zbytečných a samoúčelných podrobností. Spousta zbytečných a samoúčelných podrobností. Nedostatek humoru a nadhledu. Nedostatek humoru a nadhledu. Nudný přednášející (nezajímá se o předmět výkladu ani o posluchače, chce to mít za sebou, nebaví ho to apod.). Nudný přednášející (nezajímá se o předmět výkladu ani o posluchače, chce to mít za sebou, nebaví ho to apod.). 40

Části přednesení prezentace 1 Zahájení (pozdravit, oslovit, přivítat, představit se). Zahájení (pozdravit, oslovit, přivítat, představit se). Úvod, téma prezentace a pokud možno i její zdůvodnění, cíle (o čem prezentace bude a případně i proč taková bude). Úvod, téma prezentace a pokud možno i její zdůvodnění, cíle (o čem prezentace bude a případně i proč taková bude). Vlastní prezentace. Vlastní prezentace. 41

Části přednesení prezentace 2 Závěr (zopakovat to nejdůležitější, max. 3 body). Závěr (zopakovat to nejdůležitější, max. 3 body). Prostor pro otázky a diskusi. Prostor pro otázky a diskusi. Poděkování za pozornost, sdělení kontaktů, rozloučení. Poděkování za pozornost, sdělení kontaktů, rozloučení. 42

Způsob prezentace 1 Mluvit spatra podle poznámek nebo jen podle textu prezentace. Mluvit spatra podle poznámek nebo jen podle textu prezentace. Číst jen výjimečně (doslovné citace apod.). Číst jen výjimečně (doslovné citace apod.). Mluvit srozumitelně, tj. tak, aby tomu posluchači rozuměli. Mluvit srozumitelně, tj. tak, aby tomu posluchači rozuměli. V promluvě rozvádět a komentovat myšlenky heslovitě zapsané v textu prezentace. V promluvě rozvádět a komentovat myšlenky heslovitě zapsané v textu prezentace. 43

Způsob prezentace 2 Není nutné rozebrat vše, co je na snímcích. Není nutné rozebrat vše, co je na snímcích. Není vhodné se ve snímcích vracet. Není vhodné se ve snímcích vracet. Není vhodné snímky přeskakovat. Není vhodné snímky přeskakovat. Je třeba mluvit k posluchačům, neotáčet se k nim zády. Je třeba mluvit k posluchačům, neotáčet se k nim zády. Mluvit spisovně (někdy je možno použít kultivovanou hovorovou češtinu). Mluvit spisovně (někdy je možno použít kultivovanou hovorovou češtinu). Mluvit pomalu a zřetelně. Mluvit pomalu a zřetelně. Používat krátké věty. Používat krátké věty. 44

Způsob prezentace 3 Prezentace musí být plynulá. Prezentace musí být plynulá. Důležité prezentace nebo prezentace začátečníků je vhodné vyzkoušet nanečisto. Důležité prezentace nebo prezentace začátečníků je vhodné vyzkoušet nanečisto. Je třeba se vyhnout improvizacím. Vše, co je možné předvídat, je třeba promyslet nebo i nacvičit předem. Je třeba se vyhnout improvizacím. Vše, co je možné předvídat, je třeba promyslet nebo i nacvičit předem. Je třeba sledovat čas a dodržet dobu vyměřenou na prezentaci. Je třeba sledovat čas a dodržet dobu vyměřenou na prezentaci. 45

Způsob prezentace 4 Není vhodné: Není vhodné:  mít ruce v kapsách,  drbat se,  dívat se na podlahu nebo na strop,  stát ztuhle, nebo přehnaně gestikulovat. Navyklé způsoby chování lze ad hoc jen obtížně měnit, nebo to možné není. Navyklé způsoby chování lze ad hoc jen obtížně měnit, nebo to možné není. 46

Nejčastější chyby při přípravě prezentace 1 Příliš mnoho textu na snímku. Příliš mnoho textu na snímku. Příliš málo textu na snímku. Příliš málo textu na snímku. Grafy bez popisků nebo s nečitelnými popisky. Grafy bez popisků nebo s nečitelnými popisky. Příliš malé fonty. Příliš malé fonty. Nedostatečně kontrastní barvy nebo nevhodná kombinace barev textu a pozadí. Nedostatečně kontrastní barvy nebo nevhodná kombinace barev textu a pozadí. 47

Nejčastější chyby při přípravě prezentace 2 Příliš složité nebo nesrozumitelné grafy. Příliš složité nebo nesrozumitelné grafy. Chybějící, nedostatečné nebo nečitelné popisky u grafů. Chybějící, nedostatečné nebo nečitelné popisky u grafů. Nejednotná úprava. Nejednotná úprava. Prohřešky proti pravidlům typografie a českého jazyka. Prohřešky proti pravidlům typografie a českého jazyka. 48

Nejčastější chyby při prezentaci 1 Nesledování času a nedodržení doby vyměřené na prezentaci. Nesledování času a nedodržení doby vyměřené na prezentaci. Střídání snímků příliš rychlé. Střídání snímků příliš rychlé. Střídání snímků příliš pomalé. Střídání snímků příliš pomalé. Delší výklad, k němuž není žádný snímek. Delší výklad, k němuž není žádný snímek. Promítání nebo přeskakování snímků bez výkladu. Promítání nebo přeskakování snímků bez výkladu. 49

Nejčastější chyby při prezentaci 2 Čtení textu ze snímků nebo přípravy. Čtení textu ze snímků nebo přípravy. Nespisovná čeština. Nespisovná čeština. Nedostatečná síla hlasu. Nedostatečná síla hlasu. Nereagování na chování posluchačů. Nereagování na chování posluchačů. 50

Upozornění na chyby 1 v této prezentaci prosím zasílat na Děkuji předem 1 Poznámka: Některé chyby v této prezentaci (např. příliš mnoho textu na některých snímcích) jsou vědomé, protože tato prezentace má sloužit také jako textový podklad pro studium. 51

Děkuji za pozornost 52