Děti se učí tím, v čem žijí Žije-li dítě v ovzduší kritizování, učí se odsuzovat. Žije-li dítě v ovzduší nepřátelství, učí se útočit. Žije-li dítě v ovzduší výsměchu, učí se nejistotě. Žije-li dítě v ovzduší zahanbování, učí se pocitům provinilosti. Žije-li dítě v ovzduší tolerance, učí se trpělivosti. Žije-li dítě v ovzduší bezpečí, učí se důvěřovat. Je-li dítě povzbuzováno, učí se sebedůvěře. Je-li dítě přijímáno a uznáváno, učí se mít rádo samo sebe. Žije-li dítě v ovzduší lásky a přátelství, učí se hledat a nacházet lásku kolem sebe. Dorothy Law Nolte
VÝCHOVA l ________________________________ l autoritativní permisivní
VÝCHOVA l ________________________________ l autoritativní permisivní x respektující respektující demokratická demokratická
MOCENSKÝ MODEL VZTAHŮ (autoritativní model výchovy)
MOCENSKÝ MODEL VZTAHŮ (autoritativní model výchovy) MOCENSKÝ MODEL VZTAHŮ (autoritativní model výchovy)
VZDOR POSLUŠNOST
POSLUŠNOST Znamená podřídit se druhé osobě v mocenské pozici
ZODPOVĚDNOST Znamená řídit se morálními hodnotami, pravidly, společenskými normami Znamená řídit se morálními hodnotami, pravidly, společenskými normamiPODMÍNKOU JE RESPEKTUJÍCÍ VZTAH
Kvalita práce učitele je nejsilnějším ze školních faktorů ovlivňujících výsledky dětí.
Budoucí občany demokratického státu a pracovníky svobodných firem nelze vychovávat nedemokratickými přístupy
POSTOJ K DĚTEM MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ POSTOJ K DĚTEM MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ
Komu-nikace TvořivostSpolu-práce Vnitřnímotivace Samo-statnost Postoj k dětem
Byl jsem ve všem dobrý, no vážně, čestně, ve všem, než jsem začal chodit do školy. Uměl jsem se krásně smát, senzačně se všemi si hrát. No já byl král, to všichni věděli! No fakt, byl jsem dobrý ve všem! A teď jsem dobrý ve všem jen v sobotu a v neděli.
Děkuji za pozornost. Děkuji za pozornost.