Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ. U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení hasičů na přilbách
Advertisements

KINANTROPOLOGIE Sport Sciences doc. PhDr. Blahoslav KOMEŠTÍK, CSc:
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Žena (návod pro muže).
ALKO JÓGA PRAVIDELNÝM PROCVIČOVÁNÍM DOVEDETE PROVEDENÍ JEDNOTLIVÝCH POZIC K DOKONALOSTI.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu
Skupina se skládá z: Jan Hošek, Zuzana Jírová, Michal Vinduška a Terka Semecká.
… jiné je tvé dít ě. Jiné ve svém duševním bohatství, jiné v rozvoji svých schopností, jiné ve vztazích ke sv ě tu, jiné ve svém jednání i po č ínání,
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hammondovy varhany, Syntetyzéry, Keyboardy
Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako
ENERGETICKY BOHATÉ SLOUČENINY II. PaedDr. Jiřina Ustohalová
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
ZŠ a MŠ Olšovec, p ř ísp. org. Autor : Helena Jordánová, Mgr. ZKOUŠÍM, BÁDÁM … Lidské t ě lo VY_32_INOVACE_7.
Toto je jeden z nejkrásn ě jších a nejsympati č t ě jších mail ů, který práv ě obíhají… P ř ekrásný týden p ř átelé !! Š ť astný p ř átelský týden !
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
M a y a A n g e l a a j e j í m o u d r á s l o v a K l i k e j.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
UČENÍ.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_498_KOSMETICKÉ EMULZE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
Atmosféra.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základy automatického řízení 1
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Rozhodování 1.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
UČENÍ.
Didaktika sportovních činností
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vliv reklamy na společnost
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Motto: Děti tvoří 20% populace, ale jsou 100% naší budoucnosti
Digitální gramotnost Informatické myšlení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Motto: Děti tvoří 20% populace, ale jsou 100% naší budoucnosti
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ

U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a mnohotvárností obsahových forem.

DRUHY U Č ENÍ : 1. SENZOMOTORICKÉ 2. INTELEKTOVÉ 3. SOCIÁLNÍ

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ : Ozna č ováno č asto jako jen motorické, p ř ípadn ě pohybové Je u č ení se pohybovým návyk ů m Uskute čň uje se jako cvi č ení U č lov ě ka je to nap ř íklad jízda na kole, jízda na lyžích, hra na hudební nástroj a r ů zné druhy sportovních, manipula č ních a pracovních č inností.

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ : Imita č ní u č ení (cvi č podle m ě !). Pat ř í k nejrozší ř en ě jším druh ů m, které se p ř i nácviku dovedností využívají p ř edevším u za č áte č ník ů a u cvi č ení, která vyžadují p ř esnost. Své opodstatn ě ní má i u složitých cvi č ení náro č ných na abstraktní myšlení. D ů ležité je správné p ř edvedení ukázky, nebo ť p ř edstava pohybu se vytvá ř í výhradn ě p ř es zrakový analyzátor. Fixace dovedností se uskute čň uje mnohonásobným opakováním.

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ Instruk č ní cvi č ení (cvi č podle slovního návodu!). P ř edstava pohybu se vytvá ř í dle slovních pokyn ů – instrukcí. Jedinec p ř ed prvními pokusy musí sd ě lený obsah instrukce analyzovat a zpracovat. Pro takovou č innost by m ě l jedinec znát nezbytné poznatky o nacvi č ované dovednosti, znát používané termíny. Toto cvi č ení se aplikuje p ř edevším p ř i nácviku obtížn ě jších pohybových struktur u d ě tí s již č áste č n ě rozvinutým abstraktním u č ením (od let a výše).

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ Zp ě tnovazební myšlení (u č se ze svých chyb!). Informace o provedené dovednosti se u č ící doví až po jejím absolvování (pokus a omyl). Nositel zp ě tné informace je v ě tšinou u č itel (trenér) nebo vlastní výsledek č innosti (shozená la ť ka, dosažený č as...). Zp ě tná informace je intrizitivní, vnit ř ní-proprioceptivní (zrak, sluch, "pocity pohybu") a extrinzitivní, vn ě jší- exteroceptivní (informace poskytnutá navíc nad informace z vlastního pohybu). (Schmidt, 1991). Velmi vhodným zp ě tnovazebním prost ř edkem je nap ř. video.

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ Problémové u č ení (hledej sám ř ešení úkolu!). Problémové u č ení pat ř í k náro č ným druh ů m u č ení. Vyžaduje od žák ů samostatnost a tvo ř ivost. Každému praktickému pokusu p ř edchází myšlenková analýza vzniklé problémové situace, završená formulováním hypotézy - p ř edpokladu jejího možného ř ešení. Ta je následn ě v praktické č innosti ov ěř ována a podle povahy pr ů b ě žného (nebo i finálního) výsledku je bu ď p ř ijata nebo zamítnuta. P ř i ř ešení nastolených problém ů postupuje jedinec bu ď zcela samostatn ě, nebo za pomoci rad u č itele.

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ Ideomotorické u č ení (u č se pohybu i ve svých p ř edstavách!). Teoretická podstata u č ení spo č ívá v efektu, že kinestetické bu ň ky v centrálním nervovém systému mohou být drážd ě ny nejen perifern ě (aktivním pohybem), ale i centráln ě (p ř edstavou pohybu). Centrální podrážd ě ní m ů že být evokováno slovem, pojmem (vysloveným u č itelem), nebo si je m ů že vybavit žák sám tím, že si promýšlí a p ř edstavuje nacvi č ovaný pohyb (pohybovou dovednost). Ideomotorické u č ení je náro č né na abstraktní myšlení a p ř im ěř enou koncentraci. Cvi č ení v p ř edstavách nem ů že praktické cvi č ení pln ě nahradit, ale m ů že být jejím vhodným dopl ň kem.

FÁZE SENZOMOTORICKÉHO UČENÍ Fáze kognitivní: seznámení s dovedností, popsání k č emu slouží, analýza jednotlivých č ástí, vymezení základního postupu p ř i osvojování. Fáze fixa č ní: praktické vykonávání pohyb ů, minimalizace chyb v jednotlivých pokusech. Fáze zdokonalování: zvyšování rychlosti a p ř esnosti pohyb ů, minimální až nulová frekvence chyb, odolnost v ůč i p ů sobení negativních vliv ů. Fáze tvo ř ivosti:samostatné zdokonalování dovednosti, kreativita

GENERALIZACE : Pedagogické procesy : -seznámení s úkolem, tvorba p ř edstavy, první pokusy Psychologické procesy : -tvorba p ř edstav,vnímání (percepce), motivace Fyziologické procesy : -aferentní syntéza, iridiace vzruch ů, pokusy o ř ízení (koordinaci pohyb ů ) Výsledky u č ení a znaky pohybu : - nekoordinovaný pohyb, souhyby, nep ř esnost, nestabilita provedení Úrove ň : nízká

DIFERENCIACE : Pedagogické procesy :-d ů raz na uzlové body provedení, odstra ň ování chyb, instrukce, slad ě nost, standardní podmínky Psychologické procesy : -zp ř esn ě ní p ř edstavy, percep č ní u č ení, zpev ň ování vzorc ů v pam ě ti, anticipace Fyziologické procesy : -formování komplexního analyzátoru, zpev ň ování komplexu podmín ě ných reflex ů Výsledky u č ení a znaky pohybu : -zvládnutí pohybu jako celku, plynulost,p ř esnost,vyšší stabilita Úrove ň : -st ř ední

AUTOMATIZACE : Pedagogické procesy : -prom ě nlivé podmínky, opakování se zatížením, zdokonalování celkové struktury, p ř esnost, slad ě nost Psychologické procesy : -automatické vybavování vzorc ů, snížení v ě domé kontroly Fyziologické procesy : -stabilizace struktury, ř ízení-p ř enos do subkortikální úrovn ě, souhra s vegetativn ě inervovanými systémy Výsledky u č ení a znaky pohybu : -dokonalé provedení v p ř esnosti, stabilit ě a efektivnosti, zvyšování výkonnosti. Úrove ň : -vysoká

KREATIVITA : Pedagogické procesy :-praktická aplikace ve složitých prom ě nlivých podmínkách, odolnost v ůč i vliv ů m Psychologické procesy :-uplatn ě ní nau č ených program ů,tv ů r č í hledání nových programových variant Fyziologické procesy :-maximální ú č innost v ř ízení a regulaci složitých kombinací, nejužší propojení s vegetativn ě inervovanými systémy Výsledky u č ení a znaky pohybu :-ú č inné uplatn ě ní nejr ů zn ě jších program ů Úrove ň : -mistrovská

DĚKUJI ZA POZORNOST