Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
RISKUJ přírodopis 7 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Plazi – svědkové dávných věků V – CH - D 1. Napiš vše, co znáš a víš.
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Síťokřídlí a blanokřídlí Hmyz s proměnou dokonalou vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
zpracovaný v rámci projektu
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
MĚKKÝŠI PLŽI, MLŽI, HLAVONOŽCI
Živočichové v lesích Jan Pavlik.
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název projektu: Živá příroda ve škole
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
OBOJŽIVELNÍCI (zajímavosti)
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Základní škola Kladruby
Obojživelníci - ocasatí
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Ptáci.
4.Třída: Obojživelníci.
Plazi.
Třída: RYBY.
VY_52_INOVACE_19_Ekosystém- životní projevy
Obojživelníci. AUTOR: Eliška Jurčicová
PLAZI 7. třída.
OBRATLOVCI – opakování
OBOJŽIVELNÍCI TŘÍDĚNÍ.
Výukový materiál ZŠ Kovářov
OBOJŽIVELNÍCI - POZNÁVAČKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Obojživelníci.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Nadtřída: ČELISTNATCI
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
1. 1.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Úkol Vypiš ve dvojicích co nejvíce obojživelníků, které znáš. Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Životní prostředí voda i souš výskyt téměř všude slouží jako bioindikátor chránění Obrázky: Klipart PowerPoint 2007 Co znamená pojem bioindikátor? organismus, jehož výskyt poukazuje na čistotu životního prostředí Odpověď

Dělení bezocasí (žáby) ocasatí (čolci, mloci) Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

pokryv těla - kůže, slizové a jedové žlázy TS - vymrštitelný jazyk, drobné zuby, jícen, žaludek, střevo, konečník, kloaka DS - larvy žábrami, dospělci plícemi a kůží Hlavní znaky Obr. 4: Vnitřní ústrojí žáby

 CS – srdce - 2 předsíně, 1 komora; proměnlivá tělesná teplota  VS - ledviny, moč  NS - dominantní střední mozek  SS - čich, oči s víčkem, střední ucho, postranní čára u pulců Obr. 8: Vnitřní ústrojí

Zajímavost obojživelníci mají dobře vyvinutý orientační smysl k rozmnožování se vrací do stejných tůní, kde se vylíhli Jaké jsou velké nevýhody tohoto rozmnožování? nebezpečí při přesunu – silnice, změny terénu; vysušením nebo znečištěním tůní přicházejí o svá líhniště, obtížně nalézají nové Odpověď

Rozmnožování vázané na vodu ve vodě vývoj vajíček a larev - pulců oddělené pohlaví vajíčka v rosolovitém obalu Obr. 5: Vývoj žáby

Obr. 6 Obr. 7 sameček menší než samička vajíčka skokana

Zástupci - ocasatí Čolek obecný Mlok skvrnitý

Obr. 1: Čolek obecný - sameček Obr. 2: Čolek obecný - samička většinu roku ve vodě – zde se rozmnožují koncem léta noční život na souši chráněni hřeben samců Čolek obecný

Obr. 3. noční živočich – žije v lesích páření na suchu – živé larvy do vody chráněný Mlok skvrnitý

Zástupci - bezocasí Skokan zelený, hnědý, skřehotavý Rosnička zelená Ropucha obecná Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Obr. 9 ve stinných, vlhkých lesích zimu přečkává v bahně Skokan hnědý

jedové žlázy bradavičnatá kůže krátké zadní nohy Obr. 10 Ropucha obecná

Obrázek: Klipart PowerPoint 2007 přizpůsobena k životu na stromech a keřích příchytné terčíky na prstech Rosnička zelená

Zajímavost největší ocasatý obojživelník – velemlok obrovský (160 cm) největší žába – skokan obrovský (3 kg) axolotl – jen v jezerech kolem města Mexiko City Obr. 11: Velemlok obrovský Obr. 12: Axolotl

Urči zástupce na obrázku rosnička ropucha čolek skokan mlok velemlok

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s. Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL Obr. 10: URL Obr. 11: URL Obr. 12: URL