VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech.
VY_32_INOVACE_14_1_7 Ing. Jan Voříšek  Základy systematického názvosloví byly položeny v roce 1892 na Mezinárodním kongresu pro reformu chemické nomenklatury.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Alkyny.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Chemické vlastnosti technických materiálů
Období: leden až květen 2012
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Autor: Stejskalová Hana
Autor: Mgr. Simona Komárková
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola Damníkov
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Alkeny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
CHEMIE - Chemická vazba
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Vzorce Výskyt a použití
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek

 Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu dehydrohalogenace se z dihalogenalkanů odštěpí dvě molekuly halogenovodíku a vznikne alkyn, halogenid alkalického kovu a voda.  Takto se připravuje např. velmi čistý acetylen:  CH 2 -CH KOH CH CH + 2 H 2 O + 2 KBr  Br Br

 Uvedená metoda je zvlášť vhodná pro přípravu alkynů s koncovou trojnou vazbou.  Zkuste napsat reakci pro přípravu látky but- 1-yn.  CH 3 -CH 2 -CH-CH KOH ethanol Br Br CH 3 -CH 2 -C CH + 2 KBr + 2 H 2 O

 Další možnou metodou přípravy alkynů je reakce acetylidů alkalických kovů s alkylhalogenidy.  Následný příklad uvádí reakci 1-brombutanu s hydrogenacetylidem sodným:  CH 3 CH 2 CH 2 CH 2 Br + NaC CH CH 3 CH 2 CH 2 CH 2 C CH + NaBr Hex-1-yn

 Jednou z nejvýznamějších metod přípravy ethynu (acetylénu) je hydrolýza acetylidu neboli karbidu vápenatého CaC 2.  CaC H 2 O CH CH + Ca(OH) 2  Karbid vápenatý se připravuje reakcí oxidu vápenatého s uhlíkem (koksem) v elektrické peci:  CaO + 3 C 3000 o C CaC 2 + CO

 Tato metoda je ovšem velmi energeticky náročná. Proto se v současnosti vyrábí ethyn převážně pyrolýzou (zahříváním bez přístupu vzduchu) methanu.

 Nejvýznamnějším alkynem je ethyn (acetylen). CH CH  Je to bezbarvý plyn bez zápachu. Technický ethyn připravený z karbidu má charakteristický zápach vlivem příměsí. Ve směsi se vzduchem a při stlačování snadno vybuchuje.  Používá se hlavně jako výchozí surovina pro chemické syntézy (PVC, syntetický kaučuk, vinylacetát, akrylonitril, acetaldehyd atd.).  Další použití má pro kyslíko-acetylenové sváření a řezání kovů. Spalováním ethynu s kyslíkem vzniká plamen o teplotě přes 3300 °C.

 Obr.1: Generátor acetylenu

 Obr.2: Svařování

 Ethyn lze použít také v acetylenových ("karbidových") lampách, využívaných dříve horníky.  V elektrotechnice se používá lineární polymer acetylenu – polyacetylen. V jeho makromolekule jsou konjugované dvojné vazby. - CH=CH- n Tato struktura dává polymeru polovodivé vlastnosti. Takto strukturované sloučeniny byly objeveny i v mezihvězdném prostoru.

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN

 Obr.1: Generátor acetylenu e_generator_unit.jpg e_generator_unit.jpg Staženo: , autor: Ikiwaner  Obr.2: Svařování _df_n- 30_ _Schwei%C3%9Ferschutzglas.jpg _df_n- 30_ _Schwei%C3%9Ferschutzglas.jpg Staženo: , zdroj: Deutsche Fotothek, autor: Eugen Nosko

 Téma sady: Studium uhlovodíků  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Příprava a výroba alkynů.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák charakterizuje výrobu alkynů a popíše výrobu acetylenu.  Klíčová slova: organická chemie, alkyny, výroba acetylenu.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.