ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Mediální produkt.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
funkce médií ve společnosti moc médií
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
1.
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Helena Průžová Název DUM Žurnalistika a její žánry Kód DUM VY_32_INOVACE_7.1.4 Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Mediální výchova Výstup ŠVP Mediální produkty a jejich významy Anotace DUM Prezentace přináší základní informace o žurnalistice a jejím členění a poskytuje přehled novinářských žánrů. Metodický popis Prezentace slouží jako podpůrný materiál pro výklad učitele, ale je vhodná také k samostudiu pro žáky. Vychází z novějšího přístupu k žurnalistickým sdělením, takže se místy rozchází s tradičním učivem publicistického stylu, ale ne výrazně. Některé informace (např. členění žurnalistiky podle zdrojů) nejsou určeny k pamětnímu osvojení. Hodnocení Materiál se osvědčil, přispěl ke zkvalitnění výuky. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

 označení pro práci novináře (= žurnalista)  pravidelné získávání, zpracovávání a šíření informací důležitých či zajímavých pro široké publikum prostřednictvím sdělovacích prostředků  mediální sdělení = jednotka žurnalistické produkce

 pravidelná periodicita (tisk, pravidelnost televizního či rozhlasového vysílání)  aktuálnost – vztah k dění ve společnosti (nemusí znamenat pouze novost, ale návaznost)  obecná dostupnost

 zdrojová – získává informace od oficiálních zdrojů (agentury, tiskoví mluvčí, …)  technožurnalistika – pohotovost, rychlost předávání a získávání informací (např. CNN)  hloubková – předávání událostí v souvislostech, vysoké nároky na novináře  nová –u významných událostí důraz na jedince  investigativní (pátrací) – zabývá se porušováním zákona, negativními společenskými jevy apod.  zábavní (infotainment) – zajímavost, napínavost, příběhovost, celebrity, hrdinové, ale i spodina  virtuální – skutečnost je nahrazena výmysly – aféry apod.

 zpravodajská (informační) – základ žurnalistiky  publicistická (analytická, přesvědčovací) - druhá nejdůležitější funkce  naučná (cílem je poradit a poučit)  umělecká (beletristická)  zábavní – její podíl se liší podle druhu média (doplňující role x výlučná), obecně ale narůstá

 tradičně v učebnicích se objevuje pojem publicistický styl jako označení pro styl žurnalistických sdělení, což je nepřesné  proto jej členíme dále na a) styl zpravodajský b) styl publicistický v užším slova smyslu (styl analytický) c) styl publicistický beletristický d) případně ještě propagační (reklamní)

 postupem času se proměňovaly (např. fejeton za časů J. Nerudy a dnes – výrazně kratší a „odlehčený“)  některé žánry už se prakticky nevyužívají (např. causerie, črta, entrefilet)  časté je mísení žánrů (zejm. publicistických), v současném dnešním tisku se např. vyskytují texty na pomezí různých žánrů (fejeton, glosa, sloupek); takové texty nejsou označeny žánrově, ale např. názvem rubriky  část badatelů (G. Osvaldová), ale i novinářů na ně zcela rezignovala…

 zpráva je základním žánrem zpravodajství  žurnalisticky zpracovaná informace o něčem, co se stalo nebo stane (resp. nestalo nebo nestane)  odpovídá na základní otázky (kdo, co, kde, kdy, u rozšířených zpráv jak a proč)  měla by být objektivní, věcná, aktuální a vyvážená, psaná neutrálně

 lze členit na zprávu seriózní, bulvární a fíčrovou  feature – zprávy, které nejsou důležité pro věcnou informovanost, ale jsou vtipné, zajímavé a zábavné  tvoří přechod mezi seriózní a nízce bulvární zprávou (i mezi zpravodajstvím, publicistikou a zábavou)  texty založené většinou na příběhu, zajímavé a zábavné, v současnosti nejsledovanější  specifické druhy zpráv viz Jak vzniká zpráva

 oznámení – informace o události, která teprve nastane; nezbytné jsou přesné informace  reportáž – stojí na přechodu mezi zpravodajskými a dalšími žánry (podle míry beletrizace); přináší přímé svědectví o určité události, popisuje fakta, k nim vyjadřuje i postoje či pocity autora (bezprostředního svědka události)

 úvodník, editorial - druh článku zaujímající stanovisko redakce (píše jej často šéfredaktor nebo jeho zástupce), zabývá se většinou aktuálním tématem a názorem redakce na něj - v časopisech zaujímá místo úvodníku editorial (slovo šéfredaktora o obsahu aktuálního čísla s komentářem)  sloupek – krátký útvar (viz název), který se vtipně zamýšlí nad aktuálním děním  kurzívka – nenáročná, podobná sloupku, psaná kurzívou  glosa – stručná poznámka komentující již známou zprávu, může být vtipná i kritická zároveň

 komentář – druh článku zaujímající stanovisko redakce (píše jej často šéfredaktor nebo jeho zástupce), zabývá se většinou aktuálním tématem a názorem redakce  publicistická reportáž – cílem je seznámit adresáta s reáliemi určité oblasti od politických událostí přes kulturní akce až po cestování  story (žurn. příběh) – žánr tzv. nové žurnalistiky, příběh někoho, kdo je něčím výjimečný (zážitkem, dovednostmi), je psán v přít. čase, mimo citaci dotyčné osoby neobsahuje další zdroje

 rozhovor  anketa  polemika – středně dlouhá nesouhlasná reakce na veřejně prezentovaný názor, má se vztahovat k věci, nikoli k osobě  recenze – hodnotí (umělecké) dílo nebo událost, určená širší veřejnosti, součástí je stanovisko ke kvalitě posuzovaného díla a příp. doporučení  kritika – podobné zaměření, ale obsáhlejší a určená odborníkům (zejm. v odborných časopisech) (dále např. úvaha, medailon, pamflet, debata, projev)

 glosa, sloupek, kurzív(k)a – rysy publicistiky i beletrie (někdy označeny jako kurzíva fejetony, glosy, sloupky apod. vysázené šikmým písmem)  fejeton – oproti minulosti kratší rozsah, vyjadřuje se nepřímo (obrazně, umělecky, emotivně) k aktuálním otázkám, zakončen pointou  beletristická (umělecká) reportáž  kulturní rubrika může obsahovat i např. básně, povídky, kresby, umělecké fotografie, eseje, …  kulturní vysílání může obsahovat i celé umělecké pořady (film, drama, rozhlasová hra)

 poradny jako rubrika v časopise nebo vysílání (např. právní či daňová poradna)  vzdělávací pořady  typické pro odborný tisk (profesní i zájmový)  spotřebitelské testy

 filmy, seriály, sitkomy, telenovely, talk-show, reality show, koncerty, zejm. v komerčních TV  populární hudba jako hlavní náplň soukromých rozhlasových stanic (prokládáno telefonáty, soutěžemi apod.)  křížovky, sudoku, horoskopy, citáty, soutěže apod. (často spojené s podporou prodeje)  komiksy, karikatury

„Vlastníci soukromého rádia prodávají své posluchače výrobcům zboží. Čím více lidí poslouchá jejich rádio, tím více dostanou zaplaceno za reklamy. Soukromé rádio je obal na reklamní spot.“ 1 Ivan Hoffman 1 BARTOŠEK, J. – DAŇKOVÁ, H. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. 2. vyd. Frýdek-Místek : Václav Daněk, ISBN , s. 57.

 BARTOŠEK, J. – DAŇKOVÁ, H. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. 2. vyd. Frýdek-Místek : Václav Daněk, 2010, 207 s. ISBN  BURTON, G. – JIRÁK, J. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2003, 392 s. ISBN  ČECHOVÁ, M. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha : ISV, 2003, 342 s. ISBN  KOL. AUTORŮ Metodická příručka mediální výchovy. 1. vyd. Vydalo Centrum Vysočina v rámci projektu Centrum mediální výchovy, tisk Pross reklama, 2012, 149 s.  KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 243 s. ISBN  LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2011, 121 s. ISBN  MINÁŘOVÁ, E. Informativní a persvazivní funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl publicistický. In ČECHOVÁ, M. - KRČMOVÁ, M. - MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s , 40 s. Jazykověda a literární věda. ISBN  NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007, 140 s. ISBN  NIKLESOVÁ, E. – BÍNA, D. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. 1. vyd. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2010, 86 s. ISBN  MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha : Portál, 2002, 447 s. ISBN