Nákresný jízdní řád
2 Grafické znázornění jízdy vlaku v nákresném jízdním řádu NJŘ = grafické znázornění časových poloh - jízdy vlaků na dané trati v období 24 hodin; závislost dráhy na času pohyb vlaku – zjednodušeně (bod), čelo vlaku výpočty se vztahují k čelu vlaku
3 Druhy vlaků podle určení: podle určení: osobní osobní nákladní nákladní vlečkové vlečkové služební služební vojenské – D33 vojenské – D33 podle důležitosti mezistátní (EC, IC, EN) vnitrostátní (IC, Ex, R) expresní nákladní (Nex) osobní (Sp, Os) nákladní (Rn, Vn, Pn, Mn) vojenské vlečkové (Vleč.) služební (Služ, Pom) soupravové (Sv) lokomotivní (Lv)
4 Druhy vlaků Podle pravidelnosti: pravidelné jedou podle grafikonu vlakové dopravy (GVD) alespoň jednou týdně v určený den; mimořádné vlaky podle potřeby (pp – jedoucí podle potřeby), následy, rušící vlaky, vlaky zvláštní a posilové.
5 Číslování vlaků 1 – 5 místná čísla 1 – 5 místná čísla číslo vlaku je vždy jen jedno za 24 h (nemohou být 2 vlaky se stejným číslem) číslo vlaku je vždy jen jedno za 24 h (nemohou být 2 vlaky se stejným číslem) Projekt: R: 3-místné, Os: 4-místné, Pn, Mn: 6- místné (Pn 6x xxx, Mn 8x xxx) Projekt: R: 3-místné, Os: 4-místné, Pn, Mn: 6- místné (Pn 6x xxx, Mn 8x xxx) předpis ČD D4 - Předpis pro tvorbu jízdních řádů a pomůcek předpis ČD D4 - Předpis pro tvorbu jízdních řádů a pomůcek
6 Rozdělení čísel do základních skupin 1 až vlaky osobní dopravy, 1 až vlaky osobní dopravy, až zvláštní vlaky nákladní i osobní, až zvláštní vlaky nákladní i osobní, až mezistátní nákladní vlaky, až mezistátní nákladní vlaky, až vnitrostátní nákladní vlaky dálkové, až vnitrostátní nákladní vlaky dálkové, až vnitrostátní nákladní vlaky (Pn, …), až vnitrostátní nákladní vlaky (Pn, …), až lokomotivní vlaky, až lokomotivní vlaky, až manipulační vlaky (Mn), až manipulační vlaky (Mn), až vlečkové vlaky, pracovní vlaky až vlečkové vlaky, pracovní vlaky.
7 Nákresný jízdní řád - NJŘ
8 NJŘ – vysvětlivky (1)
9 NJŘ – vysvětlivky (2)
10 NJŘ – vysvětlivky (3)
11 Měřítko rastru osa x: čas – např. 1 h ~ 35 mm osa x: čas – např. 1 h ~ 35 mm osa y: vzdálenost – 1 km ~ cca 3 mm (nebo dle vlastního uvážení) osa y: vzdálenost – 1 km ~ cca 3 mm (nebo dle vlastního uvážení) Rastr - čáry vodorovné (místa zastavení) stanice / dopravny (hláska): souvislou čarou tučně, zastávky (Vosín) slabší přerušovaná stanice / dopravny (hláska): souvislou čarou tučně, zastávky (Vosín) slabší přerušovaná Rastr - čáry svislé (čas) hodinové tučné, půlhodinové slabé čárkovaně, 10-minutové slabé souvislé hodinové tučné, půlhodinové slabé čárkovaně, 10-minutové slabé souvislé skutečná poloha výpravní budovy – orientace vzhledem k začátku trati (nahoře rastru) skutečná poloha výpravní budovy – orientace vzhledem k začátku trati (nahoře rastru) počty sudých a lichých kolejí – opět dle orientace od začátku ke konci tratě: po pravé straně od 1. (traťové) koleje jsou sudé koleje, po levé liché; počty sudých a lichých kolejí – opět dle orientace od začátku ke konci tratě: po pravé straně od 1. (traťové) koleje jsou sudé koleje, po levé liché; traťová kolej se nepočítá - Arnoštovice: sudých kolejí: 1, lichých: 4, celkem kolejí 6; Březinka sudých 2, celkem 3, Cidlina sudých 1, lichých 3, celkem 5 traťová kolej se nepočítá - Arnoštovice: sudých kolejí: 1, lichých: 4, celkem kolejí 6; Březinka sudých 2, celkem 3, Cidlina sudých 1, lichých 3, celkem 5
12 Kótování vlaků: číslo vlaku nad čáru číslo vlaku nad čáru R: 3-místné číslo, např. 980 R: 3-místné číslo, např. 980 Os: 4-místné číslo, např Os: 4-místné číslo, např Pn: 5-místné, např , Mn např Pn: 5-místné, např , Mn např příjezd, odjezd / průjezd – do ostrých úhlů k čáře dopravny (viz obr. na str. 7) příjezd, odjezd / průjezd – do ostrých úhlů k čáře dopravny (viz obr. na str. 7) je-li pobyt vlaku kratší než 2 min., čára vlaku se nepřerušuje (až od 2,5 min. pobytu) je-li pobyt vlaku kratší než 2 min., čára vlaku se nepřerušuje (až od 2,5 min. pobytu) Barva vlaků (čar) Vlaky R - tučně, Os – slabě (obojí černá barva) Vlaky R - tučně, Os – slabě (obojí černá barva) Vlaky Pn – silnější modrá, Mn – slabší modrá Vlaky Pn – silnější modrá, Mn – slabší modrá Více viz obr. na str. 7
Děkuji za pozornost!