Pojďte pane (učiteli), budeme si hrát! ZŠ a SŠ Horní Dolní Za sedmero horami 12,
Počkej, až to praskne…! Vypracoval: Miroslav Staněk,
I. Víte, … Víte, co mají všechny tyto jevy společného? …proč studí ventilek pneumatiky, když z ní rychle upustíte vzduch? …jaký je vlastně princip ledničky? …co se stane s teplotou vzduchu v balonku, který náhle praskne?
1.Zapojte teplotní čidlo a změřte teplotu okolního vzduchu. Start Stop 2.Naměřenou teplotu zaznamenejte do políčka vpravo dole a stránku vyfoťte. Teplota vzduchu v místnosti je: II. Postup
3. Vložte teplotní čidlo do balonku a nafoukněte jej. 4. Změňte vzorkovací frekvenci měření. 5. Počkejte, až se teplý vzduch z plic opět ochladí na teplotu okolního vzduchu.
6. Vymažte všechna dosud naměřená data
7. Nakreslete váš odhad, co se stane s teplotou, když balonek praskne: 1.Stiskněte pro otevření nástrojové palety. 2.Stiskněte a poté prstem nakreslete váš odhad. 3.Zmáčkněte když skončíte. 4. Pokud jste udělali chybu, stiskněte pro smazání.
8. Spusťte poslední kolo měření a sledujte teplotu na čidle.
III. Analýza experimentu Co se stalo s teplotou?
Jak zjistit X-ové a Y- ové souřadnice naměřeného bodu: 1.Stiskněte a otevřete nabídku nástrojů 2.Stiskněte a pak se pohybujte po naměřených datech. 3.Pomocí a vyberte bod, odečtěte hodnoty. Zjistěte, o kolik poklesla teplota po explozi balónku.
IV. Vytiskněte si protokol 1. 2.
V. Závěry Všechny v úvodu uvedené jevy jsou projevem adiabatické expanze plynu. Aniž bych si musel zapamatovat hrozné cizí slovo, fyzikální princip jsem si vyzkoušel na vlastní uši a už jej nezapomenu. Se SPARK (PASCO) jsem vše viděl, změřil, uvěřil - lépe pochopil.
platforma pro nový způsob výuky
S ense (smysl i intuice, tušení i zdravý rozum) – ventilek chladí (cítím to díky smyslům) P erceive (povšimnout si, vnímat, pochopit) – lednice chladí, zapalovač chladí, sifonová bombička chladí A nalyze (rozbor, vyhodnocení) – model – prasknutý balonek chladí, změřím teplotu R eflect (vyjadřovat, zobrazovat, svědčit o) – vidím graf, zobrazím změnu T, přesvědčím se o poklesu, mám protokol a záznam experimentu K now (vědět, znát, ovládat) – vím, že jevy spolu souvisejí z jejich fyzikální podstaty, nepamatuji si je odděleně, ale spojí se mi v poznání celku – došel jsem k poznání
SPARK ≠ „měřák“ + senzory + software = platforma pro nový způsob výuky (interaktivní tabule není „velký tablet“, …ačkoli čím je bez ActivInspire…?) (Je pravda, že v ideálním případě…) … chceme za pomocí nových technologií vychovávat budoucí vědce … ≠ „drahé modré krabičky“ pro šílence
… s PASCO může dělat vědu každý!
Současný stav: 24 kompletně hotových experimentů v CZ 40 do konce 2010 Svět: Nejen fyzika! (Bio 75%, Ch 64%, F 39%, Earth 35%) U nás: Šablony ZŠ (dokumenty ve složce)