DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ října 2013
Dysgrafie Velmi často je spojená s dyslexií. Úzce souvisí s dysortografií a velmi často se objevují společně. Je specifická porucha grafického projevu.
Příčiny vzniku poruchy Poškození mozku plodu v období těhotenství. Komplikace v průběhu porodu. Genetické předpoklady (dědičnost). Přesné zjištění příčiny není většinou možné.
Projevy dysgrafie Postihuje celkovou úpravu písma. Při psaní – pomalé tempo a časté přestávky. Časté chyby v opisu, přepisu a diktátu.
Charakteristika písma Charakteristické je křečovité a neúhledné písmo. Písmo bývá nečitelné, dítě si obtížně pamatuje písmena, obtížně je napodobuje. Projevuje se také výraznými obtížemi v osvojování psaní, tj. při učení se tvarům jednotlivých písmen.
Písemný projev obsahuje mnohotvárné a mnohočetné chyby, které nemůžeme vysvětlit neznalostí gramatických pravidel. někdy tak nezvládnutý rukopis, že samy své poznámky v sešitě nepřečtou.
Písemný projev Dysgrafické děti rády píší příběhy nebo povídky. Některé se těžko luští, protože děti mnoho slov komolí a nerespektují gramatická pravidla. Je ale dobré respektovat jejich potřebu psát, podněcovat jejich snahu a projev kladně hodnotit. Největší chybou by bylo dítěti nejprve opravovat chyby. Může tak dojít k zablokování jejich talentu a odradí je to.
V prvním ročníku základní školy nejčastěji signalizují poruchy psaní tyto projevy: Držení psacího náčiní je křečovité nebo nesprávné. Dítě tlačí na psací náčiní, není schopno provádět plynulé tahy. Písmo je neurovnané, kostrbaté, tvary písmen jsou téměř nečitelné. Písmena jsou nestejně veliká. Namačkané písmo (způsobeno malou pohyblivostí ruky). Roztažené písmo (zdlouhavé myšlení při psaní).
Neudržení řádku (špatná orientace na ploše). Někdy se objevuje i písmo zrcadlové. Záměna písmen (např. H a K), číslic (zrcadlově) Přepisování je neúčinné. Mnohdy se stává, že přepisovaný úkol je horší než úkol původní. V diktovaných slabikách nebo slovech píše dítě pouze některá písmena, většinou ta, která jsou zvukově výrazná, nebo ta, která si pamatuje. Výrazná pomalost písma. Dítě nepíše čárky, háčky, neslyší všechna písmena správně.
PRAMENY Dysgrafie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Dysgrafie: specifická porucha psaní. In: VašeDěti.cz [online] [cit ]. Dostupné z: ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005, 167 s. ISBN Obrázky Dostupné z : [ ]