Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková TŘÍDĚNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ Kolik slovních druhů známe? Co by mohly označovat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Každé slovo v mluveném nebo psaném projevu má platnost některého slovního druhu. Podle věcného, případně mluvnického významu rozlišujeme deset slovních.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Zazpíváme si. ZÁJMENA Co už známe Chválím tě, Země má, tvůj žár i mráz, tvá tráva zelená.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová PANDYSE CHOULÍRYBYPLAVOULIDÉTANČÍ.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Předmět a příslovečné určení
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_12
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
ZÁJMENA KDO TATO JÁ NIC SE MŮJ NAŠE KTERÝ ŽÁDNÝ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
Věta se skládá ze slov Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_238_ČJ2
OPAKUJEME SLOVNÍ DRUHY
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Jaroslava Šašinková
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MNĚ? VÁM? SOBĚ? NAŠIMI?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Slovní druhy - procvičování
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Metodický list: Slovní druhy – 3. část
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
VY_32_ INOVACE_O7_ ČESKÝ JAZYK 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Neohebné nemění svůj tvar Slovní druhy Neohebné nemění svůj tvar.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
VY_32_INOVACE_18_ Slovní druhy ohebné, přídavná jména
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Slovní druhy (hra) VY_32_INOVACE_274_Slovní druhy šablona III/32 Mgr
20.1 Malá násobilka - násobení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Věta se skládá ze slov Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková TŘÍDĚNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ Kolik slovních druhů známe? Co by mohly označovat v mluvnici zbývající číslice ?

Co už znám? Slovní druhy ohebné Skloňují se: 1.podstatná jména 2.přídavná jména 3.zájmena 4.číslovky Časují se Časují se: 5. slovesa Slovní druhy neohebné 6.příslovce 7.předložky 8.spojky 9. částice 10. citoslovce Uvádějte příklady jednotlivých slovních druhů. Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk

Co nového si řekneme různým slovním druhům. Při určování záleží na jejich Některá slova mohou patřit k různým slovním druhům. Při určování záleží na jejich užití ve větě.užití ve větě vedoucí pracovník x vedoucí to přinese šel okolo x okolo zahrady (jaký pracovník?) (kdo to přinese?) (kudy? kolem) (spojena s podst.jm.) je krásné ráno x ráno se uvidíme má ji rád x má dcera (co?) (kdy?) (co dělá?) (čí dcera? moje) Malý, ale hezký x Ale nech toho! X Ale, kampak tak brzo! (spojuje slova) (zdůraznění) (podiv)

Procvičení Určete slovní druhy u podtržených slov: Zavolali ho k nemocnému. Nemocné dítě spalo. To máš pravdu! Kam to položíme? Odešel domů. Na kraji lesa postavili několik domů. Petr je šikovný. Našel je v parku Tu dívku dobře znám. Nejsem tu poprvé. Stále se smál. Chleba se šunkou. Určete slovní druhy a z uvedených slov tvořte věty tak, aby měly smysl: 1.Stromy, obalit se, listí, brzy 2.Růst, na, lípy, několik, náves 3.Mrazy, leden, v, být 4.Do, cesta, Klára, se, dlouhá, Praha, nelíbit Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk

Doplň do vět slova podle čísel slovního druhu, věty napište: 1.Půjde do školy. 2.Nina má boty. 3.Zápas se nevydařil. 4.Liberec dostal góly. 5.Pavel rád plave a skáče. 6.Půjdu k babičce. 7.Přijeli vám na návštěvu. 8.Zeměpis mě baví, dějepis ne. 9.Prší! 10.To byl gól! Procvičení například Petr nové náš dva běhá dnes k ale To, A, Ano Hurá, Jé

Něco navíc (pro šikovné) Utvořte větu podle zadaných slovních druhů: (např. Černý pes spal venku.) (např. Celá naše rodina včera běhala po horách.) (např. Velká kráva zabučela búú.) Zamyslete se, jakými sl. druhy mohou být tato slova a užijte je ve větách: a, místo, jí, kolem, pokladní (8,9,10); (1,7); (5,3); (1,6,7); (1,2) Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk

Česky English Slovo Věta Slovní druh Word Sentence Part of speech Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Write a sentence given by parts of speech: (případně přelož : Náš malý Petr hrál včera fotbal.) Pozor na slovosled!

Zpětná vazba Doplň do textu slova podle zadaných slovních druhů: Ještě _6_ Harry patřil k nejznámějším a nejoblíbenějším žákům; dnes ho najednou _5_. Dokonce i _1_ z Havraspáru a Mrzimoru byli teď _7_ němu, poněvadž si všichni toužebně přáli, _8_ Zmijozel ve školním poháru prohrál. Ať Harry přišel _6_, všichni si na něj ukazovali a nenamáhali se ztlumit hlas, když _3_ nadávali. Zato studenti _7_ Zmijozelu tleskali, když _5_ kolem, hvízdali a jásavě ho pozdravovali: „ _10_ ! Děkujeme, Pottere, tentokrát jsi nám posloužil!“ Jedině Ron stál na Harryho _1_. Poznali jste, z jaké knihy je text? Kdo je autorem knihy?Kdo je autorem knihy? Za každé vhodně užité slovo (uvedený slovní druh a logický význam věty) si započítej 2 body. Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk 22-20b blahopřejeme! b dobrá práce! 13-8b mohlo to být lepší  7-0b snad příště  Včera, nenáviděli, studenti, proti, aby, kamkoliv, mu, ze, procházel, haló, straně

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Použité zdroje: Rowlingová,J.K., Harry Potter a kámen mudrců, 6.vydání, Praha, Albatros s. ISBN , s.27 Obrázky - clipart office Microsoft