Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Populace a krevní skupiny Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_BIO.oktava.25_genetika v prikladech I ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jitka Mašková NázevGenetika v příkladech I- monohybridní křížení PředmětBiologie Tematická oblastgenetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Řešené příklady, možné využití v samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

1. U člověka je normální pigmentace kůže zcela dominantní vůči úplnému albinismu. Normálně pigmentovaným rodičům se postupně narodilo 6 dětí, z toho 2 byly albinotické. Jaké musely být genotypy všech členů rodiny? N …. normální pigmentace n.… albinotismus normální barva normální barva rodiče: normální barva albíni děti: nn N/n N … x N... 4 N …. 2 nn

2. U kukuřice je tmavé zbarvení zrn úplně dominantní nad světlým zbarvením. a)Jakou barvu zrn budou mít rostliny získané zkřížením homozygotní tmavozrnné formy se světlozrnnou? b)Co získáme, zkřížíme-li mezi sebou hybridní rostliny z F 1 ? c)Jaký výsledek dá křížení hybridní rostliny z F 1 s rostlinami homozygotně recesivními? A - tmavé zbarvení a - světlé zbarvení AAAa aa tmavá zrna světlá zrna b) 75% rostlin bude mít tmavá zrna a 25% rostlin bude mít světlá zrna c) P: Aa x aa F 2 : Aa nebo aa 50% bude mít tmavá zrna a 50 % světlá a) P: AA x aa F 1 : Aa všichni budou mít tmavá zrna

3. V genu po barvu očí jsou alely pro barvu hnědou a modrou. Při studiu 337 dánských rodin byla zjištěna následující fakta: a)Která alela je dominantní a proč? b)Zapište schematicky všechna křížení spolu se štěpnými poměry. barva očí rodičůmodré oči u dětíhnědé oči u dětí modré x modré6250 modré x hnědé hnědé x hnědé2582 a) Protože rodičům, kteří měli oba modré oči, se nenarodily žádné děti s hnědými, a hnědookým rodičům se narodily i modrooké děti, musí být dominantní alela pro hnědou barvu. b) bb x bb bb 100% bb x Bb bb : Bb 1:1 Bb x Bb bb : BB : Bb 1: 3

4. Modrooký muž, jehož oba rodiče měli hnědé oči, se oženil se ženou, která má hnědé oči a jejíž otec byl modrooký, zatímco matka hnědooká. Jejich zatím jediné dítě je hnědooké. Jaké jsou genotypy tohoto dítěte, jeho rodičů i prarodičů? B – hnědá barva očí b – modrá barva očí muž modré oči žena hnědé oči dítě hnědé oči otec hnědé oči matka hnědé oči otec modré oči matka hnědé oči b B … b B … B b bb b

5. Jedna odrůda ředkviček má tvar kořene dlouhý a druhá kulatý. Při vzájemném křížení rostlin s dlouhým kořenem vznikají rostliny s dlouhým kořenem a při vzájemném křížení rostlin s kulatým vznikají zase kulaté. Při zkřížení těchto dvou odrůd nám vzniknou ředkvičky s oválným tvarem kořene. a)Jaký je vzájemný vztah mezi alelami pro tvar kořene ředkviček? b)Jaké potomstvo získáme při křížení dvou rostlin s oválným kořenem? c)Jaké bude složení potomstva při zkřížení rostlin s dlouhým a oválným kořenem?

a) Alely mají mezi sebou vztah neúplné dominance, ale nemůžeme rozhodnout, zda je dominantní dlouhý nebo krátký tvar kořene. b) Jedná se o křížení dvou heterozygotů. Pro ně platí, že genotypový i fenotypový štěpný poměr je 1:2:1, takže přibližně 25% potomků bude mít dlouhý kořen, 50% bude s oválným kořenem a 25% bude mít kulatý kořen. c) Bude to křížení mezi homozygotem a heterozygotem, kde je genotypový i fenotypový štěpný poměr 1:1. Polovina potomstva bude mít dlouhý kořen a polovina oválný.

1. U člověka je normální pigmentace kůže zcela dominantní vůči úplnému albinismu. Normálně pigmentovaným rodičům se postupně narodilo 6 dětí, z toho 2 byly albinotické. Jaké musely být genotypy všech členů rodiny? 2. U kukuřice je tmavé zbarvení zrn úplně dominantní nad světlým zbarvením. a)Jakou barvu zrn budou mít rostliny získané zkřížením homozygotní tmavozrnné formy se světlozrnnou? b)Co získáme, zkřížíme-li mezi sebou hybridní rostliny z F 1 ? c)Jaký výsledek dá křížení hybridní rostliny z F 1 s rostlinami homozygotně recesivními? 3. V genu po barvu očí jsou alely pro barvu hnědou a modrou. Při studiu 337 dánských rodin byla zjištěna následující fakta: a)Která alela je dominantní a proč? b)Zapište schematicky všechna křížení spolu se štěpnými poměry. barva očí rodičůmodré oči u dětíhnědé oči u dětí modré x modré6250 modré x hnědé hnědé x hnědé Modrooký muž, jehož oba rodiče měli hnědé oči, se oženil se ženou, která má hnědé oči a jejíž otec byl modrooký, zatímco matka hnědooká. Jejich zatím jediné dítě je hnědooké. Jaké jsou genotypy tohoto dítěte, jeho rodičů i prarodičů? 5. Jedna odrůda ředkviček má tvar kořene dlouhý a druhá kulatý. Při vzájemném křížení rostlin s dlouhým kořenem vznikají rostliny s dlouhým kořenem a při vzájemném křížení rostlin s kulatým vznikají zase kulaté. Při zkřížení těchto dvou odrůd nám vzniknou ředkvičky s oválným tvarem kořene. a)Jaký je vzájemný vztah mezi alelami pro tvar kořene ředkviček? b)Jaké potomstvo získáme při křížení dvou rostlin s oválným kořenem? c)Jaké bude složení potomstva při zkřížení rostlin s dlouhým a oválným kořenem?

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN