Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Emoce (city).
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Rozdíl vnímání a představy
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
MOTIVACE.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Psychické procesy a stavy osobnosti

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Psychické procesy1 Psychické procesy a stavy2 Vnímání3 Druhy vnímání4 Vjem a počitek5 Vnímání prostoru6 Výběrovost vnímání7 Zrakové klamy8 Představy9 Fantazie10

Obsah Myšlení11 Paměť12 Paměť13 Učení14 Učení15 City (emoce)16 City (emoce)17 Psychické stavy osobnosti18 Vědomí X nevědomí19

jsou funkcí mozku, vzájemně se prolínají a ovlivňují Psychické procesy 1

Psychické procesy a stavy Psychické procesy poznávací procesy – vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč procesy paměti – zapamatování, uchování, vybavení motivační procesy – citové a volní Psychické stavy stavy pozornosti citové stavy 2

psych. proces, který zachycuje to, co zrovna v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány je propojeno s dalšími psychickými procesy VNÍMÁNÍ 3

zrakové čichové a chuťové sluchové pohybový analyzátor (poloha těla, kontrola pohybu) vnímání doteku (kožní analyzátor) hmat (sloučení kožního a pohybového analyzátoru) Druhy vnímání 4

Vjem a počitek – druhy zážitků Vjem zobrazuje obraz předmětu jako celku tedy výsledek vnímání Počitek obraz některého jednotlivého znaku vnímaného předmětu (barva, vůně) nevyskytuje se izolovaně je součástí vjemu 5 Počitky a vjemy zanechávají v našem mozku stopy. Obraz, který z nich vzniká, se nazývá představa a proces představivost.

Vnímání prostoru 6

Výběrovost vnímání 7

Zrakové klamy 8

názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány zakládá se na minulém vnímání méně výstižné než bezprostřední vjem Představy 9

psych. proces, kdy vytváříme relativně nové představy základem jsou zkušenosti, ale často značně pozměněné nebo zkombinované do celků, které se ve skutečnosti nevyskytují o rekonstrukční – představa vytvořena na podkladě slovního popisu nebo znázornění o tvůrčí – vytvoření nových představ, např. v umělecké tvorbě Fantazie 10

schopnost člověka na základě smyslového poznání a spolu s ním poznávat obecné, zákonité, podstatné souvislosti a na základě toho určovat cíle své činnosti řeč – nástroj myšlení, vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s dalšími lidmi a komunikovat MYŠLENÍ 11

jedna z nejdůležitějších vlastností člověka soubor procesů, které umožňují osvojení informací, jejich uchování a vybavení paměťové procesy: – uložení do paměti = zapamatování – spontánní / bezděčné – uchování v paměti – vybavení a znovupoznání uchovaného Paměť 12

krátkodobá/dlouhodobá logická/mechanická bezděčná/záměrná v průběhu času dochází k procesu zapamatování Paměť 13

aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a možnosti jedince smyslem je získávání, osvojování a upevňování nových zkušeností a tím přizpůsobování se novým situacím uskutečňuje se na základě tzv. podmiňování Učení 14

výsledky učení: – vědomosti – dovednosti – návyky druhy učení: – senzomotorické(smyslově pohybové) – vědomostní(osvojení poznatků) – intelektové (osvojení řešení problémů či úloh) – sociální(učení sociální interakci) Učení 15

psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince vyjadřují prožívání subjektivního stavu a vztahu k působícím podmětům mohou podněcovat a motivovat k určité činnosti stejně jako potřeby, zároveň doprovázejí průběh činnosti, uspokojování nebo neuspokojování potřeb atd. CITY (emoce) 16

ambivalence – jev, kdy jedinec zažívá zároveň kladné i rozporuplné emoce charakter. znaky: subjektivnost, spontánnost, předmětnost, aktuálnost, polarita, vliv na další psychické procesy citové poruchy: citová labilita, averze (silný pocit nelibosti), fobie (chorobný strach provázený úzkostí), komplex (např. méněcennosti) CITY (emoce) 17 vzrušivé a tlumivé aktivující a deaktivující libé a nelibé nižší a vyšší

jsou přechodné mění se podle času a situace vyjadřují celkové psychické prožívání člověka v určitém okamžiku POZORNOST psychický stav projevující se soustředěním vnímání a dalších psychických procesů na jeden jev, případně na jednu činnost Psychické stavy osobnosti 18

VĚDOMÍ psychický stav jedince, který je schopen reagovat na podněty, vnímat, prožívat, myslet a tyto procesy si uvědomovat část psychiky, která zahrnuje vše, co si jedinec právě uvědomuje PODVĚDOMÍ (NEVĚDOMÍ) všechny duševní obsahy, které jsou v daném okamžiku mimo vědomí jedince Vědomí X nevědomí 19

17

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg- strategie/cg-strategie-17 Použité zdroje