VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Slovesa.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
19 mluvnické kategorie sloves
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
Slovesný způsob podmiňovací
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Slovesa Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Zopakuje základní mluvnické významy u sloves. Možné použít pro zopakování i v jiných ročnících. Slovesa I

Slovesa a jejich tvary Slovesa jsou slova vyjadřující děj, stav, nebo změnu stavu – (poskakovat, sedět, zhubnout). Mluvnické významy u sloves:  osoba  číslo  čas  způsob  slovesný rod  vid  třída  vzor Slovesa jsou slova vyjadřující děj, stav, nebo změnu stavu – (poskakovat, sedět, zhubnout). Mluvnické významy u sloves:  osoba  číslo  čas  způsob  slovesný rod  vid  třída  vzor

Slovesné tvary Určité Vyjadřují určitou osobu jednotného a množného čísla ( mluvím, četli jste). Jednoduché Jsou vyjádřené jedním slovem (napíšeme). Určité Vyjadřují určitou osobu jednotného a množného čísla ( mluvím, četli jste). Jednoduché Jsou vyjádřené jedním slovem (napíšeme). Neurčité Nevyjadřují samy určitou osobu (chválit ). Složené Jsou vyjádřené více slovy ( budeme chválit, četli jsme). Neurčité Nevyjadřují samy určitou osobu (chválit ). Složené Jsou vyjádřené více slovy ( budeme chválit, četli jsme).

Slovesný způsob 1)oznamovací (vyjadřuje oznámení, sdělení) 2)rozkazovací (vyjadřuje rozkaz, zákaz, přání) 3)podmiňovací (vyjadřuje podmínku, přání, žádost) Zakončení oznamovacího slovesného způsobu -u/-i nesu, píši-eš-e-eme-ete-ou, -í -ím sázím-íš-í-íme-íte-í, -ejí/-ějí -ám dělám-áš-á-áme-áte-ají

Urči osobu a číslo. osobačíslo mluvil jsem1.jed. aby se vrátili3.mn. budeš pracovat2.jed. nesouhlasíme1.mn. zastavte se2.mn. odcizili3.mn. začervenala se3.jed. chcete2.mn. nemluvme1.mn.

Rozkazovací způsob Užívá se k vyjádření pokynů, zákazů, příkazů, rad atd. Slovesa v rozkazovacím zp. používáme v rozkazovacích větách, za kterými píšeme tečku a při důrazu výkřičník. Koncovky rozkazovacího způsobu 2. os. č. jed.mluvvezmidělej 1. os. č. mn.mluvmevezměme mysleme dělejme 2. os. č. mn.mluvtevezměte myslete dělejte

Utvoř tvary rozkazovacího způsobu. sloveso2. os. č. jed.1. os. č. mn2. os. č. mn ozvat seozvi seozvěme seozvěte se přijítpřijďpřijďmepřijďte poslatpošlipošlemepošlete mluvitmluvmluvtemluvme přihlásit sepřihlas sepřihlasme sepřihlaste se býtbuďbuďmebuďte snístsnězsnězmesnězte nesmát senesměj senesmějme senesmějte se vzítvezmivezměmevezměte

Podmiňovací způsob Rozlišujeme: 1.podmiňovací způsob přítomný 2.podmiňovací způsob minulý Podmiňovací způsob je vyjádřen složenými tvary. četl bych byl bych četl Rozlišujeme: 1.podmiňovací způsob přítomný 2.podmiňovací způsob minulý Podmiňovací způsob je vyjádřen složenými tvary. četl bych byl bych četl

Podmiňovací způsob přítomný bych, bys, by, bychom, byste, by příčestí minulé Př.: četl bych, mluvili byste aby – abych, abys, aby, abychom, abyste, aby kdyby – kdybych, kdybys, kdyby, kdybychom, kdybyste, kdyby !!! Tvary bysme, by jste jsou zatím nespisovné!!!

Podmiňovací způsob minulý Tvary: byl bych, byl bys, byl by, byli bychom, byli byste, byli by příčestí minulé U zvratných sloves se v obou typech pod. zp. přesouvá v 2. os. č. jed. koncové s k zvratnému zájmenu. Př.: přát si - přál by sis, byl by sis přál / bys dívat se - díval by ses, byl by ses díval

Utvoř tvary podmiňovacího způsobu. slovesomluvnický významtvar ozvat se 1. os. č. j. zp. pod. přítomnýozval bych se přijít 3. os. č. mn. zp. pod. min.byli by přišli poslat 2. os. č. jed. zp. pod. přít.poslal bys mluvit 1. os. č. mn. zp. pod.. přít.mluvili bychom přihlásit se 2. os. č. jed. zp. pod. přít.přihlásil by ses být 1. os. č. jed. zp. pod. min.byl bych sníst 3. os. č. jed. zp. pod. min.jedl by nesmát se 2. os. č. mn. zp. pod. min.nesmál by ses

Použité zdroje: HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : 1.díl - Učivo o jazyce. Liberec : ALTER, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení.Liberec : ALTER, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : 1.díl - Učivo o jazyce. Liberec : ALTER, s. ISBN HRDLIČKOVÁ, Hana, et al. Český jazyk 6 : Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení.Liberec : ALTER, s. ISBN