Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2
V RVP ZV je psáno: RVP ZV vymezí očekávané kompetence vymezené na úrovni 3., 5. a 9. ročníku ZV (1. až 3. období), které vyjadřují, co by měl žák zvládnout, prokazovat atd. - stanou se základem pro tvorbu evaluačních mechanismů a nástrojů v ZV a na konci základního vzdělávání budou plnit funkci "výstupního standardu ZV" (kap. 8)
Standard základního vzdělávání z r říká, že je: východiskem pro tvorbu soustavy evaluačních nástrojů, podle nichž se bude posuzovat kvalita dosažených výsledků celého základního školství, škol i žáků evaluační nástroje by měly sledovat jak poznatkovou, tak kompetenční a postojovou stránku základního vzdělávání žáka, a to především v uzlových bodech jeho vzdělávací dráhy (zejména 5. a 9. ročník). čj /95-26, ze dne
Standard základního vzdělávání byl závazným dokumentem pro tvorbu v současnosti dobíhajících vzdělávacích programů Základní škola, Národní škola a Občanská škola. Nelze je využívat například jako hodnotící nástroj pro srovnání mezi třídami či školami
Vzdělávací standardy Standardy vymezují, co má znát každý žák v každém předmětu v každém klíčovém období. Evaluační standardy jsou měřitelné a zjišťují, jak je cílových standardů dosahováno v každém ze 4 období (v Anglii je to 7, 11, 14, 16 let).
Stopy standardů v českém vzdělávacím systému vyskytoval se v české reformní pedagogice 30. let (S. Vrána, S. Velinský) v letech jsou klíčovým požadavkem české vzdělávací politiky – tehdy požadavky jako : “potřebujeme státní standardy” určit “státní úroveň vzdělávání” je nutné “stanovení standardů pro jednotlivé typy škol” nezbytné je “stanovení minimálních znalostí ve vybraných předmětech pro uzlové body vzdělávací cesty”
NEMES NEMES –Nezávislá mezioborová skupina - Pro přípravu školské reformy v České republice v r vymezuje standardy jako příležitosti, které má škola žákovi poskytnout a nabídnout, aby mohl dosáhnout kvalit orientovaných na svůj budoucí život.
Co si o nich myslíme? absence vzdělávacích standardů v českých školách je jedním z vysvětlení klikatého a zdlouhavého procesu v Česku, jak stanovit výstupní testy ( ne jen maturitní ) pokud chybí standardy vzdělávání, pak je velmi obtížné vytvořit „profesní standard kvality učitele“.
Standard vzdělávání umožňuje kvalitativně a nikoliv pouze kvantitativně, hodnotit práci učitele, té části práce učitele, která je jednou z jeho hlavních profesních náplní. Rámcový vzdělávací program (ve škole školní vzdělávací program, který vycházejí z RVP), toto kvalitativní hodnocení ne zcela naplňuje.
Standardy mohou být zcela jistě i „zrcadlem“ pro zamyšlení nad stávajícím českým kurikulem neučit pro testy/standardy, ale učit pro život.
Co by měly standardy plnit? Sled ovat vývoj výkonu žáka, včetně rozvoje jeho talentu. Např. srovnávat žákův stav v 5. třídě s jeho stavem v 9. třídě a nad rozdíl em usuzovat, zda pokročil mnoho nebo jen velmi málo. Je to základní norma stanovující, co by každý žák v ČR mohl a měl znát v daném oboru. Měly by být srovnatelné se Standardy v dalších zemích, aby bylo umožněno i mezinárodní srovnání.
„Předávání vědomostí je nejen o standardech, ale také o odpovědnosti. V dobré výuce se standardy posunují z byrokratických požadavků do roviny, která vyplývá z aktuální situace, kdy dochází ke spojení mezi výukou ve škole a skutečným životem mimo zdi školy. A to je tajemstvím úspěchu dobrého učitele.“ (Umphrey, M. L. (2007): The Power of Community- Centered Education. Plymouth : Rowman & Littelfield Education, s. 140.)
Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám Brno