MĚŘENÍ ČASU Fyzika 6. ročník Zpracovala: ing.Alena Pawerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čas Karel Kovář.
Advertisements

Měření času (Učebnice strana 96 – 99)
Čas Lukáš Král.
Měření času Jednotky času
Čas Ing. Radek Pavela.
ČAS.
Čas, hodiny a měření času
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Stroj času Sojková Aneta.
Čas a jeho měření.
Výukový program pro 2. třídu ZŠ,
MECHANICKÝ POHYB Podmínky používání prezentace
Paulus Lukáš Co je to čas ?.
Název materiálu: ČAS – výklad učiva.
VY_32_INOVACE_ 02_ Lidé a čas
Čas měříme hodinami,stopkami,metronomem.
Orientace v čase 3. ročník
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Měření času. Sluneční hodiny používali již staří Řekové. Římané se s nimi seznámili poměrně pozdě, “teprve” roku 263 př. .n. l. Byla to válečná kořist.
Sluneční hodiny Zajímavost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PAMÁTKY PRAHA.
Stroj času Linda Leová.
Vytvořil: Dominik Maršík: Simona Hořavová: Daniel Slavětínský:
Srdce Evropy. Praha je hezčí v noci Národní muzeum.
Částicová stavba látek
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_165_Čas AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Měření Času Čas měříme pomocí hodin, které ho odměřují v šedesátkové soustavě. Základní jednotkou času je sekunda= S Měřením času se zabývali již staří.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Měření času Projekt z fyziky.
Didaktický učební materiál pro ZŠ
Satelitní měření polohy
Měření času Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření času
Čas Čas jako fyzikální veličina Převody jednotek času.
HISTORIE NAVIGACE. Vývoj navigačních systémů ► rozvoj lodní dopravy – ekonomická nutnost  příbřežní plavby – navigace dle orientačních bodů  plavba.
FYZIKA VY__III/2__ INOVACE__208. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jakou fyzikální veličinou se budeme dnes zabývat?  Závodník uběhl 60.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce: Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorŠárka Matějová Datum NázevVY_52_INOVACE_24_Čas a příroda Ročník4. Číslo.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Rohová, Krejčířová, Vančurová, Dorazilová Gymnázium Jakuba Škody, Přerov ˇ.
M ĚŘENÍ ČASU Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 7  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Andrea Kolářová
Šablona VY_52_INOVACE_Z
zpracovaný v rámci projektu
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_48_MĚŘENÍ ČASU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11 Jednotky času – historie.
Jednotky času.
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_06_ZEMĚPIS
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Otáčení Země kolem své osy
ZŠ a MŠ Deštné v O. h. Mgr. Martin Kapucián VY _52_INOVACE_A_12_Čas
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
ČAS A MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

MĚŘENÍ ČASU Fyzika 6. ročník Zpracovala: ing.Alena Pawerová

SVÍČKOVÉ HODINY V 9. století zavedl král Anglie Alfréd Veliký svíčkové hodiny. Tyto hodiny si můžeme vyrobit sami: Potřeby: 2 stejně velké a stejně široké svíčky, odpočítavadlo(hodinky), fixku popř. nožík Postup:Jednu svíčku zapálíme a odpočítávadlo nastavíme na jednu hodinu (nebo 15 minut,30 minut...podle toho jak chceme mít přesné hodiny).Podle hoříci svíčky po zvoleném intervale na nezapálené svíčce uděláme popř. rýhu na stejném místě, kam až dohořela za tu dobu zapálená svíčka.Takto postup opakujeme dokud zapálená svíčka nedohoří. Když pak zapálíme 2 svíčku a ona dohoří k čárce budeme vědět že uplynula právě ta doba kterou jsme určili od doby zapálení. Svíčkové hodiny se daly použít dokonce i jako budík: Jak? Že se do určité výšky kterou potřebujeme, zarazíme kovové těleso (hřebík).  když svíčka dohoří k tělesu, to odpadne a cinkne přitom o kovový talířek, který dáme pod svíčku.

SLUNEČNÍ HODINY Sluneční hodiny se skládají z upevněné tyčky a ciferníku. Čas ukazuje stín, který vrhá tyč na ciferník. Sluneční hodiny vynalezli v Egyptě asi před 5 000 lety. Tento způsob měření času je tedy jeden z nejstarších. Egyptské sluneční hodiny Sluneční hodiny patří mezi nejstarší přístroje, kterými se člověk snažil zachytit běh času. Čas se měřil podle délky a směru stínu celá tisíciletí. Nejznámější jsou nástěnné, mají však mnoho různých forem.. U nás jsou rozšířenější svislé (méně vodorovné) Využívají se jako architektonický prvek pro doplnění náměstí a různých prostranství

VODNÍ HODINY Využívaly přírodního jevu, podle něhož ze stejně vysoko naplněné nádoby vyteče stejně velkým otvorem stejné množství vody za stejně dlouhou dobu. Vyrobili tedy vysokou úzkou nádobu s otvorem u dna, naplnili ji při východu Slunce, a když voda vytekla, oznámili to hlasitým křikem do všech světových stran a nádobu znovu naplnili, nebo spíše spustili další a v době, kdy z ní voda vytékala, naplnili tu první. Takové vodní hodiny byly sice nepraktické, vyžadovaly stálou obsluhu, záleželo hodně na přesnosti naplňování a otevírání, ale zato ukazovaly i za špatného počasí a bezměsíčných nocí. vodní hodiny dosáhly postupem času určité technické dokonalosti. Místo malé nádoby určené na několik hodin, bylo možné vzít nádobu velkou, jejíž obsah stačil na celý den. Tím se snížila nepřesnost vznikající při výměně jedné nádoby za druhou. Kratší časové intervaly se zjišťovaly pomocí znamének na stěně nádrže. Bohužel, voda nevytéká z nádoby stejně rychle, záleží na výšce hladiny. Čím je v nádobě vody více, tím větší je i tlak a tím je větší i rychlost vytékající vody. Aby hodiny „nelhaly“, nesměly být mezi znaménky stejné mezery, horní byly řidší a spodní hustší, což se zřejmě starověkým hodinářům nezdálo dostatečně úhledné. Začali proto používat vodní nádoby ve tvaru trychtýře, jehož zúžení odpovídalo snižující se rychlosti vytékající vody. Tak mohli udělat znaménka pro jednotlivé časové úseky ve stejné vzdálenosti (viz. obrázek).

PŘESÝPACÍ HODINY přesýpací hodiny měří krátké časové úseky tří, pěti nebo deseti minut, pro dobu delší než šedesát minut by už byly moc těžké. Protéká jimi z vrchní nádoby do spodní jemný písek, a když všechen proteče, nádoba se pouze obrátí a měření může začít znovu. Nejlepší písek do přesýpacích hodin se získává z mramorové drti svařené devětkrát s vínem. Při každém vaření se musí pečlivě sbírat pěna a písek v ní obsažený sušit na slunci. Využívaly se všude tam, kde bylo důležité dodržet stejnou krátkou časovou délku: například při soudním jednání směl v Řecku mluvit stejně dlouho žalobce, obžalovaný i obhájce. přesýpací hodiny, které zazvonily, jakmile propadal všechen písek přesýpací hodiny ze 17. století ukazující čtvrt, půl, třičtvrtě celou hodinu.

KYVADLOVÉ HODINY (pendlovky) Byly poháněny závažím, dnes se vyrábějí modernější a jsou poháněny nejmodernějšími bateriovými strojky. Jejich ceny se vyšplhají až na 80. tisíc Kč. (staré původní mohou být ještě dražší) závaží na lanku pohání ozubené kolo, které postoupí o jeden zub poté, kdy kyvadlo přejde z jedné strany na druhou

Základem každého mechanického hodinového stroje je pravidelně opakující se děj. Kyvadlo Při každém pohybu kyvadla nebo nepokoje se pootočí kolečko o jeden zub. To se přenáší soustavou ozubených kol na pohyb ručiček. Hodiny jsou udržovány v chodu závažím, stočenou pružinou nebo elektricky. nepokoj

NEPOKOJ Kyvadlové hodiny dělaly problémy při využívání na lodích (vlivem kývání lodí se buď zastavovaly nebo nešly přesně). Proto byl vynalezen nový mechanismus – NEPOKOJ (kolečko na pružince). Nepokoje se dnes užívá i v mechanických náramkových hodinkách poháněných natahovaným pérem. Na lodích se používaly lodní chronometry poč. 19. stol. Hodinky s mechanismem nepokoje První hodinky na ruku se připevňovaly na dámský náramek a nosily je jen ženy. Až do roku 1914 považovali muži náramkové hodinky za zženštilost a téměř je nenosili. Zvykli si na ně až v zákopech za první světové války, kdy často nebyl čas ani prostor na složité vytahování hodinek z kapsy.

Ručičkové a digitální hodiny na základě kmitání křemenného krystalu MODERNÍ MĚŘIDLA ČASU Ručičkové a digitální hodiny na základě kmitání křemenného krystalu

Stavba radnice na Staroměstském náměstí pochází ze 14. -16. stol Stavba radnice na Staroměstském náměstí pochází ze 14.-16. stol., její věž je z 2. polov. 14. stol. a od r. 1410 ji nerozlučně doplňuje orloj, dílo hodinářského mistra Mikuláše z Kadaně. V r. 1490 orloj doplnil a zdokonalil mistr Hanuš. Pražský orloj Populární apoštolové přibyli až v 17. století; jejich dnešní podoba je dílem sochaře V. Suchardy. Jsou obdivováni diváky z celého světa každou hodinu. nejcennější částí orloje, pro kterou byl postaven, je jeho astronomická sféra, která ukazuje středoevropský a staročeský čas a také hvězdný čas, významný pro astrology. kalendářní deska s Mánesovými medailóny dvanácti měsíců.

Pražský orloj- video

ORLOJE v ČR KRYŠTOFOVO ÚDOLÍ OLOMOUC

ATOMOVÉ HODINY Existuje několik vývojových typů a druhů. Jejich přesnost je veliká- za cca 15 miliónů let by se rozcházely jednu sekundu Jsou založeny na principu kmitání atomů Jejich zřízení a údržba jsou velmi nákladné, proto časový údaj z atomových hodin se vysílá a řídí se jím další pracoviště i domácnosti V současné době existují i náramkové hodinky, které jsou řízeny na dálku z přesných atomových hodin Podobně jsou řízeny hodiny i v některých mobilních telefonech V Evropě se signál řízen z Německa z Frankfurtu nad Mohanem.

Princip GPS Základním principem určení polohy pomocí GPS je změření vzdáleností pozorovatele od tří (čtyř) družic, které jsou vhodně umístěny na oběžných drahách okolo Země. Jsou rozmístěny tak, aby měl pozorovatel vždy možnost „vidět“ potřebný počet ve vhodné poloze. Poloha těchto družic je velmi přesně známá a navíc nesou velmi přesné atomové hodiny. Mohou udat přesný čas vyslání svého signálu. Vzdálenosti se tak určují pomocí doby šíření signálu od družice k pozorovateli.

KALENDÁŘ Čas dlouhodobě zaznamenáváme pomocí kalendáře. V současné době se používá tzv. gregoriánský kalendář, a to od roku 1582. Dříve se používal kalendář juliánský. Ve světě se používá mnoho jiných kalendářů , nejpoužívanější je kalendář muslimský (HIDŽRA) a židovský kalendář. HIDŽRA: rok má 12 lunárních měsíců po 229 nebo 30 dnech. Rok má proto jen 354 nebo 355 dnů. ŽIDOVSKÝ: kalendář je velmi složitý. Rok může mít 12 nebo 13měsíců po 29 nebo 30 dnech. Proto celkem může mít rok dní 353, 354, 355, 383, 385.

KOLIK JE KDE HODIN? Na celém světě není a nemůže být ve stejnou dobu stejná hodina. Pořádek do určování času na světě byl zaveden až v 19. století. Vyžádalo si to hlavně rozšíření železniční sítě. Jízdní řády se musely řídit jednotným časem. Proto Zeměkoule byla rozdělena do 24 časových pásem (podle poledníků). Směrem na východ přičítáme hodiny, směrem na západ odčítáme. Mapa časových pásem