Deset chval potravin rostlinného původu Zdeněk Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK v Plzni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CIVILIZAČNÍ NEMOCI NA PŘELOMU TISÍCILETÍ
Advertisements

Základní směry ve výživě
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
SPOTŘEBNÍ KOŠ.
TUKY (LIPIDY).
Tuky Mgr. Lenka Fasorová.
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
GLYKEMICKÝ INDEX POTRAVIN A OBEZITA. (Wolever, Bolognesi, 1996) Vzestup obezity v uplynulých letech je zapříčiněn především: změnami životního stylu a.
Výživové směry Ing. A. Říhová.
Zdravá výživa VY_32_INOVACE_20 - ZDRAVÁ VÝŽIVA.
„EU peníze středním školám“
ZDRAVÁ VÝŽIVA 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Výživové nároky u dospívajících
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zdravé mlsání Dana Růžičková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 26. února 2008.
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník. SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník.
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Zdravá výživa Michaela Šrámková.
HOBITI.
Výživa.
Antioxidanty Hejmalová Michaela.
Příprava stravy v rodině
„EU peníze středním školám“
Sacharidy ve výživě ryb
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Zdravé stravování KC3.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Chléb Dar božské energie Ing. Ivan Mach, CSc. Prezident Aliance výživových poradců ČR Z.
Název školy: D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, p ř ísp ě vková organizace T ř ebívlice Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Stránská Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Př - výživa a zdraví TEMA:
Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Zdravá výživa.
Zdravá výživa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_04_Zdrava_vyziva Škola: ZŠ a MŠ.
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Ochranný (mimoantioxidační) účinek přírodních látek v potravinách před aterosklerosou Z. Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK, Plzeň.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_04_PR_ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Inovace předmětu Gastronomické technologie III (FT6A/2014) Stanovení antioxidační aktivity a celkových polyfenolů v zeleninových salátech Institucionální.
Je celková antioxidační kapacita potravin kritériem jejich biologické hodnoty ? Z. Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK, Plzeň.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhÚvod.
Krátká historie bioflavonoidů Zdeněk Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK v Plzni.
TUKY (LIPIDY).
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Tuky jsou vydatným zdrojem energie (1 g tuku = 38 kJ),
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Veronika Březková Masarykův onkologický ústav Poradna pro výživu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Buňka  organismy Látkové složení.
PESTROST STRAVY.
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Poživatiny, potraviny, pochutiny a nápoje
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 027
Název projektu: Moderní škola
= přeměna látek a energií
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Výživa.
Maso a masné výrobky Dodatky.
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
Transkript prezentace:

Deset chval potravin rostlinného původu Zdeněk Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK v Plzni

Deset chval potravin rostlinného původu Rozdělení potravin podle jejich původu - rostlinného a živočišného - je jednoduché, praktické a z hlediska nutričního hodnocení výhodné. Z hlediska preferencí v lidském jídelníčku má zajímavé historické aspekty.

Deset chval potravin rostlinného původu Základní skupiny potravin rostlinného původu Ovoce a zelenina Čaje, káva, kakao Koření Luštěniny Obiloviny Brambory

Chvála 1. Energetický obsah Potraviny rostlinného původu mají nižší kalorickou hodnotu (rozhodující je obsah tuku a škrobu), ale často relativně vysokou sytost

Chvála 2. Obsah sacharidů je dominantní, zejména ve formě škrobu, například brambory, obiloviny, luštěniny, banány požadavek: více než 50 procent energie přijímat v sacharidech ( g denně) Potravinová pyramida Glykemický index

Chvála 3. Vláknina potravy Balastní složka výlučně rostlinných potravin Nedostatečný příjem (pod 25g/osoba a den) asociován s větší incidencí aterosklerosy, nádorových chorob, obezity, zácpy, prekarcinos tlustého střeva Významný zdroj vlákniny tmavé a celozrnné pečivo a ostatní cereálie

Chvála 4. Draslík a hořčík Denní potřebný příjem kalia je gramů, magnesia 0,3 -0,5 gramu V naší potravě je častý výskyt nerovnováhy příjmu K a Na Potrava rostlinného původu napomáhá udržovat fysiologický poměr K/Na

Chvála 5. Obsah vitaminu C a kyseliny listové Oba vitaminy jsou v rostlinné říši ubikvitární Čerstvé a syrové potraviny rostlinného původu jsou jejich hlavním zdrojem Oba vitaminy patří v naší výživě k nedostatkovým

Chvála 6. Chemoprotektivní látky Nesenciální nebo semiesenciální přírodní látky v potravinách, skoro výhradně rostlinného původu Důležité skupiny chemoprotektivních látek: Jednoduché fenolycké sloučeniny (kyseliny) Polyfenoly (flavonoidy, stylbeny, třísloviny, lignany aj. Glukosinolaty Sulfidy a thioly Saponiny Terpeny

Chvála 6. Denní příjem mg Hlavní zdroje: Biologické účinky: Čaj, jablka, cibule, réva, ostatní ovoce a zelenina, luštěniny a obilniny Antioxidanty, chelatační činidla, aktivace/inhibice biotransformačních enzymů, antiagregační, hypocholesterolemický, antimutagenní antikarcinogenní Chemoprotektivní látky

Chvála 7. Specifické přírodní látky v tukové složce (membrány) rostlin Antagonisté cholesterolu Potenciální prekursory vitaminu D (ergosterol, sitosterol, fukosterol, desposterol aj.) Fytosteroly

Chvála 8. Ovoce, zelenina, okopaniny - tukuprosté Luštěniny, obiloviny, ořechy - vysoký obsah MK, převažují MUFA a PUFA Zároveň obsah vit.E a karotenoidů Řepkový olej - u nás základ rostl. olejů a pokrmových tuků Mastné kyseliny v rostlinných potravinách

Chvála 8. Mastné kyseliny v rostlinných potravinách

Chvála 9. Rostlinné bílkoviny jsou obecně méně kvalitní než živočišné (s výjimkou luštěninových), avšak jsou doprovázeny menším množstvím tuků, lze je kombinovat s mléčnou nebo vaječnou bílkovinou nepodléhají ve větší míře tepelnému rozkladu (heterocykl.aminy) Bílkoviny, pyrolyzáty bílkovin

Chvála 10. V potravinách živočišného původu se ve zvýšené míře hromadí persistentní cizorodé látky (chlorované uhlovodíky) a jejich kongenery Pesticidy aplikované v rostlinné výrobě bývají více akutně toxické avšak rychleji se v přírodě rozkládají Rezidua cizorodých látek

Závěry Jsou oprávněné požadavky zvýšit spotřebu potravin rostlinného původu, zejména ovoce a zeleniny (5x denně) Nedostatečný příjem těchto potravin je kausálně asociován s větší incidencí neinfekčních nemocí hromadného výskytu Řadu výživových deficitů způsobených nevyváženou potravou nelze kompenzovat suplementacemi Orientace na vegeteriánství (lakto-, ovo-,) je zdravotně velmi prospěšná, zejména u dospělých osob Vývoj spotřeby potravin živočišného a rostlinného původu v posledních 10 letech u nás není příliš příznivý.

Závěry Vývoj spotřeby základních druhů potravin v ČR (kg/obyv.,rok) Bílkoviny živočišné: ,7 g/den Bílkoviny rostlinné: ,3 g/den Plnění výživových dávek:tuky celkem :180 procent 2000:155 procent živočišné bílkoviny1989:155 procent 2000:128 procent