OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_292_ČJ9 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Čeští spisovatelé NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_78_PRV1 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Zaměstnání dospělých NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_26_ČJ4 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vzory podstatných jmen 6 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_79_PRV1
Základy automatického řízení 1
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_74_PRV1
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
Romantismus.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Jaroslav Seifert.
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_19_AJ4
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_11_AJ4
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_44_F6
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_238_ČJ2
Poměr v základním tvaru.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_67_PRV1
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
Česká architektura 50. – 80. let
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_77_PRV1
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_149_M1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_32_ČJ4
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Mgr. Veronika Vaňousová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_217_ČJ2
Transkript prezentace:

OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_292_ČJ9 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Čeští spisovatelé NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Jaroslav Seifert ROČNÍK: 9. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková

POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: OV, Z, D POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k výkladu života a díla autora, seznámí se s jeho typem lyriky - reflexivní. Zdůrazněn bude Seifertův přínos pro literaturu. Na základě kontrolních otázek a úkolů / i možnost skupinové práce – rozdělení podle okruhů / si upevní znalosti o autorovi a jeho tvorbě. Interaktivní pomůcka : žáci si ověří frontálním opakováním získané informace, vytvoří si poznámky z dané prezentace. Zadané úkoly budou v příští hodině využity pro opakování včetně recitace. Možnost využití jako prezentace autora včetně grafické úpravy. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci rozpoznávají výrazný rys individuálního stylu autora, jednoduše popisují strukturu a jazyk literárního díla, interpretují smysl díla. Vyhledávají informace v různých informačních zdrojích. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Žáci se seznámili s autorem i kompozicí díla. Společně rozpoznávali rysy výrazného individuálního stylu autora. Využili odkazu na webové stránky. Vypracovali jednotlivá zadání ve dvojicích a připravili prezentaci autora. ZDROJ: viz příloha

JAROSLAV SEIFERT *23. září 1901, Praha – 10. ledna 1986, Praha byl český básník, spisovatel, novinář a překladatel. Spoluzakladatel poetismu. Nositel Nobelovy ceny za literaturu (1984)

Život: Studoval na několika gymnáziích, studia nedokončil pro mnoho neomluvených hodin. V této době trávil mnoho času po pražských pivnicích, kde skládal básně za pivo. Jeho první básnická sbírka byla vydána v roce Ve 20. letech byl považován za hlavního představitele československé umělecké avantgardy. Po roce 1945 vedl literární časopis Kytice a redigoval básnickou edici Klín. Básně tiskl především v Právu lidu, Kmeni a Červnu V roce 1967 byl jmenován národním umělcem. V letech 1968–1970 byl předsedou Československého svazu spisovatelů. V prosinci 1976 patřil mezi první signatáře Charty 77. Za své aktivní vystupování byl v období tzv. normalizace nucen odejít do ústraní. V tomto období byl stále více orientován na český disent, jeho díla pravidelně vycházela v samizdatu. V roce 1984 obdržel Nobelovu cenu za literaturu, kterou však za něj přebírala jeho dcera, a to kvůli jeho špatnému zdravotnímu stavu Pracoval jako redaktor mnoha novin a časopisů Rudé právo, Rovnost, Sršatec, Reflektor. Počátkem roku 1986 Jaroslav Seifert umírá. V září 2010 byla na domě v ulici U Ladronky v Praze 6 na Břevnově, odhalena pamětní deska.

Tvorba: Seifertovo básnické dílo směřovalo od proletářské bojovnosti - Město v slzách, 1921, Samá láska, 1923 přes poetistické okouzlení moderní civilizací Na vlnách TSF, 1925 až k písňovému oproštění zralé tvorby, vyjadřující citový vztah k drobným darům života, k domovu a k národní kultuře - Poštovní holub, 1929, Jablko z klína, 1933, Ruce Venušiny, 1936, Vějíř Boženy Němcové, 1940, Světlem oděná, 1940, Kamenný most, 1944 – protiokupační poezie. Po roce 1945 vydal sbírku Přílba hlíny (1945, další, postupně rozšiřovaná vyd a 1948), shrnující básníkovy reflexe doby národního ohrožení a zápasu za svobodu ( ), dále dvě sbírky inspirované obrázky M. Alše a J. Lady - Šel malíř chudě do světa, 1949, Chlapec a hvězdy, 1956, básnické skladby o tvůrčím údělu Píseň o Viktorce (1950) a sbírku zpěvné intimní lyriky Maminka (1954).

V 60. letech došlo k proměně Seifertovy poezie: zmizely rýmy, rytmická pravidelnost, verš zdrsněl. V tvorbě přibyly tóny melancholické nostalgie, životní bilance, plynutí času a motiv smrti, zaznívají vzpomínky na dětství, na mladé lásky, zemřelé přátele a dramatické události života - Koncert na ostrově, 1965, Odlévání zvonů, 1967, Halleyova kometa, 1967, Deštník z Piccadilly, 1979, Morový sloup, 1981, Býti básníkem, jeho poslední sbírka, loučení se světem; rekapitulace jeho života; přemýšlí co jako básník dokázal a srovnává se s jinými zaměstnáními Autor sugestivní vzpomínkové knihy Všechny krásy světa (Toronto 1981, Praha: s cenzurními zásahy 1982, 1985, kompletně 1993).

Okruhy kontrolních otázek : Ke splnění úkolů vyhledej informace na doporučené webové stránce, v různých typech katalogů, encyklopedii, v knihovně i v dalších informačních zdrojích : 1. V předložené encyklopedii vypiš základní údaje o autorovi / forma stručného, přehledného, heslovitého zápisu / vytvoření vlastního encyklopedického hesla 2. Uveď základní znaky a díla proletářské poezie. 3. Vysvětli literární pojem poetismus a přiřaď dle vyhledaných informací jednotlivé sbírky, připrav si ukázku 4. Uveď sbírky inspirované kresbami M.Alše a přines ukázky / využij návštěvu knihovny 5. Vysvětli literární pojem reflexivní lyrika, zásadní změny a uveď autorovi sbírky 6. Zaměř se na Seifertův přínos pro literaturu 7. Seznam se s autorovou sbírkou Maminka a připrav si recitaci básně dle vlastního výběru

Zdroj: Gampe.wikipedia.org[online] , 15:51[cit ]. Jaroslav_Seifert_1931.jpg.Dostupné z WWW a/commons/c/c8/Jaroslav_Seifert_1931.jpg