Mgr. Jan Krása, Ph.D.* Mgr. Martin Švanda, Ph.D.** *Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ** A-kluby, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Advertisements

Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Členění textu, odstavce, osnova
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Dramatika pro děti Workshop ARAS Strana 1.
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
Výukový materi á l zpracov á n v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Š ablona: III/2 Č. materi.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Práce s pohádkou - poznej podle úryvku
O Karkulce Autor:František Šandor.
O červené Karkulce Zpracoval: Jan Krejčí.
na psí život si většinou stěžují jen Ti ,
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nikola se před několika dny přestěhovala do nového města nikdo ji tu však nebere vážně a nikdo se s ní nekamarádí… Proto se jen učí ale stejně jí to moc.
Růžová Karkulka Autor: JIŘÍ UHERKO.
Databázové modelování
O perníkové chaloupce Bylo nebylo….
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Červená karkulka Lucie Novotná.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
O pohádce Červená Karkulka
ČervenáKarkulka.
To je ale krásné počasí, co myslíte, p táčci? Těším se za b abičkou! Zajdeme si hrát ven! Co je to za holku ?? Nikdy jsem ji tu nev i děl. Byla jednou.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Příběh Bylo jedno krásné místo na Zemi a jmenovalo se Šumava. A bylo tam ještě jedno krásné místo Lesní království. Rostlo tam hodně.
České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk 1 Autor: Mgr. Romana Martináková Poznáš pohádku?
14 Minulost – současnost - budoucnost
Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
Vnímání řeči O Budulínkovi
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lenka.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
V chaloupce na kraji lesa. žila Karkulka. Jednou ji maminka poslala s košíkem plným dobrot, aby popřála babičce k narozeninám.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 1_31_Z POHÁDKY DO POHÁDKY ČESKÝ JAZYK - ČTENÍ Z POHÁDKY DO POHÁDKY.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Šípková Růženka TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Červená Karkulka TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Na psí život si většinou stěžují jen Ti, kteří psa nikdy neměli …
„Cesta za snem“ Prázdniny u moře
Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice
Anotace: Dědeček vypráví své vnučce Popletenou pohádku. Děti jistě
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_Český jazyk
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Rodina VY_32_INOVACE_3A_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prohlédni si pohádku o Karkulce. Pokus se sám povídat podle obrázků
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jana Němcová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Podpůrná opatření včera, dnes a zítra
Sociální čtení.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Témata kognitivní psychologie
Metodický list: Slovní druhy 1. část
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor:
Přídavná jména přivlastňovací
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Mgr. Jan Krása, Ph.D.* Mgr. Martin Švanda, Ph.D.** *Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ** A-kluby, Brno

 Seznámit s jakýmsi vedlejším zjištěním našeho předvýzkumu: Jaký má rozdílná předloha POH dopad na dětské vyprávění?  Cíle výzkumu: popsat vývoj dětského vyprávění; popř. vliv POH na dětskou psychiku

Zadání: Jakou pohádku mi budeš vyprávět? + Znáš pohádku o Červené Karkulce? 10 dětí MŠ: ve věku 3-6 let  Hledání atributů „dobrého“ vyprávění: Proppova analýza funkcí, Mandlerovo (1984) pojetí, sociálně- konstruktivistické pojetí (Gergen, 1997)…  Kvantitativní lingvistická analýza

Již předem jsme očekávali POH moderní, kreslené, seriálové apod. Předpokládali jsme zvláštnosti obsahu. Ovšem vyskytly se i zvláštnosti ve formě. Nebylo složité identifikovat jejich příčiny: rozdílné zdroje zkušenosti s POH : 1. čtená POH (klasický zdroj) 2. POH na obrazovce

Čtená POH: vyprávění může mít mnoho chyb, nicméně základní struktura je srozumitelná. Př.: děvče, 6 let: „ ´hm... Žila jedna chaloupka. ´E.. na kraji černého lesa... a tam žila maminka a měla dceru,.... která-která nosila samé červené. Jmenovali ji Červená Karkůlka. ´hm ´hm Pak ji maminka řeklaá: Běž do lesa... Babička máá svátek. A přines ji víno, bábovku,... a eštéé... kytičku. Ona šla, a eště jak byla už skoro u lesa, řekla... : nech- ´m- nechoď cestičky, jinak by ti zežral vlk, ale Karkůlka pak zapomněla...“

POH na obrazovce : Základní struktura vyprávění je méně přehledná. Často vyžaduje shlédnutí filmu. Neumožňuje předvídat. Př.: děvče, 6 let: „... Ony to sekali... li tymy, ale jeden zapomnel meč a sedl na ten fármvó a... Jak to bylo dál?... On se zase vrátil a pak zase zase zase … sekali a pak to byl... a pak zase...chm... pak zaséé se vrátili do toho hospodářství a on bečel, ze (v)zal ten mec a sekal, sekal, sekal, sekal… A to byl ten Matej a Matej sekal, sekal az dosto úplne to doploscetka, kde se nikdo nedostal... a...em. Jak to bylo dál? On se tam zasekl… Ale ted se probudil … … se zase vysvobodil a... A ta bába, jak videl, že zámech ty růžéé, úplne zase zmizely, zmizely a ta bába cicela (=křičela): „Sprafný konec ne, dobrý konec néé!“ (děvče zakřičí a samo se tomu zasměje)… No sla neco udelat, ale nic jí nenapadlo… No a on pcisel do tý věže a políbil ji, vsechny je vzbudil a ony utekli ty stráze … a ona tam zpívala ta princezna o tom probudení a... pak byla svatba a on si vzal tu princeznu.“

Jak lze odlišnosti modelovat kognitivisticky? Kintsch (1988, 1994) a Kintsch et al. (1990) popsal model porozumění textu. Kintsch tvrdí, že při četbě si člověk tvoří/pamatuje 3 struktury: 1. verbální (povrchovou) úroveň (tu zapomínáme nejrychleji) 2. propoziční úroveň - tu zapomínáme pomaleji 3. tvoříme si i tzv. situační model: tj. představu na základě textu (tu zapomínáme nejpozději)

PR.S lze převést na logický kalkul, přičemž „kličky jazyka“ (slovní hříčky, metafory atd.) v PR.Su téměř zanikají. (srov. humor) Řeč (verbální systém) např. rozeznává mluvnické rody, PR.S nikoli V češtině verbální systém rozlišuje: 1 „pes“, 2-4 „psi“, 5 a více „psů“ (srov. 21 „psů“ a nikoli 21 „pes“; 22 „psů“ a nikoli 22 „psi“), což PR.S nereflektuje Pádové koncovky, flexe vůbec, dokonce slovosled aj. Propozice: Je nejmenší jednotkou výpovědi, která může mít pravdivostní hodnotu (List je zelený.). Je amodální (přesto generuje představy).

Pamatuji si nikoli slova doslovně (krom výjimek), ale abstraktnější strukturu (scénář, dějovou linku, kostru příběhu atp.) = reprezentaci na propoziční úrovni.

Zdařilá reprezentace vyprávění na propoziční úrovni mi dovolí kdykoli generovat povrchovou strukturu vyprávění (mohu měnit slova, dokonce využívat styly, resp. žánry). Kámen úrazu je v předloze reprezentace. ? ? PROPOZIČNÍ REP.VYPRÁVĚNÍ

Když dítě poslouchá čtenou POH celkem přirozeně si (po pakovaném poslechu) utvoří propoziční reprezentaci POH a je pak schopno pohádku vyprávět tak, aby si posluchač utvořil neproblematický situační model. Když ovšem bere za předlohu film, vidí situační model (který je pěkný, prohlubuje zážitek, motivuje), ale nikterak mu nepomáhá utvořit si propoziční reprezentaci, neboť je těžké z tolika informací vyextrahovat to podstatné. (Rozdíl: hraný a animovaný film)

Je dobré dětem POH číst, neboť jim rodič pomáhá utvářet jedny z prvních propozičních systémů (které mají rozsah větší než věta). (Neznamená to nutně, že není dobré pouštět dětem filmy.)