Systém psychologických věd. Psychologické vědy = vědy o duševním životě, duševnu, které specifickým způsobem odráží skutečnost ve formě počitků, vjemů,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Advertisements

Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aplikovaná psychologie
obecně, prožívání a chování
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Strachy v období rané adolescence
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Vůle.
Psychologie koučování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Základy psychologie – úvod
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Systém psychologických věd
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pedagogické disciplíny
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

Systém psychologických věd

Psychologické vědy = vědy o duševním životě, duševnu, které specifickým způsobem odráží skutečnost ve formě počitků, vjemů, představ, paměti, myšlení, citů atp. (Kohoutek, 2000)

DUŠEVNO (psychika) -je nejvyšší regulační soustava organismu. -je dynamickým a relativně trvalým systémem obecných, skupinových a individuálních duševních procesů, stavů a vlastností. -se projevuje chováním a prožíváním

Prožívání -je subjektivní, jedinečné a probíhá v určitém čase -nedá se vždy dokonale vyjádřit řečí, někdy je přesněji vyjadřuje „mluva těla“ -může být příčinou chování

Chování -je souhrn vnějších projevů člověka -je ovlivněno interakcí s vnějším prostředím, zejména společenským -má různou míru adaptivnosti (přizpůsobivosti) nebo expresivnosti (spontánnosti) -je možné rozdělit na na spontánní (bez vnějších podnětů), reaktivní (v důsledku působení vnějších podnětů) a na operativní (souhrn složité aktivity člověka při vykonávání nějakého úkolu).

Duševní procesy Jsou aktuální činnosti poznávací, citové a volní (vnímání, cítění, rozhodování, pamatování, představování a myšlení). Jejich výsledkem je např. vjem (apercepce), představa, cit, emoce, rozhodnutí.

Duševní stavy Tvoří aktuální, dočasné pozadí duševních procesů. Můžeme si je představit jako určité krátkodobé nebo dlouhodobé vyladění mozku, např. úzkost, strach, radost, smutek, vnitřní neklid, únava, vyčerpání atp. Svými dopady na procesy a výkony mohou být kladné i záporné. Mění se v průběhu dne nebo i delší doby.

Duševní vlastnosti jsou výsledky interakce genetických informací a duševních procesů a stavů v oblasti schopností, temperamentu a charakteru (např. nadprůměrná inteligence, vytrvalost, extraverze, introverze, submise, dominance, zvýšená neurotičnost).

Předmětem psychologických věd jsou tři skupiny jevů: a) Podněty (stimuly), které na psychiku (osobnost, organismus) působí, a to jak z vnějšího, tak z vnitřního prostředí b) Zákonitosti mozkového zpracování těchto podnětů (informací) c) Jak se toto zpracování projevuje ve vnějším chování a ve vnitřních zážitcích člověka

Cílem psychologických věd je -vědecky poznat a popsat duševní jevy, jejich zákonitosti, psychickou regulaci činnosti a chování -seřadit získaná fakta do logické soustavy -vysvětlit je -a na základě toho předvídat -a ovlivňovat (regulovat) chování a prožívání člověka, případně jiných živočichů

Psychologické vědy jsou na hranici mezi vědami přírodními a vědami společenskými. Zákonitosti psychiky mají většinou stochastickou = pravděpodobnostní povahu V podstatě je předmětem psychologie zkušenost člověka v duševní oblasti (zkušenost získáváme buď přímo, nebo prostřednictvím dalších osob.

Psychologické disciplíny: a)Vědy základní – studují zákonitosti duševna převážně (ale nejenom) teoreticky b)Vědy užité – studují duševní jevy převážně (ale nejenom) se zřetelem k potřebám praxe

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 1)Obecná psychologie 2)Psychologie osobnosti 3)Psychopatologie 4)Ontogenetická (vývojová) psychologie 5)Biologická psychologie 6)Sociální psychologie 7)Srovnávací (diferenční) psychologie 8)Zoopsychologie

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 1)Psychologie práce 2)Stavební psychologie 3)Inženýrská psychologie 4)Průmyslová psychologie 5)Pedagogická psychologie 6)Klinická psychologie 7)Forenzní (soudní) psychologie 8)Poradenská psychologie

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 1. Obecná psychologie -studuje zákonitosti duševní činnosti normální dospělého člověka současné civilizace -poskytuje ostatním psychologickým vědám pojmový a poznatkový aparát.

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 2. Psychologie osobnosti -zkoumá strukturu a dynamiku osobnosti i její utváření

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 3. Psychopatologie -zkoumá, popisuje a vysvětluje abnormality, chorobné změny duševna při duševních chorobách nebo poruchách -je to obor psychologie zabývající se obecnými příčinami a projevy psychických poruch

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 4.Ontogenetická (vývojová) psychologie - studuje zákonitost i vývoje lidského duševna od početí ke smrti a charakterizuje jednotlivá vývojová období

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 5.Biologická psychologie -studuje utváření duševna biologickými činiteli (např. dědičností, chorobami apod.) -studuje biologickou determinaci duševna -zabývá se biologicko-psychologickou determinací (podmíněností, závislostí) psychických jevů (činností vyšší nervové soustavy, žlázami s vnitřní sekrecí).

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 6.Sociální psychologie -objasňuje sociální (společenskou) determinaci psychických jevů, studuje vliv společenských činitelů a skupin (seskupení) na utváření individuálního duševna

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 7.Srovnávací (diferenční) psychologie - zjišťuje a vysvětluje rozdíly mezi lidmi, např. vzhledem k pohlaví, národní a rasové příslušnosti, kultuře apod.

Základní (teoreticko-praktické) psychologické vědy 8. Zoopsychologie - zkoumá duševno zvířat a na různých stupních vývoje

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 1. Psychologie práce -zkoumá duševno a osobnost člověka v pracovní činnosti

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 2. Stavební psychologie - zkoumá vliv staveb na psychiku člověka

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 3. Inženýrská psychologie -zkoumá vztahy lidské psychiky a strojů (vývoj kabiny kosmické lodi, konstrukce podmořských laboratoří pro oceánografický výzkum, interakce člověk – počítač)

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 4. Průmyslová psychologie - zabývá se např. výběrem, trénováním, motivací pracovníků pro konkrétní firmy a podniky, výzkumem chování spotřebitelů apod.

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 5. Pedagogická psychologie -studuje změny v duševní činnosti a osobnosti člověka způsobené výchovně vzdělávacím procesem -zkoumá podmínky, průběh a výsledky vyučování a výchovy z psychologického hlediska

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 6. Klinická (zdravotnická) psychologie -studuje dušení činnosti a osobnost v průběhu léčení, psychokorekce a psychorehabilitace. -zabývá se psychikou a psychickou regulací při různých onemocněních, zjiišťuje (diagnostikuje) psychické poruchy a zúčastňuje se jejich léčení

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 7. Forenzní (soudní) pschologie -uplatňuje se v soudní praxi, např. při zjišťování psychologických vlastností a zvláštností delikventů, při výslechu a posuzování výpovědi svědků, při posuzování normality provinilců, doporučuje soudu, komu má předat děti do výchovy a výživy při rozvodu rodičů apod.

Užité (prakticko-teoretické) psychologické vědy 8. Poradenská psychologie -zabývá se školním, výchovným, profesním, předmanželským a manželským poradenstvím, např. příčinami a odstraňováním školní neúspěšnosti, maladaptacemi ve studiu a v povolání, diagnostikou a nápravou závad chování, řešením předmanželských a manželských konfliktů atp.

Ve vývoji psychologických věd můžeme sledovat tři stupně: 1.Přípravné stádium – s dílčími poznatky hlavně spekulativního, ale i empirického rázu (opírají se obvykle o minimální počet zkoumaných osob) 2.Předvědecké stádium charakterizované málo systematickým sbíráním izolovaných faktů na malém počtu zkoumaných osob a úsilím o jejich popis i vysvětlení 3.Vědecké stádium, v němž je možno rozlišit fázi empirickou, (poznatky založeny na systematickém a plánovitém pozorování skutečnosti a fázi experirmentální (usiluje o integrovaný, týmový a komplexní výzkum, opíráse často o statistiku umožňující srovnávání a exaktní zobecňování poznatků.