Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/04.0031 „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ7_02.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské zdraví a potrava - pokračování
Advertisements

Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
Zdraví a krása Chlapci i děvčata 8. ročníků o tom něco vědí. V rodinné výchově na toto téma tvořili koláž a komentovali svoje dílo.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Pohybová aktivita a sport Kód VM:VY_52_INOVACE_14 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zdravá strava
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Otužování
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Zdravá výživa VY_32_INOVACE_20 - ZDRAVÁ VÝŽIVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
INFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Pitný režim a děti Dana Růžičková, DiS., nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí 14. května 2008.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
OBEZITA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
„Sami“ si vybíráme cestu zdraví nebo nemoci..
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Psychologické aspekty zdraví
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: Potravinová pyramida, poruchy trávení ČÍSLO PROJEKTU:
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Poruchy příjmu potravy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_PRVOUKA.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01_02_osobní hygiena Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_12_20_nemoci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Anotace Prezentaci slouží jako úvod do nové kapitoly: Svalová soustava
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32 _INOVACE_15_11_osobní hygiena 3
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_06_20_hygiena.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Metabolismus (přeměna látek a energií) Výživa U/49
Žít zdravě Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŽLÁZY S VNITŘNÍ SEKRECI
Nemoc a úraz Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Blanka Petlánová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/ „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ7_02 Prevence

Definice prevence Prevence znamená soustavu opatření, která mají předcházet nemocem či úrazům. _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ Zkusme ještě jednou vypsat, co všechno se podle tebe může pod pojmem prevence skrývat. Tentokrát už ale každý sám. Zdravá výživa Pohyb Očkování Hygiena Vitamíny Ochrana zdraví při práci či sportu Otužování Správná hmotnost Nekouřit, nepít, nefetovat Kondom A právě o těchto věcech si budeme v této prezentaci povídat.

Zdravá výživa Co to vlastně je ta zdravá výživa? Vypadá to úplně jednoduše a všichni dospělí si myslí, jak dobře tomuto tématu rozumí. Ale někdy je to docela věda a taky trošku alchymie Tak si dáme na úvod zase definici. Zdravá výživa je taková, která udržuje organismus v rovnováze. Aby se zabránilo chronickým chorobám, jako jsou například obezita, srdeční choroby, cukrovka nebo rakovina, je nutné, aby konzumované potraviny obsahovaly vyžaduje vyvážený příjem: základních živin (bílkoviny, sacharidy a tuky), doplňkových živin (vitamíny, stopové prvky a vlákniny) a dostatečné množství vody. (1)

No a teď si vyzkoušíme, co víš o zdravé výživě ty. Připrav si pastelky a budeme kroužkovat: bílkoviny – červeně tuky- žlutě cukry - zeleně Dort Jitrnice tvaroh Hamburger mléko Hranolky Sója Šlehačka Šunka Vejce Řízek Meloun Brambory Čočka rýže

Pohyb Děti si teprve budují svalový korzet. Důležitý je pro ně nácvik správného držení těla. Pohyb by u nich měl vést k rovnoměrnému rozvoji, proto by se pohybové aktivity měly střídat. Děti by nikdy neměly mít silový trénink s činkami, protože do 15 let jim rostou kostní chrupavky, které by přetížení mohlo nenapravitelně poškodit. Dospělé ženy by se měly zaměřit na posilování lopatkových svalů a vnějších partií paží, je to prevence bolestí zad. Pravidelné protahování hlubokého ohybače hlavy pomáhá ke správnému držení těla, ženy se tak mohou zbavit migrén. Zpevnění pánevní oblasti uleví od menstruačních bolestí, usnadní těhotenství a urychlí porod. Muži by při posilování měli věnovat pozornost hlavně zádovým a břišním svalům, které pomáhají ke správnému držení těla a navíc napomáhají předcházet usazování tukových zásob a růstu tzv. pivního bříška. Vhodným a pravidelným cvičením je možné nejenom vytvarovat problematické partie, ale hlavně předejít zdravotním problémům, jako jsou bolesti hlavy, zad a kloubů, srdeční a dýchací problémy, ale i úrazy.

Duševní hygiena Duševní hygiena neboli psychohygiena je věda o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým psychickým vlivům. Cíle psychohygieny: - pr evence psychosomatických a psychických nemocí. - udržení dobré pracovní či učební výkonnosti či její zvýšení - udržení fungujících sociálních vztahů a jejich upevnění - zvýšení osobní spokojenosti Jak tohoto cíle dosáhnout? - hygienické a estetické pracovní prostředí s vhodnými podmínkami, - kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, - vhodné rozložení odpočinku, - organizace práce, - relaxační techniky, - systém hodnot.

Zkusme se na chvíli zastavit u systému hodnot. Jak ten může příznivě ovlivnit naše zdraví? Každý člověk si svůj hodnotový systém vytváří sám a nebo ho nevědomky přebírá od blízkých či vrstevníků. Když si uvědomíme co je pro nás hodnotné= důležité (láska, přátelství, peníze, sociální statut, vítězství, body do žebříčku…), vzniká potřeba tyto hodnoty mít a nebo se jim alespoň co nejvíc přibližovat. Když si člověk vybere vhodné hodnoty, na kterých bude ulpívat, může tak zlepšovat svůj fyzický i duševní stav. Pokud se navíc k hodnotám bude dostatečně přibližovat či si je přímo plnit, bude spokojený a duševní pohoda je jedním z nejdůležitějších předpokladů zdraví. Bohužel to samozřejmě platí i obráceně. Nevhodné hodnoty k našemu zdraví příliš nepřispívají a frustrace z neúspěchu na psychické pohodě také nepřidá.

Očkování Očkování nebo také lékařsky vakcinace je proces, při kterém je podávána očkovací látka – antigen (molekula, která je schopná vyvolat tvorbu specifických protilátek) s cílem posílení imunitního systému. Tím je pak organismus při setkání s chorobou lépe připraven, rychleji vyrábí protilátky a člověk buď vůbec neonemocní a nebo je průběh nemoci velmi mírný. V ČR je na rozdíl od většiny západoevropských států pro některé nemoci povinné. Víš proti jakým nemocem jsi očkován? - Záškrt - Tetanus - Černý kašel - Haemophilus influenzae B - Přenosná dětská obrna - virus - Virová hepatitida B - Spalničky - Příušnice - Zarděnky

Hygiena Dobrá hygiena pomáhá zdraví, kráse, pohodlí i sociálnímu styku. Přímo podporuje prevenci a izolování nemocí. Tedy jsme-li zdraví, dobrá hygiena nám pomůže vyhnout se nemoci a jsme-li nemocní, dobrá hygiena může redukovat rozšiřování nákazy od nás na druhé. Na druhou stranu přehnaná hygiena může vést ke snížení přirozené odolnosti a obranyschopnosti a ke zhoršení zdravotního stavu. Mytí je nejčastější příklad hygienického chování a obvykle se provádí vodou a mýdlem nebo saponátem. Proč ale? Mýdlo nebo saponát pomáhají odstranit mastnotu a narušit tak nečistotu, která pak může být snadněji umyta.

Otužování Otužování je metoda posílení imunitního systému. Obvykle se pod pojmem otužování rozumí sprchování studenou vodou či plavání ve studené vodě, v širším slova smyslu však i saunování, celoroční sportování ve volné přírodě atd. Otužování pomocí studené vody slouží k předcházení chorobám spíš než k jejich léčení. Podle propagátorů otužování pomáhá při prevenci proti nachlazení, chřipce, angíně, případně dalším nemocem, např. vysokému krevnímu tlaku nebo bolestem zad, hlavy apod.

1.Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health [online]. Světová zdravotnická organizace, 2002, [cit ]. Dostupné online. Obr. 1.: Ice_swimming. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obrázky galerie Klipart. Anotace: Prezentace slouží jako textový a obrazový materiál k výuce kapitoly Prevence chorob a úrazů.. Je doplněna o interaktivní prvky umožňující snadnější a záživnější zapamatování učiva.