Analýza textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Knihovna VY_32_INOVACE_ února 2014
Pravděpodobnosti jevů
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Galvanický článek 12. října 2013 VY_32_INOVACE_130302
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Růžencová slavnost Albrecht Dürer
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_20_07_Karel IV.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PAVLOV VY_52_INOVACE_ února 2014
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
„EU peníze středním školám“
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. OPAKOVACÍ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED-řešení
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Analýza textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ února 2014

2 Analýza textu V testech OSP se pracuje s dlouhými i krátkými texty, přičemž je kladen důraz na čtenářskou gramotnost. Čtenář tedy musí dobře porozumět textu a rozhodnout, zda dané tvrzení z úryvku vyplývá či nikoliv. Výukový materiál Analýza textu představuje spíše obecnější vhled na výše zmíněnou problematiku a slouží jako vhodné rozcvičení před typickými úlohami vyskytujícími se v OSP. 2

3 Text 1 Také Pythagorova filozofie se v něčem podobala Ježíšově. Kázal například, že bychom měli milovat své nepřátele. V tomto ohledu měl ovšem všeobecně blíž ke svému současníkovi Siddhárthu Gautamu Buddhovi. Oba věřili v reinkarnaci, včetně podoby zvířete, proto ve zvířeti mohla sídlit lidská duše. A jelikož oba uctívali všechno živé, neuznávali tehdy běžný zvyk obětovat zvířata a hlásali přísné vegetariánství. Říká se, že Pythagoras jednou zarazil člověka při bití psa, když jej upozornil, že ve zvířeti poznal svého starého přítele, který se do něj převtělil. 3

4 Otázky k textu 1 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Z textu vyplývá, že Ježíš a Pythagoras byli současníci. 2. Pythagoras byl příznivcem vegetariánství. 3. Pythagorův přítel se ve stáří převtělil. 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Ochrana zvířat b) Pythagorovi učitelé c) Život filozofa 4

5 Řešení 1.Z textu vyplývá, že Ježíš a Pythagoras byli současníci. NE (V první větě textu se uvádí: „Také Pythagorova filozofie se v něčem podobala Ježíšově“. Nemluví se zde ovšem o tom, že by oba byli současníci.) 2. Pythagoras byl příznivcem vegetariánství. ANO („ … oba - Pythagoras i Buddha - uctívali všechno živé, neuznávali tehdy běžný zvyk obětovat zvířata a hlásali přísné vegetariánství … “.) 3. Pythagorův přítel se ve stáří převtělil. NE (Pythagoras údajně poznal v psovi svého přítele, ale není zde žádná zmínka o tom, že se přítel převtělil, nebo že se vůbec dožil stáří.) 5

6 Řešení 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Ochrana zvířat b) Pythagorovi učitelé c) Život filozofa Text popisuje část Pythagorova života. Zmiňuje podobnost jeho myšlenek s Ježíšem a Buddhou, ale nehovoří o tom, že by byli jeho učiteli. A jelikož se na začátku píše o Pythagorově filozofii, je nejvhodnějším nadpisem možnost (C). Pythagorovy ohledy na zvířata nejsou ústředním tématem úryvku. 6

7 Text 2 Svou filozofii „tu zboř zeď a tam ji zase posuň“, aplikoval i na mapu Evropy. Rozšířil území své franské říše tak, že „zboural“ hranice svých sousedů, Langobardů, Bavorů a Sasů. Stal se dominantní silou v Evropě a všude, kam pronikl, zavedl římský katolicismus. Pokud by se už ale nezmohl na nic jiného, ztělesňoval by jen dalšího krále, který toužil ovládnout svět. Karel Veliký však – stejně jako kdysi Alexandr Veliký – podporoval vzdělání. Protože si uvědomil, že postrádá dostatek učitelů, povolal na svůj dvůr v Cáchách nejvýznamnější pedagogy z celého království i z cizích zemí a založil Palácovou školu. 7

8 Otázky k textu 2 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Karel Veliký podporoval vzdělání Langobardů. 2. Území franské říše bylo rozšířeno. 3. V Palácové škole se vyučoval římský katolicismus. 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Významný panovník b) Filozof na trůně c) Evropa v troskách 8

9 Řešení 1.Karel Veliký podporoval vzdělání Langobardů. NE („Rozšířil území své franské říše tak, že „zboural“ hranice svých sousedů, Langobardů, …“). 2. Území franské říše bylo rozšířeno. ANO (Vyplývá to např. z úryvku v předcházející odpovědi). 3. V Palácové škole se vyučoval římský katolicismus. NE („ …a všude, kam pronikl, zavedl římský katolicismus“, text uvádí, že římský katolicismus byl Karlem Velikým na dobytých územích zaváděn, ale nebyl vyučován – natož v Palácové škole). 9

10 Řešení 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Významný panovník b) Filozof na trůně c) Evropa v troskách V úryvku se píše o tom, že Karel Veliký mimo své vojenské aktivity kladl důraz i na podporu vzdělávání. Nebyl jen obyčejným dobyvatelem a ničitelem (možnost (C)), ale nebyl ani žádným filozofem. 10

11 Citace MLODINOW, Leonard. Eukleidovo okno. Praha: Slovart, ISBN