Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Advertisements

Multimediální pomůcka k výuce didaktické techniky
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Didaktické technologie při realizaci ŠVP
Informatika I Informatika pro 1. ročník 4 letého gymnázia
Specielní učebna a kabinet fyziky na ZŠ
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
INFORMATIKA 9 Využití multimédií
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Programové vybavení počítače
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Racionalizace montáže Ročník:2. Datum vytvoření:leden.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC) 1. TÝDEN (25. – )
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Vybudování digitální studovny v knihovně FŽP UJEP projekt F ondu rozvoje vysokých škol 2002 Řešitel: Ing. Jitka Prchalová Spoluřešitel: Ivana Suchá.
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Média a komunikace Témata:
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Vzdělávání v informační společnosti Témata: 1.Úvod do problematiky, vzdělávání v informační společnosti. 2.Didaktická technika ve výuce- složka materiální.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_20_ Promítací přístroje Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT1 Vytvořeno:2. 7.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Didaktické pomůcky ve výuce Písemné a elektronické komunikace Mgr. Lucie Černohorská.
NEPOČÍTAČE – DALŠÍ DIGITÁLNÍ PŘÍSTROJE. OBSAH 1) Počítače Počítače 2) Pojem „digitální“ Pojem „digitální“ 3) Využití dig. technologií ve spotřební elektronice.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom II.
Štětce v Adobe Photoshop
Petr Fodor.
Didaktické zásady edukačního procesu
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Didaktika pro IVZ - přednáška č.3
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom II.
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Písmo v Adobe Photoshop
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
Barevné prostory v Adobe Photoshop
Výběr pomocí nástrojů v Adobe Photoshop
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Edukační standardy Beharková Natália.
HLEDEJ VÝROBKY K RŮZNÝM PROFESÍM.
Informatika pro ekonomy I LS 2009/2010
Prvky edukačního procesu
Export fotografií v Adobe Lightroom
Transkript prezentace:

Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003) Beharková Natália

Didaktické prostředky (Geschwinder a kol, 1995) NEMATERIÁLNÍ Metody Organizační formy výuky Vyučovací zásady MATERIÁLNÍ Vyučovací pomůcky Žákovské pomůcky (potřeby) Učebny a jejich vybavení Didaktická technika + vědomosti edukátora, edukanta

Didaktický prostředek  různé definice „označuje všechny předměty a jevy, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují výuku a s použitím odpovídajících výukových metod a organizačních forem napomáhají při dosahování výchovně-vzdělávacích cílů.“ Průcha, 2009, s. 258  různé klasifikace (Juřeníková, 2010 – pomůcky: textové, vizuální, auditivní, audiovizuální, počítačové edukační programy a internet)

Učební pomůcky (Průcha, 2009, s. 259)  skutečné předměty (přírodniny, výtvory, výrobky, preparáty) pomůcky v odborné učebně – léky…  modely- dynamické, statické  přístroje, technická zařízení, stroje  zobrazení: přímá zobrazení (obrazy, mapy, fotografie, poster, nástěnka, náčrty, kresby…) statická projekce (diaprojekce, zpětná projekce) a dynamická projekce (TV, video, film, počítačová projekce)  zvukové záznamy (hudební nástroje, gramofonové desky, magnetofonové pásky, CD-ROM)  dotykové obrazové pomůcky (reliéfové obrazy, Braillovo písmo)  textové pomůcky ve zdravotnictví + letáky, brožury učebnice; pracovní materiál (pracovní sešity, studijní návody, tabulky, atlasy, sbírky úloh); doplňková a pomocná literatura (časopisy, encyklopedie)  nosiče informací pro PC  Speciální pomůcky (experimentální soupravy, pomůcky pro tělesnou výchovu…) pro výuku PP, oše. intervencí pozitiva/výhody negativa/nevýhody

Technické výukové prostředky Auditivní technika – magnetofony, rozhlas, reproduktorová soustava, CD, MP3 přehrávač Vizuální technika – diaprojektory, zpětné projektory, dataprojektory, interaktivní tabule Audiovizuální – videorekordéry, PC multimediální systémy Technika řídící a hodnotící – výukové PC systémy, simulační trenažery Informační a komunikační technologie pozitiva/výhody negativa/nevýhody

Funkce didaktických prostředků (Průcha, 2009, s. 260) FunkcePopis Gnozeologickápřináší nové informace, spojuje konkrétní reality s jejím abstraktním zpracováním Intelektuálnírozvíjí vnímání, pozorování, myšlení, obrazotvornost, imaginaci, tvořivost Komunikativnost a sociabilita navozuje komunikaci, rozvíjí vztahy, motivuje k diskusi Ergonomickáurychluje vnímání a usnadňuje pochopení učiva Organizačně řídícístrukturuje poznatky, řídí myšlenkové operace, umožňuje zpětnou vazbu Estetickározvíjí vizuální kulturu a estetické cítění Výchovnámá podíl na celkové harmonické kultivaci osobnosti

Didaktická pomůcka (Juřeníková, 2010, s. 48) má plnit funkce:  motivační  názorná  aktivizační  rozšiřující, navazující a doplňující  propojující teorie a praxe  informační, logická

Zásady Výběr vhodné pomůcky Funkčnost techniky Efektivnost a smysluplnost využití techniky - jednoduchost použití pomůcky - nerozptylovat pozornost edukantů množstvím pomůcek - působení pomůcky/techniky po nezbytně nutnou dobu

Literatura: Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s ISBN Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN Zormanová L. Obecná didaktika Praha: Grada, 2014, s ISBN