Jednoty, aliance, koalice, unie v digitálním vzdělávání aneb kombinatorika všedního dne digitálního vzdělavatele březen 2016 Petr Naske - předseda spolku Jednota školských informatiků - odborný pracovník Národního ústavu pro vzdělávání
Proč? Pro koho? žáci, studenti MŠ, ZŠ, VOŠ, aktivní, pasivní, na síti, na začátku kariérní cesty, … rodiče na síti/bez sítě, aktivní, pasivní, zvídaví, diskutující, … učitelé, ředitelé ICT metodik, správce sítě, zadavatel veřejné zakázky, garant kvality, … 3x
O čem se vlastně bavíme? 4x4x4x4x
ICT, digitální nástroje, … 255x
Digitální vzdělávání předává vždy nějaký obsah vzdělávací oblasti a jejich průniky matematika, přírodověda, práce se soustruhem (Průmysl 4.0), komunikace s klientem, informatika,.. postojové oblasti, výchova rizikové chování, aktivní občanství, environmentální výchova, … zájmy vzdělávaného, kulturní, společenské souvislosti … 77x
3 x 4 x 255 x 77 pohledů Vítejte ve zmatení jazyků, přístupů, pohledů Každý interpretuje dle toho, kde jsou jeho potřeby: škola – skrze VIP učitele, aktivní lektory, ICT metodiky rodina – jako běžná součást výchovy firma – jako propagaci svého obchodního modelu doplněnou kořením svého CSR unie, svaz, koalice – jako lobbing zájmů svých členských firem neziskovka – jako lobbing svých „(ne)obchodních modelů“ a jako místo síťování
Přesto, otázky … Existuje v ČR firemní CSR digitální program pro školství s jasnou „neziskovou složkou“? (podnět pro srovnání – computing ve VB) Existuje zastřešující platforma pro zájmy rodičů? Jsou odborové organizace také dostatečně „digitální“? (pozice správců sítí) Jaké je Vaše očekávání od Jednoty školských informatiků? Jakou z potřeb má JSI naplňovat?
Připraveni Vás vtáhnout do digitálního vzdělávání Jednota školských informatiků 160 členů, priority v oblasti informatického myšlení a vyjednávání pro ICT pozice ve škole Aliance pro otevřené vzdělávání otevřená platforma pro osoby i instituce, zaštiťuje EDUIN a jeho projekt od OSF panel Národního centra pro bezpečnější internet „střechy“ zaměstnavatelů/firem – Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy PLUS sektorová rada NSK, ICT aliance, ICT unie, GEG, iSEN, Inovativní centra Microsoft, SKAV, …
Česká národní koalice pro digitální pracovní místa platforma, jejíž vznik by měly podpořit resorty napříč zaměřením, inspirace v zahraničí rozhraní pro zájmy firemního a neziskového sektoru při komunikaci tohoto tématu se státní správou pracovní skupina pro rozhraní SDV s MŠMT?
Na závěr – co tedy potřebujeme? Při každé diskusi si vyjasňovat, který z pohledů zastáváme. Zajímat se o pravý význam slov i věcí. Aktivně ovlivňovat média (Jak na to? ) Vstoupit do Jednoty školských informatiků NEBO aspoň sledovat Facebook spolku Ale určitě pročíst si Strategii digitálního vzdělávání a sledovat stav jejího naplňování, připomínkovat priority strategie
Cíle webu DIGIVZDELAVANI.CZ Průběžně informovat a vysvětlovat pojmy, priority, míru angažovanosti aktérů. Síťovat zájemce o témata, informovat o místech, kde se na realizátory SDV obracet. Hlídat a sledovat stav našich společných priorit v digitálním vzdělávání a včas upozornit na rizika spojená s neplněním opatření.
Závěr Na viděnou na stánku Jednoty školských informatiků během středy prezentujeme web SDV, DVPP akce JSI materiály partnerů JSI (Řízení školy, CZ.NIC, SaferInternet, TIB, …) Petr Naske