Whiplash injury Jan Havel, Kateřina Kučerová Neurovědy 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
ZLOMENINY A PORANĚNÍ HLAVY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada22 AnotaceZpětné.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tomš Wanek a Michal Černý :D
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tvoří ji páteř a hrudník.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Využití ultrazvuku v neurologii Neurosonografie
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
EPILEPSIE onemocnění, při kterém v mozku opakovaně vznikají období nekoordinované elektrické aktivity nelze je ovlivnit vůlí nejčastěji dochází k bezvědomí,
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
ANOTACE VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, JAK OŠETŘIT RŮZNÉ DRUHY ZLOMENIN. OBJASNIT, JAK SE ZACHOVAT PŘI PORANĚNÍ PÁTEŘE A VYZKOUŠET ZNALOSTI V PRAXI.
Centrální nervová soustava (CNS)
Algoritmizace - opakování
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Strunatci obratlovci.
Popis svalových skupin
Číslicová technika.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Násobení lomených výrazů
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Dělení lomených výrazů
Číslicové měřící přístroje
Atmosféra Země.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
VY_32_INOVACE_648_ŘEZÁNÍ ZÁVITŮ - VNĚJŠÍ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Geometrie řízení a uložení kol.
TERAPIE FUNKČNÍ ŽENSKÉ STERILITY METODOU LUDMILY MOJŽÍŠOVÉ
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Whiplash injury Jan Havel, Kateřina Kučerová Neurovědy 2011

Vznik Jedná se o zdánlivě nenápadné poranění, ke kterému dochází asi v 50 % případů všech dopravních nehod Vzniká nejčastěji při automobilových kolizích způsobených čelním nebo zadním nárazem Další rizikovou oblastí jsou sporty, při kterých může dojít k nárazu do hlavy – např. box, fotbal, lyžování nebo jízda na kole

Vznik Podstatou je prudký pohyb hlavy způsobený vnějším nárazem při srážce automobilů Hlava a krk vykonávají prudké ohnutí vpřed nebo vzad, které je okamžitě následováno prudkým zpětným pohybem hlavy vratný pohyb připomíná pohyb vlnícího se biče při šlehnutí (proto označení „whiplash“) obvykle dochází i k úderu hlavy o hlavovou opěrku, která bývá často špatně nastavena (odtud „opěrkový syndrom“)

Nebezpečí whiplash injury Zhmoždění měkkých tkání v oblasti hlavy a šíje Pohmoždění vykazují také probíhající nervy, mícha a smyslové orgány – typicky postranní smíšený systém Vznikají mikroskopické trhlinky v okolí čelistního kloubu a hrtanových chrupavek K vymknutí krčních obratlů nebo jejich nalomení dochází při velmi prudkém nárazu Zlomenina obratlů pak obvykle způsobí trvalé poškození míchy

Příznaky Nemusí se projevit okamžitě V prvních hodinách po nehodě mohou být zcela minimální a RTG hlavy a krční páteře je často negativní Následky se mohou objevit s odstupem několika týdnů i měsíců, dokonce až s ročním odstupem Do 24 hodin se u většiny pacientů rozvinou typické příznaky: Bolest a ztuhlost šíje Bolest hlavy Závrať Bolest spánkové a čelistní kosti Bolest zad

Postranní smíšený systém IX. – n. glossopharyngeus X. – n. vagus XI. – n. accessorius

Vyšetření postranního smíšeného systému Patrové oblouky? (uvula) Dávivý a patrový reflex? Řeč? (artikulace) – chrapot » Chrapot » Dyzartrie » Dysfonie Poruchy polykání (dysfagie) M. trapezius, sternocleidomastoideus

Vyšetření Whiplash injury je často skrytým poraněním Pečlivé vyšetření smyslových funkcí a zejména rovnovážného ústrojí N. vestibulocochlearis (sluch, Romberg, nystagmus) Je třeba vždy věnovat pozornost celému mechanismu dopravní nehody a cíleně se dotazovat všech účastníků na možné poranění šíje a měkkých tkání hlavy Pokud bezprostředně po úrazu nedojde k adekvátní léčbě, tělo nahradí poškozené buňky vazivovou tkání

Zdroje G. Waberžinek, D. Krajíčková – Základy obecné neurologie &hl=cs&biw=1440&bih=661&tbm=isch&tbnid=plMjcqT4- VzZhM:&imgrefurl= Neck/Cranial-nerves- diagrams&docid=Nw_g3SpJ1OgocM&imgurl= var/ezwebin_site/storage/images/media/images/e-anatomy/cranial-nerves- anatomy-diagrams/skull-cranial-base-foramen-cranial-nerves-anatomy- en/ eng-GB/skull-cranial-base-foramen-cranial-nerves-anatomy- en_medical512.jpg&w=512&h=383&ei=rUvnToDlEaeL4gS3spSLCQ&zoom=1&ia ct=hc&vpx=177&vpy=190&dur=134&hovh=194&hovw=260&tx=188&ty=130&sig = &page=1&tbnh=130&tbnw=173&start=0&ndsp=21&v ed=1t:429,r:0,s:0

Děkujeme za pozornost