Obr. 1. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_12_Francouzská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-L-024. Franz Kafka b yl pražský spisovatel židovského původu, jeden z literárně nejvlivnějších a nejoceňovanějších spisovatelů 20.
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-M-025
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název vzdělávacího materiálu
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Pády podstatných jmen v množném čísle
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VYBER SPRÁVNÉ PŘÍSLOVÍ
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
¨-4-.
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Československá republika-demokratický stát
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Polytechnika v dětské literatuře
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Člověk a jeho svět 3. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PROČ BŮH STVOŘIL DĚTI (A NÁSLEDNĚ VNOUČATA).
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Rozmnožování organismů
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Obr. 1

NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_12_Francouzská experimentální próza TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: únor 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

 Materiál je určen k výkladu o spisovateli Franzi Kafkovi a práci s jeho texty  Studenti měli za úkol si na danou hodinu přečíst povídku Proměna, jež byla následně interpretována na základě ukázky i celého textu  Výklad o knize Proces byl doplněn o referát studentky založený na vlastní četbě  K odkrytí správných odpovědí jsou použity animace  Materiál je doplněn o hypertextové odkazy na audio a video ukázky

 1883 – 1924  Pražský, německý spisovatel židovského původu  Jeho mateřština byla němčina  Měl 2 bratry (oba zemřeli jako děti) a 3 sestry (všechny zahynuly v koncentračních táborech)  Nevycházel s otcem  vliv na jeho dílo  Vystudoval práva, na studiích se seznámil se svým celoživotním přítelem Maxem Brodem  Pracoval jako úředník v pojišťovně  Zemřel na tuberkulózu Obr. 2 Zajímavosti: -Kafka ve svých dílech čerpá z vlastního života - znát jeho život je důležité pro interpretaci jeho děl

 Bál se svého otce, i práci v pojišťovně vykonával kvůli němu, jeho samotného to ubíjelo  Problematické vztahy s jinými lidmi, zvláště se ženami  Fóbie z dotyků  Podceňoval sám sebe i své texty – přál si, aby je Max Brod po jeho smrti zničil Ženy: - Felice Bauerová - byl s ní 2x zasnouben - Milena Jesenská -viděl se s ní snad jen 2x, ale udržovali korespondenci Citát: „Moje zaměstnání je pro mne nesnesitelné, protože odporuje... mému jedinému povolání, a tím je literatura.“

 Postel – místo, kde je člověk v bezpečí, kde má soukromí  Narušení soukromí – lidé nahlížející do oken, vetřelci v domě Obr. 5 Byrokratická nelidská mašinérie, která člověka semele Lidské vztahy – osamocenost, odcizenost, necitelnost

 Těžké zranění, s nímž Řehoř stonal víc než měsíc - jablko, které si nikdo netroufal vyndat, zůstalo v těle jako viditelná upomínka -, patrně i otci připomnělo, že přes svou nynější, smutnou a odpornou podobu je Řehoř členem rodiny, že se s ním nesmí jednat jako s nepřítelem, nýbrž že rodinná povinnost přikazuje spolknout odpor a být trpělivý, nic než trpělivý.  A třebaže Řehoř svým zraněním navždy utrpěl újmu na pohyblivosti a prozatím mu jako nějakému starému invalidovi trvalo celé dlouhé minuty, než přešel pokoj - na lezení ve výškách nebylo ani pomyšlení -, dostalo se mu za toto zhoršení stavu náhrady, která se mu zdála zcela dostatečná, v tom, že vždy k večeru se otevřely dveře do obývacího pokoje, z nichž obyčejně už hodinu či dvě předtím nespouštěl oči, a on se pak, leže potmě ve svém pokoji a z obývacího pokoje neviditelný, směl dívat na celou rodinu u osvětleného stolu a poslouchat jaksi s všeobecným souhlasem, tedy docela jinak než dříve, co si povídají. Obr. 6

1. Zasaďte ukázku do kontextu celé povídky. › Závěr povídky, před Řehořovou smrtí, zraněn jablkem, které po něm hodil otec 2. Popište vztah Řehoře a jeho rodiny › Postupné odcizování › Neporozumění › Řehoř se stává pro rodinu břemenem › Zoufalá touha podržet si poslední kontakt s rodinou a tak i poslední zbytky lidství 3. Vyhledejte motivy, o kterých byla výše řeč: › Otec, mezilidské vztahy › Soukromí 4. Jazykový rozbor › Spisovný text, dlouhá souvětí, přirovnání, vsuvky

 Hl. hrdina: Josef K. (jen 1. písmeno z příjmení  anonymita)  Téma: byrokracie, nesmyslné odsouzení člověka, zbytečný život  Absurdita  Josef K. je v předvečer svých 30. narozenin zatčen, rok žije s tím faktem, bojuje, brání se, rezignuje (celou dobu nezná důvod zatčení), nakonec je popraven Obr. 7

 Patrně učinil někdo na Josefa K. křivé udání, neboť aniž se dopustil něčeho zlého, byl jednou ráno zatčen. Kuchařka paní Grubachové, jeho bytné, která mu každý den ráno kolem osmé přinesla snídani, tentokrát nepřišla. To se ještě nikdy nestalo. Čekal ještě chvilku, viděl se svého polštáře stařenu, která bydlila naproti a která ho teď pozorovala se zvědavostí u ní zcela neobvyklou, potom však, zároveň udiven i hladov, zazvonil. Ihned se ozvalo zaklepání, a vešel muž, kterého zde v bytě ještě nikdy neviděl. Byl štíhlý a přece pevně rostlý, měl na sobě přiléhavý černý oděv, který byl podobně jako cestovní obleky opatřen všelikými skládanými záhyby, kapsami, přezkami, knoflíky a pásem a zdál se proto zvlášť praktický, aniž bylo jasné, k čemu oblek vlastně slouží. „Kdo jste?" zeptal se K. a ihned se zpola vztyčil v posteli. Muž však pominul otázku, jako by jeho zjev byl něco, co se prostě musí vzít na vědomí, a řekl jen: „Vy jste zvonil?" „Ať mi Anna přinese snídani," řekl K. a pokoušel se, nejdřív mlčky, aby pozorností a uvažováním zjistil, kdo vlastně je ten člověk. Ten se však nevydával nijak dlouho jeho pohledům, nýbrž obrátil se ke dveřím, pootevřel je a řekl komusi, kdo patrně stál hned za dveřmi: "Chce, aby mu Anna přinesla snídani." Následovalo kratičké zasmání ve vedlejším pokoji, nebylo podle zvuku jisto, nesměje-li se několik osob.

1. Vyhledejte motivy, o nichž byla řeč výše: › Postel › Narušení soukromí › Mezilidské vztahy 2. Jaké slohové postupy jsou v ukázce zastoupeny? › Vyprávěcí, popisný 3. Popište pocity hlavního hrdiny. › Rozpaky › Zmatenost › hněv

 Trailer k filmu Proces Trailer k filmu Proces  Inscenace Divadla Komedie Inscenace Divadla Komedie  Rozhlasová hra (slovenské znění) Rozhlasová hra (slovenské znění)

 Obr. 1: ATELIER JACOBI: SIGISMUND JACOBI. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 3: MIAOW MIAOW. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 4: CORNELLÀ, Ferran. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ax_Brod,_Prague.JPG  Obr. 5: NOVAK, Janez. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 6: DESCOUENS, Didier. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 7-10: KAFKA, Franz. Proces. Praha: BB ART, 2009, ISBN

 KAFKA, Franz. Proměna [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  KAFKA, Franz. Proces [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: