Technický koncept III. etapy výkonového zpoplatnění pro ČR Doc. Dr. Ing. Miroslav Svítek Fakulta dopravní ČVUT Konviktská 20, 110 00 Praha 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Tarifní systémy, Tarify, jízdní doklady Ing.
Pilotní projekt základního registru územní identifikace a nemovitostí („PP ZRÚIN“) Vít Suchánek, ČÚZK.
AKTUÁLNÍ VÝVOJ V ROP SČ 15. října 2015 Výroční konference – Senohraby Ing. Václav Chytil.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D. Ing. Veronika.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
Účast ČR v H2020 a v programu EURATOM v období leden 2014 – červenec 2015 Základní výstupy 1. průběžné zprávy o účasti ČR v H2020 (Frank,Albrecht – plánované.
Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Autentizace předmětem
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Věcné autority v roce 2016
Systémy řízení silniční dopravy
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Financování dopravní infrastruktury v období
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Jednotný evropský železniční prostor
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Majetkové daně – motorová vozidla Michal Radvan
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Projekt realizace referenčního rozhraní
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Jednotná informační brána jako studnice informací pro lékaře
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Platforma pro personalizaci standardizovaných výukových materiálů
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Technologická platforma silniční doprava
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Celostátní sčítání dopravy 2020 a technologický potenciál pro CSD 2025
Systém odměňování výkonu
Spojení Prahy, letiště a Kladna v širším kontextu
Transkript prezentace:

Technický koncept III. etapy výkonového zpoplatnění pro ČR Doc. Dr. Ing. Miroslav Svítek Fakulta dopravní ČVUT Konviktská 20, Praha 1

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 2 Expertní tým ministra dopravy ČVUT, Fakulta dopravní Prof. Ing. Petr Moos, CSc. Doc. Dr. Ing. Miroslav Svítek Prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc. Prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc. Doc. Ing. Václav Jirovský, CSc. Prof. Ing. František Lehovec, CSc. Prof. Ing. Václav Skurovec, CSc. Doc. Ing. Ladislav Bína,CSc.

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 3 Obsah prezentace Úvod - shrnutí Technický koncept III. etapy mýta v ČR –základní definice –definice otevřených rozhraní –telematické služby nad mýtem Ekon. dopady zpoplatnění nižších tříd –varianty zpoplatnění –ekonomické dopady –Výsledky sčítání za rok 2007 Závěr

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 4 Technický koncept III. etapy mýta v ČR základní definice

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 5 Různé typy technického řešení výkonového zpoplatnění DSRC řešení GNSS/CN řešení (inteligentní klient, tenký klient, atd.) hybridní řešení DSRC/GNSS/CN Centrální systém popis mýtného kontextu (mýtné objekty, tarifní tabulky) uživatelská data kontextový server klientů OBU - vozidlová jednotka inteligentní klienttenký klient

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 6 Výchozí podmínky návrhu hybridního systému systém musí plně využívat stávající DSRC části na dálnicích s výhledem na jejich včlenění i v budoucnu část pro ostatní silnice bude založena na použití satelitní navigace návrh systému musí respektovat Evropské standardy nebo závěry úspěšných Evropských projektů cena výsledného systému musí být srovnatelná nebo nižší než původní cena kontrahovaného EFC návrh musí vést k použití jediné OBU všechna rozhraní musí být otevřená (!) architektura systému musí vést k hierarchické struktuře

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 7 Interoperabilita mýtných systémů - hybridní řešení Řešením mezinárodní interoperability je navržený český hybridní EFC systém, protože: –standardizuje rozhraní mezi výběrčím mýta („toll charger“) a centrálním systémem („central equipment“) –toto rozhraní může být jednotné pro fixní (DSRC) i virtuální brány (GNSS/CN) –systém pevného i mobilního dohledu může zůstat stejný – budou se jednotně zpracovávat fixní i virtuální brány, využití DSRC rozhraní –„toll charger“ může používat své řešení OBU jednotek spolu se svým serverem, který pouze zpracovává zprávy v požadovaném formátu pro centrální systém –„toll charger“ může být i zahraniční systém operující u nás, např. německý, který připraví zprávu pro náš centrální systém (snižuje se výrazně riziko zahraničního partnera) –výběrčích organizací ("toll charger") může být v jedné zemi několik, např. jedna pro DSRC, druhá pro GNSS/CN, třetí pro mýto v Praze, atd., ale centrální a dohledový systém postačí jeden

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 8 Interoperabilita mýtných systémů - hybridní řešení základní architektura interoperability mýta "Toll charger" - správce zóny výběru mýta EETS - evropský poskytovatel služby elektronického mýta standard - rozhraní mezi "toll charger" a "central system"

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 9 Prezentace českého hybridního systému Ve dnech 24.1 a 25.1 se konalo v Praze jednání CEN278/WG1 a ISO/204/WG5 – cca 40 delegátů ze 14 zemí světa V průběhu plenárního zasedání byl prezenzentován hybridní systém EFC

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 10 Prezentace českého hybridního systému

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 11 Technický koncept III. etapy mýta v ČR definice otevřených rozhraní

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 12 S t a n d a r d n í r o z h r a n í m ý t n é h o s u b s y s t é m u Návrh hybridního systému S t a n d a r d n í r o z h r a n í t e l e m a t i c k ý c h s l u ž e b

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 13 Arbitrační vrstvaPřístupová vrstva Standardní rozhraní Fyzická Linková Síťová Transportní Prezentační Aplikační Fyzická Linková Síťová Transportní Prezentační Referenční model ISO/OSI Relační Standardní rozhraní (mýtného subsystému, telematických služeb)

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 14 Varianta rozhraní Standardní rozhranní mýtného subsystému Standardní rozhranní telematických aplikací

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 15 Sestavení systému Satelitní systém Hybridní systém Jiný systém..... Mýtný subsystém Telematické služby

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 16 Technický koncept III. etapy mýta v ČR definice telematických služeb

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 17 Uživatelé telematických služeb Telematické služby nad systémem EFC jsou určeny pro různé uživatele následovně: služby pro cestující a řidiče (uživatelé) služby pro správce infrastruktury (správci dopravních cest, správci dopravních terminálů) služby pro provozovatele dopravy (dopravci) služby pro státní správu a veřejnou samosprávu - napojení systému elektronického mýtného na informační systémy veřejné správy služby pro bezpečnostní a záchranný systém ‑ propojení systému elektronického mýtného na integrovaný záchranný systém a bezpečnostní systémy státu služby pro finanční instituce - propojení systému elektronického mýtného na kontrolní systémy pojištění vozidel, atd.

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 18 Telematické služby nad mýtem Kategorizace telematických služeb –telematické služby využívající data ze serverové části systému EFC –telematické služby závislé na použité technologii OBU (On-Board) jednotek –telematické služby využívající informační vazby OBU jednotky a elektroniky vozidla –telematické služby využívající infrastruktury dohledového systému

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 19 Ekonomické dopady zpoplatnění nižších tříd

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 20 Rozšíření zpoplatněných úseků na silnice I. - III. třídy Od zpoplatněny silnice I. třídy v rozsahu 172 km (pouze v exravilánu), cca 18% délky zpoplatněných D + R (943 km) Výše výběru mýtného za 30 dní je shodná s 1 denním výběrem u D + R (cca 190 mil. Kč za rok) Zpoplatněny jsou pouze úseky v extravilánu (křižovatky ve vzdálenosti cca 1 km) Intravilán tvoří 10 – 20 % celkové délky silnic, ale 4 násobně vyšší počet křižovatek Riziko objíždění je v současnosti vyšší na tangenciálních trasách silnic I. tř. (např. Plzeň - Pelhřimov – Brno), v rozmezí 8 – 13 %, než paralelních souběžných silnicích Sazba mýtného na silnicích I. třídy (vyhláška z roku 2006) nevyjadřuje degradační účinek přejezdu vozidel na konstrukci silniční vozovky a vliv na životní prostředí

Elektronické mýtné 3,5 t – 40 t Problematika zpoplatnění vozidel 3,5 – 12 t měla být v ČR řešena takto: 1. Současné Sazby mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích by měly platit pro rozsah vozidel 3,5 – 40 t a tudíž by zahrnovaly i vozidla kategorie 3,5 – 12 t. U automobilů 3,5 t se převážně jedná o 2 nápravová vozidla, u kterých by průměrná sazba mýtného byla 2,- Kč/km. 2. Úpravy Sazeb by v rámci zpracování dokumentace RIA mohly být provedeny ve 3 variantách: Var.1 – Sazby nechat ve stávající podobě Var.2 – Sazby u 2 nápravových vozidel nechat na stávající úrovni a sazby u 4+ nápravových vozidel zvýšit o 20% Var.3 – Sazby u 2 nápravových vozidel snížit o 10% a sazby u 4+ nápravových vozidel zvýšit o 20%. 21 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

22 Výsledky sčítání za celý rok 2007 Podíl vozidel o celkové hmotnosti nad 12 t podle počtu náprav a skupin emisní třídy Počet náprav Vozidla emistní třídy Euro O - II Podíl [%] Vozidla emisní třídy Euro III - V Podíl [%] , , , , , ,6 Celkem , ,3

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 23 Výsledky sčítání za celý rok 2007 Podíl vozidel o celkové hmotnosti nad 12 t podle emisní třídy a podle počtu náprav Emisní třída Podíl vozidel [%] 2 nápravy 3 nápravy 4+ nápravy E01,30,41,4 E10,60,11,2 E23,4116,3 E35,22,555,7 E40,50,33,6 E50,20,16,4 Celkem11,24,484,6

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika 24 Děkuji za pozornost