Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nezaměstnanost.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
N EZAMĚSTNANOST Makroekonomické problémy na trhu práce.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZAMĚSTNANOST. Práce, pracovní síla práce = účelná a cílevědomá lidská činnost přeměňující přírodní látky na statky nebo činnost spojená s poskytováním.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Petr Machala. Anketa: ANO: 53,8% NE: 20,8% NEMÁM PRÁCI: 25,4% Celkem hlasovalo čtenářů. nezamestnanost-je-v-cesku-rekordni.html.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nezaměstnanost.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST.
NEZAMĚSTNANOST V LIBERECKÉM KRAJI
Nezaměstnanost Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nezaměstnanost a trh práce
NEZAMĚSTNANOST Druhy nezaměstnanosti: FRIKČNÍ CYKLICKÁ STRUKTURÁLNÍ
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Hospodářské cykly ekonomiky
Nezaměstnanost.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_81 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Ztráta zaměstnání jako sociální událost
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Úvod do problematiky, definice základních pojmů 1. přednáška.
Zaměstnanost a nezaměstnanost Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomika Přímé daně 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_08.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Nezaměstnanost Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D. Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Helísek, M.:Makroekonomie, VŠE Praha, 2002.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Ekonomika Hospodářský cyklus 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_10.
Zaměstnanost a nezaměstnanost
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika Personální činnost 3. Ing. Miroslava Farmačková
Nezaměstnanost Definice nezaměstnaného:
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Studijní obor: Sociální činnost
Opakování – pracovní list
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Ekonomika Leasing – finanční leasing 3. Ing. Miroslava Farmačková
Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nezaměstnanost CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894
Ing. Veronika Dostálková MBA
zpracovaný v rámci projektu
ZAMĚSTNANOST.
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15

 vzniká tehdy, když ekonomika nedokáže vytvořit dostatečné množství pracovních míst pro lidi, kteří chtějí pracovat, tzn., že neexistuje rovnováha mezi poptávkou a nabídkou práce  přináší mnoho negativních sociálních důsledků

Vývoj nezaměstnanosti se měří pomocí míry nezaměstnanosti: počet nezaměstnaných Míra nezaměstnanosti = * 100  %  ekonomicky aktivní obyvatelstvo ekonomicky aktivní obyvatelstvo = zaměstnaní + nezaměstnaní

frikční strukturální cyklická skrytá

 zahrnuje lidi, kteří právě mění zaměstnání (změna bydliště, přechod na jinou práci), patří sem i ti, kdo si poprvé hledají práci (absolventi SŠ, VŠ) nebo sezónní pracovníci  stát neusiluje o její odstranění  je to dočasná nezaměstnanost spojená s přizpůsobováním v měnící se dynamické ekonomice

 souvisí s odvětvovými a strukturálními změnami v ekonomice, se strukturou trhu práce  vzniká proto, že umístění nebo vlastnosti pracovní síly neodpovídají dostupným pracovním místům  příčinou je technický pokrok, tzn. menší potřeba pracovníků, útlum výroby, nebo úplné uzavření provozů (těžba uhlí,...)

cyklická  spojená s fázemi hospodářského cyklu v tržní ekonomice  konjunktura – snižování nezaměstnanosti  recese – zvyšování nezaměstnanosti skrytá  lidé nejsou zaevidováni na úřadě práce

 dobrovolná (přirozená)  někteří lidé v ekonomicky aktivním věku by chtěli pracovat, ale pouze při vyšší mzdové sazbě  někteří lidé nechtějí být zaměstnaní (absolventi škol si prodlužují prázdniny)  nedobrovolná  při této nezaměstnanosti neexistují volná pracovní místa  lidé jsou ochotni při stávajících mzdových podmínkách pracovat, ale nesehnali práci

Mzdová sazba Ekonomicky aktivní obyvatelstvo zaměstnaní dobrovolně nezaměstnaní nedobrovolně nezaměstnaní LL SLSL DLDL

 nejjednodušší definicí přirozené míry nezaměstnanosti je součet frikční a strukturální nezaměstnanosti  při přirozené míře nezaměstnanosti je inflace stálá – nevykazuje tendenci ke zvyšování ani ke snižování  v soudobé ekonomice, která se snaží zabránit vysokým mírám inflace, je přirozená míra nezaměstnanosti nejnižší mírou nezaměstnanosti, která je udržitelná frikčnístrukturálnípřirozená

 nepružné odměny - nízké mzdy a platy, vysoké sociální dávky  malá ochota ke stěhování se za prací (bytový systém)  motivace lidí hledat si nové zaměstnání  nedostatečná kvalifikace na nově vznikající pracovní místa  demografická skladba pracovní síly  sezónní práce podle ročního období  úroveň a efektivnost úřadů práce

 snížení příjmů a pokles životní úrovně nezaměstnaného i jeho rodiny  ztráta kontaktu s praxí a tím dochází u pracovníka k určitému "kvalifikačnímu zaostávání"  problémy s rekvalifikací  ztráta pro státní pokladnu - vyšší výdaje ze státního rozpočtu na výplatu dávek místo příjmů ze zaplacených daní a pojistného zaměstnaného

Určete, zda jsou výroky pravdivé: P – pravda / N - nepravda 1. Frikční nezaměstnanost je dočasná nezaměstnanost spojená s přizpůsobováním v měnící se dynamické ekonomice. 2. Příčinou cyklické nezaměstnanosti je technický pokrok, tzn. menší potřeba pracovníků, útlum výroby, … 3. Strukturální nezaměstnanost není spojena s fázemi hospodářského cyklu. 4. Nepružné odměny či motivace hledat si novou práci patří mezi příčiny nezaměstnanosti. P N P P

 ŠVARCOVÁ, Jena a kol. Ekonomie, Stručný přehled. Zlín: CEED, 2010, ISBN  KLÍNSKÝ, Petr a kol. Ekonomika, Ekonomická a finanční gramotnost. Praha: EDUKO, 2012, ISBN  ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie nejen k maturitě-1. díl, Obecná ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media, s.r.o., 2008, ISBN  ZÁVLADSKÝ, Petr. blog. iDNES.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  SHUTTERSTOCKS. Lidovky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  BOETTINGER, Jan. blog.iDNES.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: procent.html  Archiv autora