VÝROBA CELULÓZY (BUNIČINY) Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DŘEVO A PAPÍR Ivana Rychlíková Kombinace:Che- Bi.
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Papír Tenký, hladký materiál vyráběný zhutněním vlákna. Použitá vlákna jsou obvykle přírodní nebo založená na celulóze.
VY_32_INOVACE_02 - OCH - POJIVA
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Výstižný popis způsobu využití nebo metodické pokyny:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Integrovaná střední škola, Slaný
Ftaláty Hampejsová Zuzana 4.B.
Výroba a recyklace papíru
fenolformaldehydové pryskyřice
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Vy_32_INOVACE_ZB04_1864TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
CHEMIE KOLEM NÁS.
Zpracovatelský průmysl
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Strojírenství Strojírenská technologie Výroba spékaných výrobků (ST30)
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Vlastnosti papíru Obecné vlastnosti:
Zdroje organických sloučenin
Plast Plast Plast.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Celulózka a reakce studentů
Významné soli kyslíkatých kyselin
Problematika využití papírových obalů Lukáš Lehovec TTZO 2007/2008.
Hydrotermická úprava (vyluhování)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
VÝROBA PIVA Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
RECYKLACE PETLAHVÍ Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
VÝROBA PNEUMATIK Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Chemický průmysl ČR Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
VÝROBA ŠKROBU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru tesařské práce. Prezentace obsahuje výklad problematiky plastů ve stavebnictví. všechny.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
VÝROBA PAPÍRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
CUKRY = SACHARIDY.
NEKOVY: uhlík, síra, fosfor Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 Anotace.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Zařízení chemické laboratoře Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Výroba Papíru Jan střída
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_10
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organická chemie Chemie 9. r..
Buňka  organismy Látkové složení.
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY II.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
POLYSACHARIDY SLOŽENÍ BIOLOGICKÁ FUNKCE ROZDĚLENÍ ZÁSTUPCI.
Rostlinná buňka.
C5720Biochemie 07-Polysacharidy Petr Zbořil 1/13/2019.
Transkript prezentace:

VÝROBA CELULÓZY (BUNIČINY) Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888

Co to je celulóza (buničina)? Celulóza, je polysacharid sestávající z beta-glukosy (termín celulóza se však často nesprávně používá pro označování papírenského polotovaru, který je směsí celulózy, hemicelulóz a zbytků ligninu a pro nějž papírenský průmysl používá termín "buničina"). Celulosa je hlavní stavební látkou rostlinných buněčných stěn a spolu s ligninem a hemicelulózami se podílí na stavbě sekundárních buněčných stěn; celulosa je nejrozšířenějším biopolymerem na zemském povrchu. 2 Vlákna buničiny Celulóza

Mechanická celulóza Vlákna jsou získávána mechanickou cestou (kmeny jsou tlačeny na rotující brusný kámen) ▫ zefektivnění výroby lze dosáhnout působením vyššího tlaku, teploty a chemikálií Výhody: ▫ vynikající výtěžnost (více než 90% dřeva) ▫ vysoká opacita ▫ vynikající tiskové vlastnosti Nevýhody: ▫ nízká pevnost ▫ nažloutlost papíru Nejběžnější použití: ▫ papír na noviny, periodika, prodejní katalogy, paperbacks … (všeobecně výrobky, kde není vyžadována dlouhá životnost) 3

Chemická celulóza Vlákna jsou získávána chemickou cestou (štěpky jsou vařené s příslušnými chemikáliemi) ▫ cílem je eliminovat obsah smůly tak, aby vlákna zůstala neporušená a zachovala si svoji pevnost ▫ na konci výroby obsahuje celulóza jen zlomek nečistot ▫ nejčastějším způsobem výroby chemické celulózy je sulfátový proces výroby (zásadité prostředí), někde je však stále používán sulfitový proces výroby (kyselé prostředí). Výhody: ▫ dobré pevnostní vlastnosti ▫ odolnost vůči žloutnutí ▫ energeticky soběstačná výroba Nevýhody: ▫ nízká výtěžnost (pod 60%) ▫ velké množství výrobního odpadu, který musí být likvidován Nejběžnější použití: ▫ bezdřevé papíry, psací papíry, kopírovací, obálkový … 4

Sulfátová x Sulfitová Sulfátový způsob výroby ▫ nižší výnos než v případě mechanické celulózy ▫ v porovnání se sulfitovou celulózou obtížnější bělení ▫ velmi dobrá pevnost ▫ dobré vlastnosti k archivaci ▫ k výrobě možno použít všechny druhy dřeva ▫ dobrá potiskovatelnost ▫ energeticky více než soběstačná výroba Sulfitový způsob výroby ▫ atmosférické emise, znečišťování vodních toků ▫ nižší pevnost než sulfátová celulóza ▫ nižší výnos než v případě mechanické celulózy ▫ dobré vlastnosti k archivaci ▫ energeticky soběstačná výroba ▫ jednoduchý způsob bělení 5

Recyklovaná celulóza Vlákna jsou získávána ze sběrového papíru (rozvláknění a zbavení nečistot - tiskové barvy…) Proces výroby není úplně dokonalý, tzn. nikdy se nepodaří vlákna zbavit všechny barvy - čím vícekrát recyklováno, tím nižší bělost Použití: ▫ balící papíry a kartony, novinový, obálkový... 6

Literatura, zdroje informací Polfilter.jpg rich_text-2389.html napady/nudlovac-nebo-skartovacka-ii.html potreby/papiry-kartony Vše dostupné online