Pletení z pedigu: příprava materiálu, příprava dna, barvení pedigu Autor: Mgr. Dagmar Jánová Datum: 1. 8. 2013 Základní škola a Praktická škola Velké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Integrovaná střední škola, Slaný
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_03
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
osnova, jednoduché založení prutů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vznik života na Zemi Autor: Mgr. Jitka Trifanová Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Pletení z pedigu: příprava materiálu, příprava dna, barvení pedigu Autor: Mgr. Dagmar Jánová Datum: Základní škola a Praktická škola Velké Meziříčí, Poštovní 1663/3, Velké Meziříčí

Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_022 NázevPletení z pedigu: příprava materiálu, příprava dna, barvení pedigu AutorMgr. Dagmar Jánová PředmětPracovní vyučování Tematická oblastČlověk a svět práce Ročník r ZŠ praktická Datum ověření, ověřil AnotaceŽáci se seznámí s přípravou materiálu na pletení (pruty, dno). Postupy jsou zpracovány krok za krokem a slouží jako vizuální podpora při výkladu učitele i samotném praktickém nácviku. Metodický návodMateriál je zpracován jako prezentace a slouží především k doplnění výkladu učitele. Lze jej použít jak při výkladu, tak i při opakování učiva. Posunování na další snímek je po kliknutí. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

Příprava na pletení

Namáčení materiálu Pedig je nutné před prací namočit ve vodě. Používáme dostatečně velkou nádobu, abychom pruty nepolámali. Vody připravíme takové množství, aby byl pedig úplně ponořený. Při drobných výrobcích, jako jsou například kytičky, můžeme použít i hluboký talíř. Pedig je nutné před prací namočit ve vodě. Používáme dostatečně velkou nádobu, abychom pruty nepolámali. Vody připravíme takové množství, aby byl pedig úplně ponořený. Při drobných výrobcích, jako jsou například kytičky, můžeme použít i hluboký talíř.

Zásady při namáčení Je vhodné použít vlažnou vodu. Materiál namáčíme asi 5 – 10 minut. I během pletením kontrolujeme vlhkost materiálu a případně znovu namáčíme. Pokud práci na delší dobu přerušíme, například do druhého dne, je nutné celý výrobek důkladně znovu namočit (zejména musí být pružné osnovní pruty). Pokud pleteme na pevném dnu ze sololitu či překližky, snažíme se je do vody neponořit, aby nedošlo k poškození. Je vhodné použít vlažnou vodu. Materiál namáčíme asi 5 – 10 minut. I během pletením kontrolujeme vlhkost materiálu a případně znovu namáčíme. Pokud práci na delší dobu přerušíme, například do druhého dne, je nutné celý výrobek důkladně znovu namočit (zejména musí být pružné osnovní pruty). Pokud pleteme na pevném dnu ze sololitu či překližky, snažíme se je do vody neponořit, aby nedošlo k poškození.

Barvení pedigu Při pletení často používáme různé barvy prutů. Můžeme použít již koupené barevné pruty anebo si můžeme pedig nabarvit sami doma – vyjde nám to mnohem levněji.

Vhodné barvy a postup při barvení Na barvení pedigu můžeme použít jakékoli barvy na textil (např. Duha), také barvy na velikonoční vajíčka či mořidlo na dřevo. Je lépe barvit nejprve pruty a pak plést, při barvení celého výrobku nedochází ke stejnoměrnému probarvení. Na barvení použijeme velký hrnec (pozor, může zůstat zabarvený) a množství vody dle návodu na barvě. Pedig barvíme vždy rozmotaný nikdy ne pevně svázaný v klubkách. Nabarvené pruty dobře propláchneme čistou vodou a poté necháme uschnout. Na barvení pedigu můžeme použít jakékoli barvy na textil (např. Duha), také barvy na velikonoční vajíčka či mořidlo na dřevo. Je lépe barvit nejprve pruty a pak plést, při barvení celého výrobku nedochází ke stejnoměrnému probarvení. Na barvení použijeme velký hrnec (pozor, může zůstat zabarvený) a množství vody dle návodu na barvě. Pedig barvíme vždy rozmotaný nikdy ne pevně svázaný v klubkách. Nabarvené pruty dobře propláchneme čistou vodou a poté necháme uschnout.

Příprava dna Dno na pletení košíků si můžeme zakoupit ve výtvarných potřebách spolu s pedigem, můžeme si jej také objednat z internetového obchodu. Dna se prodávají v různých tvarech (například kruh, ovál, obdélník….) i v různých velikostech. Materiál je většinou sololit, lze však koupit také dna překližková či dřevěná. Rovněž barevné provedení je různé od dekorů napodobujících dřevo, přes gravírovaná dna (vypalované motivy) až po nejrozšířenější dna bílá, která můžeme sami upravovat třeba polepením ubrousky. Dno na pletení košíků si můžeme zakoupit ve výtvarných potřebách spolu s pedigem, můžeme si jej také objednat z internetového obchodu. Dna se prodávají v různých tvarech (například kruh, ovál, obdélník….) i v různých velikostech. Materiál je většinou sololit, lze však koupit také dna překližková či dřevěná. Rovněž barevné provedení je různé od dekorů napodobujících dřevo, přes gravírovaná dna (vypalované motivy) až po nejrozšířenější dna bílá, která můžeme sami upravovat třeba polepením ubrousky.

Decoupage Decoupage neboli ubrousková technika je oblíbeným způsobem vyzdobení dna. Při práci potřebujeme třívrstvý ubrousek, nůžky, lepidlo a štětec, případně průhlednou tapetu. Polepit můžeme celé dno nebo vystřihnout pouze jednotlivé motivy.

Postup lepení ubrousku 1.připravíme si hotové sololitové dno, nejlépe bílé barvy 2.dno potřeme lepidlem na ubrousky nebo lepidlem Herkules ve stejnoměrné souvislé vrstvě a necháme zcela uschnout – nejméně 1 hodinu, raději déle 3.oddělíme si horní vrstvu třívrstvého ubrousku

Postup lepení ubrousku 4.na uschlé dno položíme ubrousek, a přes papír na pečení jej přižehlíme 5.na žehličku hodně tlačíme, teplota je nejvyšší bez napařování!!! 6.poté dno polepíme průhlednou fólií

Postup lepení ubrousku 7.přečnívající ubrousek s fólií opatrně odstřihneme 8.šídlem propíchneme otvory 9.dno máme připravené pro pletení 10.při zakládání prutů a dolní zavírce pracujeme opatrně, abychom si ubrousek s fólií nestrhli

Tapetování dna Na úpravu dna lze použít také tapetování samolepící tapetou. Práce s tapetou je čistá a rychlá, nevýhodou oproti použití ubrouskové techniky je však poměrně malá nabídka vhodných vzorů.

Je to tak? Pedig před prací musíme pořádně namočit v teplé vodě. Jakmile začneme plést, už nesmíme výrobek namočit. Při barvení pruty pedigu pevně stočíme a zavážeme. Ubrousek při zdobení dna lepíme lepidlem Herkules. Polepování tapetou je složitější, než lepení ubrousku. Dno na pletení můžeme ve speciálních obchodech koupit již hotové. ne ano ne

Seřaď správně, jak postupovat při lepení ubrousku: oddělíme si horní vrstvu třívrstvého ubrousku připravíme si hotové sololitové dno, nejlépe bílé barvy dno potřeme lepidlem na ubrousky nebo lepidlem Herkules dno polepíme průhlednou fólií na uschlé lepidlem potřené dno položíme ubrousek a přižehlíme přečnívající ubrousek s fólií opatrně odstřihneme šídlem propíchneme otvory

Řešení: oddělíme si horní vrstvu třívrstvého ubrousku připravíme si hotové sololitové dno, nejlépe bílé barvy dno potřeme lepidlem na ubrousky nebo lepidlem Herkules dno polepíme průhlednou fólií na uschlé lepidlem potřené dno položíme ubrousek a přižehlíme přečnívající ubrousek s fólií opatrně odstřihneme šídlem propíchneme otvory

Použitá literatura MARKOVÁ, Gabriela. Pleteme košíčky z pediku, proutí a mořské trávy. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 64 s. Šikovné ruce (Grada). ISBN SVOBODOVÁ, Blanka, Lucie ULÍKOVÁ-KUNEŠOVÁ a Zdena CHARVÁTOVÁ. Dárky z pedigu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 48 s. Malá dětská dílna. ISBN Fotografický materiál: archív autorky