Dějiny evropské hudby XX. STOLETÍ Sloh sonický Kompoziční systémy Expresionismus Skladadelé úkol: test.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vážná hudba druhé poloviny 20. století
Advertisements

ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudba 20. století.
Vážná hudba první poloviny 20.století
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vážná hudba 2. polovina 20. století.
Jak je možné zachytit hudbu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Školní vzdělávací program, Hra na klavír
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební výrazové prostředky
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_20_Opakování IV.
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Elektroakustická hudba EAH v USA, počítačová hudba
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Vysvobození zvuku Elektronická hudba.
V bludišti stylů Igor Stravinskij a jeho hudba 20. století
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_20_ Vážná hudba 20.století.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
Dějiny evropské hudby XX. STOLETÍ Sloh sonický Neoklasicismus Neofolklorismus Minimalismus úkol: 1 2 test.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Hudební výrazové prostředky
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jaroslav Ježek AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba Test Poslech POJMY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvíz Test 1 2 poslech Pojmy
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGIGOCKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_19
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Joseph Haydn AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Dějiny evropské hudby XX. STOLETÍ Sloh sonický Kompoziční systémy Expresionismus Skladadelé úkol: 1 2 3 test

HUDBA soničnost = důraz na zvukovost individualita projevu a přístupu k umění a interpretaci svoboda ve volbě hudebních prostředků → volná atonalita hudba plyne stále vpřed, neexistují motivy ani témata X nové kompoziční systémy nové vztahy mezi tóny na základě matematických pravidel hudba posluchačsky náročná, za hranicí stravitelnosti X jazz a pop

TONÁLNÍ HUDBA ATONÁLNÍ HUDBA skladba má tonální (klidové) centrum základní tóninu (dur x moll trojzvuk) poslech Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, c moll, Osudová Richard Strauss: Tak pravil Zarathustra, fanfáry není tonální centrum neustálé napětí není klidový stav pro posluchače nesnadné vnímání poslech Anton Webern: Pět kusů pro orchestr Webern: "Five Pieces For Orchestra" - YouTube

20. století – SOUDOBÁ HUDBA kompoziční techniky dodekafonie seriální hudba aleatorika punktualismus modální hudba témbrová hudba elektroakustická a elektrofonická hudba čtvrtónová hudba hudební směry expresionismus neoklasicismus neofolklorismus syntézy minimalismus prolínání ART a NONART grafická hudba

expresionismus HUDBA 20. století NOVÁ HUDBA seriální hudba aleatorika 2. polovina 1. polovina NOVÁ HUDBA seriální hudba aleatorika punktualismus modální hudba témbrová hudba elektroakustická a elektrofonická hudba expresionismus kompoziční systémy: dodekafonie

Arnold Schönberg, 1874–1951, rakouský skladatel Alban Berg, 1883–1945, rakouský skladatel Anton Webern, 1883–1945, rakouský skladatel Olivier Messiaen, 1908–1992, francouzský skladatel Alois Hába, 1893–1973, český skladatel a pedagog Charles Ives, 1874–1954, americký skladatel Edgar Varèse, 1883–1965, francouzský skladatel John Cage, 1912–1992, americký skladatel Lougi Nono, 1924–1990, italský skladatel Karlnheinz Stockhausen, 1928–2007, německý skladatel Krzysztof Penderecki, 1933, polský skladatel

EXPRESIONISMUS – 1. polovina 20. století inspirace v oblasti lidské psychiky temné stránky lidského vědomí a podvědomí, zlověstná atmosféra strachu a úzkosti, dramatické konflikty a vášně zdůrazňuje citově zabarvenou výrazovou stránku = exprese melodie – nezpěvná, krajní polohy nástrojů a lidského hlasu rytmus – nepravidelný, nečekané zvraty atonalita dynamika a agogika – časté proměny

Druhá vídeňská škola, 1. polovina 20. století ARNOLD SCHÖNBERG, 1874–1951 dodekafonie vnáší matematický řád do kompoziční práce sprechgesang – mluvozpěv výška tónu je intonována přibližně vyjadřuje citový náboj poslech Měsíční pierot Pět orchestrálních kusů Pět orchestrálních kusů op.16, 4. Peripetie CD U3V/ 3 Pět orchestrálních kusů op.10 CD II / 27 Pět kusů pro orchestr op.2, 2. část Tajemství hudby/22 1 Schoenberg Pierrot Lunaire (1. Teil) - YouTube

Druhá vídeňská škola, 1. polovina 20. století ALBAN BERG, 1883–1945 opera Vojcek, závěrečný monolog Vojcka Koncert pro housle a orchestr ANTON WEBERN, 1883–1945 Variace pro klavír Alban Berg opera Vojcek, závěrečný monolog Vojcka CD U3V/ 4 Koncert pro housle a orchestr CD II /28

Úkol č. 1.: Hra na DODEKAFONII Doplň (dle příkladu) k číslům noty, které jsi jim přiřadil v tabulce. Vytvoř skladbu: některé tóny použij v melodii, některé v akordech – zachovej pořadí tónů, jak si je určil. Zahrej si na klavír svoji kompozici. DODEKAFONIE: řada 12 tónů chromatiky sestavených do závazného pořadí. Řadu lze transponovat, zvolit račí postup, rytmicky proměňovat, měnit nástroje… 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 D Fis A Cis C E G Es H B F Gis C Cis D Es E F Fis G Gis A B H a)

Nová hudba – 2. polovina 20.století SERIÁLNÍ HUDBA maximální organizace hudebních prostředků rytmus, dynamika… uspořádány do VZORCE a po té dle pravidel užity ve skladbě Karlnheinz Stockhausen: Helicopter String Quartet b) http://www.youtube.com/watch?v=13D1YY_BvWU

Nová hudba – 2. polovina 20. století PUNKTUALISMUS osamocené jednotlivé tóny různých barev, dynamiky tóny jsou značně vzdálené, netvoří souvislou melodii nervózní, křečovité plochy nástroje: gongy, zvony, talíře, krajní polohy nástrojů a hlasů Anton Webern: Variace pro klavír c) Anton Webern - Piano Variations - YouTube

Nová hudba – 2. polovina 20. století ALEATORIKA kompozice zahrnuje prvek náhody neužívá tradiční notaci plochy dle pokynů dotváří interpret improvizace + časový limit John Cage: Sonáta a interlude pro preparované piano 4'33 (0.55-6.15) d) Penderecki - Threnody (Animated Score) - YouTube Sonatas and Interludes for prepared piano [1/5] – YouTube John Cage 4'33 – YouTube

MODÁLNÍ HUDBA MODY umělé stupnice, které si skladatel určí jako materiál pro skladbu OLIVIER MESSIAEN Tři malé liturgie Boží přítomnosti Turangalila – 7. Turangalila Martenotovy vlny Olivier Messiaen Turangalila – 7. Turangalila CD U3V / 13 Tři malé liturgie Boží přítomnosti CD II / 31 2 http://www.youtube.com/watch?v=9QdgUJss9BU

Nová hudba – 2. polovina 20. století TÉMBROVÁ HUDBA skladatel pracuje jen s barvou a dynamikou různě dlouhé zvukové plochy nástroje: údery na struny klavíru hra smyčcem na zvony sbor křičí, šeptá Charles Ives: Tři místa v Nové Anglii Krzysztof Penderecki: Tren pro 52 smyčců György Ligeti: Lux aeterna e) Penderecki: Threnody for the Victims of Hiroshima – YouTube György Ligeti: Lux Aeterna - YouTube Charles Ives: Tři místa v Nové Anglii CD II/ 35 Krzysztof Penderecki: Tren pro 52 smyčců CD II / 36 U3V / 15

Úkol č. 2.: Hra na KLASTR Klastr = velmi úzký shluk těsně sousedících tónů. Představ si tón. Zazpívej svůj tón brumendo. Zpívej mezzoforte a poslouchej tóny ostatních. Pracuj s dynamikou.

Úkol č. 3.: Hra na témbrobou hudbu: Music With Papers. Pokuste se dle následující partitury a pokynů vytvořit zvukové plochy. tlesknutí luskání jazyk s –sch–f klastr Contrappunto Alla mentte Dialettico čtení textu šustění papírem (noviny) Luigi Nono: Contrappunto dialettico alla mente (1968) (trasmissione RAI 17.XI.1968) – YouTube 16.32

LOUGI NONO f)

ČTVRTÓNOVÁ HUDBA mikrointervaly: čtvrtóny – dvanáctinotóny ALOIS HÁBA 1924 založil oddělení pro studium mikrotonální hudby na Pražské konzervatoři (zrušeno 1951) podle jeho návrhů byly postaveny speciální nástroje (klavíry, kytary, harmonia, klarinet,trubky) Alois Hába - Sonata for Quarter- tone Piano - Mov. 3 - YouTube g) 3

http://www.youtube.com/watch?v=HM-rU7CFT5w 1.42 min August Förster , Jiříkov 1933 http://www.youtube.com/watch?v=HM-rU7CFT5w 1.42 min 4

Celotónový klavír August Förster Jiříkov 1926/27 vynálezce František Herold Heroldova klaviatura 6 Základem jsou 2 řady kláves odlišeny různým zabarvením. Horní klávesnice = spodní. 5

Klavír Steinway & Sons 7

Nová hudba – 2. polovina 20. století ELEKTROAKUSTICKÁ A ELEKTROFONICKÁ HUDBA zaniká úloha výkonného umělce komponování = výběr, úprava, mixáž a záznam zvuků speciální elektroakustické nástroje: Martenovy vlny, syntetyzátory, počítače deformace zvuků přírody, hlasu EDGAR VARÈSE: Poéme electronique Amerika Edgar Varése: Poeme électronique (1958) - YouTube SCOTT JOHNSON: Listen h) EDGAR VARÈSE Poéme electronique CD II / 29 Amerika CD U3V /14 SCOTT JOHNSON Listen CD II / 30 i)

TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď.

12-TÓNOVÉ kompoziční metody je a) expresionismem b) impresionismem a) Artur Honegger b) Alban Berg c) Arnold Schönberg 1. Tvůrcem 12-TÓNOVÉ kompoziční metody je a) expresionismem b) impresionismem c) neoklasicismem 2. Tvorba skladatelů DRUHÉ VÍDEŇSKÉ ŠKOLY je spjata s a) Jaroslav Ježek b) Alois Hába c) Emil František Burian 3. Který český skladatel se proslavil využitím MIKROINTERVALŮ? a) neoklasicismus a příbuzné hudební projevy b) avatgarní hudební projevy 2. poloviny 20. století c) veškeré hudební projevy 20. století 4. Názvem NOVÁ HUDBA jsou označovány

5.Rozšířením základního principu DODEKAFONIE vedlo ke vzniku a) seriální hudby b) minimální hudby c) globální hudby 5.Rozšířením základního principu DODEKAFONIE vedlo ke vzniku a) využití prvku náhody při tvorbě i provedení díla b) využití matematických postupů při kompoziční práci c) volné řazení izolovaných, různě dlouhých, silných, barevných tónů a souzvuků 6. Základním rysem ALEATORNÍ hudby je a) uplatněním konkrétních zvuků obklopujících člověka b) osamoceností jednotlivých tónů hudebního proudu c) uplatněním vyjadřovacích prostředků nonartificiální hudby 7. PUNKTUÁLNÍ charakter hudby je dán

a) Krzysztof Penderecki b) Olivier Messiaen c) György Ligeti 8. Který skladatel uplatňoval ve své hudbě vlastní MODY? a) seriální b) čtvrtónovou c) elektrickou a elektrofonickou 9. Výběr, úprava, MIXÁŽ A ZÁZNAM ZVUKŮ jsou typické pro hudbu a) Charles Ives b) Karlheinz Stockhausen c) Jean Cocteau 10. Který z uvedených tvůrců NENÍ představitelem NOVÉ HUDBY?

NEZNÁMÝ. Wikipedie.cz [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: Citace obrázku HOMOLKA. wikipedia.cz [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arnold_Schoenberg_la_1948.jpg HARCOURT. Wikipedie.cz [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olivier_Messiaen_1930.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedie.cz [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:H%C3%A1ba.JPG 4. – 7. Galerie autora Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. Notový materiál Galerie autora b) – e) LISÁ. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: Editio Supraphon Praha, 1997, ISBN 80-7058-469-6. f) Letní škola hudební výchovy. Kurzy pro učitele hudební výchovy. Rychnov nad Kněžnou 1997. Akreditace MŠMTV – č. 20/96 g) – i) LISÁ. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: Editio Supraphon Praha, 1997, ISBN 80-7058-469-6. CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia.,Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, 120 00 Praha 2, 2003, ISBN 80-7235-219-9.