Dějiny evropské hudby XX. STOLETÍ Sloh sonický Kompoziční systémy Expresionismus Skladadelé úkol: 1 2 3 test
HUDBA soničnost = důraz na zvukovost individualita projevu a přístupu k umění a interpretaci svoboda ve volbě hudebních prostředků → volná atonalita hudba plyne stále vpřed, neexistují motivy ani témata X nové kompoziční systémy nové vztahy mezi tóny na základě matematických pravidel hudba posluchačsky náročná, za hranicí stravitelnosti X jazz a pop
TONÁLNÍ HUDBA ATONÁLNÍ HUDBA skladba má tonální (klidové) centrum základní tóninu (dur x moll trojzvuk) poslech Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, c moll, Osudová Richard Strauss: Tak pravil Zarathustra, fanfáry není tonální centrum neustálé napětí není klidový stav pro posluchače nesnadné vnímání poslech Anton Webern: Pět kusů pro orchestr Webern: "Five Pieces For Orchestra" - YouTube
20. století – SOUDOBÁ HUDBA kompoziční techniky dodekafonie seriální hudba aleatorika punktualismus modální hudba témbrová hudba elektroakustická a elektrofonická hudba čtvrtónová hudba hudební směry expresionismus neoklasicismus neofolklorismus syntézy minimalismus prolínání ART a NONART grafická hudba
expresionismus HUDBA 20. století NOVÁ HUDBA seriální hudba aleatorika 2. polovina 1. polovina NOVÁ HUDBA seriální hudba aleatorika punktualismus modální hudba témbrová hudba elektroakustická a elektrofonická hudba expresionismus kompoziční systémy: dodekafonie
Arnold Schönberg, 1874–1951, rakouský skladatel Alban Berg, 1883–1945, rakouský skladatel Anton Webern, 1883–1945, rakouský skladatel Olivier Messiaen, 1908–1992, francouzský skladatel Alois Hába, 1893–1973, český skladatel a pedagog Charles Ives, 1874–1954, americký skladatel Edgar Varèse, 1883–1965, francouzský skladatel John Cage, 1912–1992, americký skladatel Lougi Nono, 1924–1990, italský skladatel Karlnheinz Stockhausen, 1928–2007, německý skladatel Krzysztof Penderecki, 1933, polský skladatel
EXPRESIONISMUS – 1. polovina 20. století inspirace v oblasti lidské psychiky temné stránky lidského vědomí a podvědomí, zlověstná atmosféra strachu a úzkosti, dramatické konflikty a vášně zdůrazňuje citově zabarvenou výrazovou stránku = exprese melodie – nezpěvná, krajní polohy nástrojů a lidského hlasu rytmus – nepravidelný, nečekané zvraty atonalita dynamika a agogika – časté proměny
Druhá vídeňská škola, 1. polovina 20. století ARNOLD SCHÖNBERG, 1874–1951 dodekafonie vnáší matematický řád do kompoziční práce sprechgesang – mluvozpěv výška tónu je intonována přibližně vyjadřuje citový náboj poslech Měsíční pierot Pět orchestrálních kusů Pět orchestrálních kusů op.16, 4. Peripetie CD U3V/ 3 Pět orchestrálních kusů op.10 CD II / 27 Pět kusů pro orchestr op.2, 2. část Tajemství hudby/22 1 Schoenberg Pierrot Lunaire (1. Teil) - YouTube
Druhá vídeňská škola, 1. polovina 20. století ALBAN BERG, 1883–1945 opera Vojcek, závěrečný monolog Vojcka Koncert pro housle a orchestr ANTON WEBERN, 1883–1945 Variace pro klavír Alban Berg opera Vojcek, závěrečný monolog Vojcka CD U3V/ 4 Koncert pro housle a orchestr CD II /28
Úkol č. 1.: Hra na DODEKAFONII Doplň (dle příkladu) k číslům noty, které jsi jim přiřadil v tabulce. Vytvoř skladbu: některé tóny použij v melodii, některé v akordech – zachovej pořadí tónů, jak si je určil. Zahrej si na klavír svoji kompozici. DODEKAFONIE: řada 12 tónů chromatiky sestavených do závazného pořadí. Řadu lze transponovat, zvolit račí postup, rytmicky proměňovat, měnit nástroje… 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 D Fis A Cis C E G Es H B F Gis C Cis D Es E F Fis G Gis A B H a)
Nová hudba – 2. polovina 20.století SERIÁLNÍ HUDBA maximální organizace hudebních prostředků rytmus, dynamika… uspořádány do VZORCE a po té dle pravidel užity ve skladbě Karlnheinz Stockhausen: Helicopter String Quartet b) http://www.youtube.com/watch?v=13D1YY_BvWU
Nová hudba – 2. polovina 20. století PUNKTUALISMUS osamocené jednotlivé tóny různých barev, dynamiky tóny jsou značně vzdálené, netvoří souvislou melodii nervózní, křečovité plochy nástroje: gongy, zvony, talíře, krajní polohy nástrojů a hlasů Anton Webern: Variace pro klavír c) Anton Webern - Piano Variations - YouTube
Nová hudba – 2. polovina 20. století ALEATORIKA kompozice zahrnuje prvek náhody neužívá tradiční notaci plochy dle pokynů dotváří interpret improvizace + časový limit John Cage: Sonáta a interlude pro preparované piano 4'33 (0.55-6.15) d) Penderecki - Threnody (Animated Score) - YouTube Sonatas and Interludes for prepared piano [1/5] – YouTube John Cage 4'33 – YouTube
MODÁLNÍ HUDBA MODY umělé stupnice, které si skladatel určí jako materiál pro skladbu OLIVIER MESSIAEN Tři malé liturgie Boží přítomnosti Turangalila – 7. Turangalila Martenotovy vlny Olivier Messiaen Turangalila – 7. Turangalila CD U3V / 13 Tři malé liturgie Boží přítomnosti CD II / 31 2 http://www.youtube.com/watch?v=9QdgUJss9BU
Nová hudba – 2. polovina 20. století TÉMBROVÁ HUDBA skladatel pracuje jen s barvou a dynamikou různě dlouhé zvukové plochy nástroje: údery na struny klavíru hra smyčcem na zvony sbor křičí, šeptá Charles Ives: Tři místa v Nové Anglii Krzysztof Penderecki: Tren pro 52 smyčců György Ligeti: Lux aeterna e) Penderecki: Threnody for the Victims of Hiroshima – YouTube György Ligeti: Lux Aeterna - YouTube Charles Ives: Tři místa v Nové Anglii CD II/ 35 Krzysztof Penderecki: Tren pro 52 smyčců CD II / 36 U3V / 15
Úkol č. 2.: Hra na KLASTR Klastr = velmi úzký shluk těsně sousedících tónů. Představ si tón. Zazpívej svůj tón brumendo. Zpívej mezzoforte a poslouchej tóny ostatních. Pracuj s dynamikou.
Úkol č. 3.: Hra na témbrobou hudbu: Music With Papers. Pokuste se dle následující partitury a pokynů vytvořit zvukové plochy. tlesknutí luskání jazyk s –sch–f klastr Contrappunto Alla mentte Dialettico čtení textu šustění papírem (noviny) Luigi Nono: Contrappunto dialettico alla mente (1968) (trasmissione RAI 17.XI.1968) – YouTube 16.32
LOUGI NONO f)
ČTVRTÓNOVÁ HUDBA mikrointervaly: čtvrtóny – dvanáctinotóny ALOIS HÁBA 1924 založil oddělení pro studium mikrotonální hudby na Pražské konzervatoři (zrušeno 1951) podle jeho návrhů byly postaveny speciální nástroje (klavíry, kytary, harmonia, klarinet,trubky) Alois Hába - Sonata for Quarter- tone Piano - Mov. 3 - YouTube g) 3
http://www.youtube.com/watch?v=HM-rU7CFT5w 1.42 min August Förster , Jiříkov 1933 http://www.youtube.com/watch?v=HM-rU7CFT5w 1.42 min 4
Celotónový klavír August Förster Jiříkov 1926/27 vynálezce František Herold Heroldova klaviatura 6 Základem jsou 2 řady kláves odlišeny různým zabarvením. Horní klávesnice = spodní. 5
Klavír Steinway & Sons 7
Nová hudba – 2. polovina 20. století ELEKTROAKUSTICKÁ A ELEKTROFONICKÁ HUDBA zaniká úloha výkonného umělce komponování = výběr, úprava, mixáž a záznam zvuků speciální elektroakustické nástroje: Martenovy vlny, syntetyzátory, počítače deformace zvuků přírody, hlasu EDGAR VARÈSE: Poéme electronique Amerika Edgar Varése: Poeme électronique (1958) - YouTube SCOTT JOHNSON: Listen h) EDGAR VARÈSE Poéme electronique CD II / 29 Amerika CD U3V /14 SCOTT JOHNSON Listen CD II / 30 i)
TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď.
12-TÓNOVÉ kompoziční metody je a) expresionismem b) impresionismem a) Artur Honegger b) Alban Berg c) Arnold Schönberg 1. Tvůrcem 12-TÓNOVÉ kompoziční metody je a) expresionismem b) impresionismem c) neoklasicismem 2. Tvorba skladatelů DRUHÉ VÍDEŇSKÉ ŠKOLY je spjata s a) Jaroslav Ježek b) Alois Hába c) Emil František Burian 3. Který český skladatel se proslavil využitím MIKROINTERVALŮ? a) neoklasicismus a příbuzné hudební projevy b) avatgarní hudební projevy 2. poloviny 20. století c) veškeré hudební projevy 20. století 4. Názvem NOVÁ HUDBA jsou označovány
5.Rozšířením základního principu DODEKAFONIE vedlo ke vzniku a) seriální hudby b) minimální hudby c) globální hudby 5.Rozšířením základního principu DODEKAFONIE vedlo ke vzniku a) využití prvku náhody při tvorbě i provedení díla b) využití matematických postupů při kompoziční práci c) volné řazení izolovaných, různě dlouhých, silných, barevných tónů a souzvuků 6. Základním rysem ALEATORNÍ hudby je a) uplatněním konkrétních zvuků obklopujících člověka b) osamoceností jednotlivých tónů hudebního proudu c) uplatněním vyjadřovacích prostředků nonartificiální hudby 7. PUNKTUÁLNÍ charakter hudby je dán
a) Krzysztof Penderecki b) Olivier Messiaen c) György Ligeti 8. Který skladatel uplatňoval ve své hudbě vlastní MODY? a) seriální b) čtvrtónovou c) elektrickou a elektrofonickou 9. Výběr, úprava, MIXÁŽ A ZÁZNAM ZVUKŮ jsou typické pro hudbu a) Charles Ives b) Karlheinz Stockhausen c) Jean Cocteau 10. Který z uvedených tvůrců NENÍ představitelem NOVÉ HUDBY?
NEZNÁMÝ. Wikipedie.cz [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: Citace obrázku HOMOLKA. wikipedia.cz [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arnold_Schoenberg_la_1948.jpg HARCOURT. Wikipedie.cz [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olivier_Messiaen_1930.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedie.cz [online]. [cit. 28.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:H%C3%A1ba.JPG 4. – 7. Galerie autora Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. Notový materiál Galerie autora b) – e) LISÁ. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: Editio Supraphon Praha, 1997, ISBN 80-7058-469-6. f) Letní škola hudební výchovy. Kurzy pro učitele hudební výchovy. Rychnov nad Kněžnou 1997. Akreditace MŠMTV – č. 20/96 g) – i) LISÁ. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2. Praha: Editio Supraphon Praha, 1997, ISBN 80-7058-469-6. CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia.,Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, 120 00 Praha 2, 2003, ISBN 80-7235-219-9.