Návyky učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti Václav Šimandl Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA PŘI SANATORIU EDEL ZLATÉ HORY
BOJUJ SE ŠIKANOU! Tento materiál vznikl za finanční podpory EU prostřednictvím programu Daphne. Za obsah je zodpovědný příjemce podpory The BB Group a.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Computer Incident Response Capability
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Jak se stát dobrým právníkem?
Tazatelská síť.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_130_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Under-Licensing Proč se zabývat správou softwarových licencí? (softwarovým managementem)
JAK UČIT OCHRANU POČÍTAČE Vypracoval: Martin Rais P03466 Předmět:KVD/DIDI2 Studijní program: MT - VT - ZŠ Akademický rok: 2006/2007 Datum:
Bezpečnostní pravidla při používání internetu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Ochrana síťového prostoru malé firmy Plošné útoky, rizika & řešení Jaroslav Šeps, ŠETRnet s.r.o.
Vzdělávání uchazečů o zaměstnání v oblasti socioekonomických kompetencí CZ.1.04/2.1.00/ Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
počítačová BEZPEČNOST
Evropské jazykové portfolio v praxi
Kyberšikana.
Teorie vzdělávání dospělých
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Projektový management Risk management
MAP Trutnovsko Vyhodnocení dotazníkového šetření MŠ , Havlovice MAP Trutnovsko.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Moderní nástroje komunikace a jejich využití Jiří Vanke Ondřej Čermák.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
B Y O D Otázky, které nastolily dva roky experimentálního ověřování projektu BYOD – Vzděláváme pro budoucnost Studijní materiál v rámci projektu Informační.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Nové trendy, hrozby a možnosti v oblasti bezpečného používání internetu Odborný seminář v rámci projektu i-bezpečná škola reg. číslo: CZ.1.07/1.3.50/
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Mgr. Lubomír Stepek Anotace Prezence slouží k seznámení se zásadami bezpečné.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
Sociální podnik s příběhem
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Hledáme klíč k právům dětí
BEZPEČNĚ NA INTERNETU VY_32_INOVACE_13
Bc. Nikol Fišerová, DiS., Bc. Šárka Mrázková
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Eva Foltýnová, Anna Čapková
SETKÁNÍ S RODIČI Gymnázium v Bystřici nad Pernštejnem
Hledáme klíč k právům dětí
Druhý stupeň malotřídně
Transkript prezentace:

Návyky učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti Václav Šimandl Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta

E-bezpečnost › Ochrana uživatele a jeho ICT před negativními jevy při používání ICT (Barrow a Heywood-Everett, 2006) Kyberšikana Sdílení osobních údajů Malware Hoax, spam, phishing SW pirátství Nevhodný obsah Rasistický Násilný Vzhledem k věku Sexting Kybergrooming Stalking Ztráta identity Havárie počítače E-bezpečnost Gambling Kyberšikana Sdílení osobních údajů Malware Hoax, spam, phishing SW pirátství Nevhodný obsah Rasistický Násilný Vzhledem k věku Sexting Kybergrooming Stalking Ztráta identity Havárie počítače E-bezpečnost Gambling Technická e-bezpečnost

Jak zlepšit kompetence dětí v (technické) e-bezpečnosti? Dětem chybí schopnost chápat a kriticky hodnotit online obsah a řídit své chování online. (Symantec Corporation, 2010) Dětem chybí základní bezpečnostní pravidla a nechtějí akceptovat „pravidla dospělých“. (Beránek, 2009)

Škola je nejlepší místo k učení dětí digitálním dovednostem potřebným k maximalizaci příležitostí a minimalizaci rizik (Livingstone 2009) Učitelé mají být žákům dobrým příkladem v oblasti ochrany svého soukromí, zálohování dat, antivirové ochrany (…) (UNESCO 2002) Je potřeba realizovat výzkumy zaměřené na učitelovu e-bezpečnostní gramotnost (Livingstone 2008)

Zmapovat stávající kompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti Důraz na odborné kompetence Analyzovat determinanty ovlivňují uvedené kompetence učitelů ICT

Kvalitativní výzkum Účastníci › Učitelé ICT › Počet účastníků: 14 Sběr dat › Individuální setkání s každým účastníkem › Polostrukturovaný rozhovor › Didaktický test › Vyhledání profilu na Facebooku

Okolnosti rozhodování Vztah k bezpečnostním pravidlům Projevy osobnostních vlastností Vnitřní prameny Vnější vlivy Důvody (ne)používání sociálních sítí Překážky ochrany Negativa ochrany Znaky nebezpečí Vztah k ICT Technická ochrana Subjektivní hodnocení svých kompetencí Způsoby ochrany a návyky

Samostudium Internet Učebnice ICT Kolegové a IT odborníci v okolí Zkušenost Při nedodržení pravidel „Strašně mne vytrestalo to, že jsem přišel o jedinečný dílo, který už nikdy zpátky dohromady nedám a do dneška neexistuje, a tak jsem se začal tímto způsobem bránit. Asi kdyby se mi to nestalo, tak bych tak důslednej nebyl.“

Upozornění správců Naplnění konkrétního požadavku Akceptování obsahu Dodržování i nadále Organizovaná výuka Školení a kurzy Vysokoškolská výuka ? Tazatel: „To jste se dozvěděla při výuce na SŠ nebo na VŠ?“ Učitelka aprobovaná v ICT: „Ne, to jsem vyčetla až v učebnici, kterou jsem si pořídila, když jsem začala informatiku učit.“

Mimo osobu učitele Nedokonalost technických prostředků Tlak na zveřejnění údajů Pramenící z osoby učitele Pohodlnost Nedostatek času Náročnost na pamatování „Kdybych měl pocit, že tam mám něco choulostivého, tak asi jo (bych to chránil lépe)... Ty moje věci nejsou takovýho rázu, že kdyby to někdo četl, že by se zboural svět...“.

Řešení problému samostatně Návody na internetu Rady IT odborníků Přímý zásah odborníka Známý IT odborník Specializovaná firma

Zálohování Offline média Cloudové služby Obava ze zneužití dat „Neukládal bych si tam (do cloudu) osobní data, protože jako jsem se z Facebooku pokusil odstranit téměř všechny fotografie a mám tam jenom omezený počet, stejně tak bych na Google nebo Microsoftu nedával vůbec žádný data.“

Ochrana před malware Kontrola Aktivní prověřování Spolehnutí se na rezidentní kontrolu Rizikové webové stránky Vyhýbání se Navštěvování Vyzkoušené stránky Vím, že mi třeba hrozí hrozba, ale i přesto se tam podívám, když potřebuju nebo mne to zajímá. Jo, ono kolikrát mne to upozorní, že ta stránka obsahuje nějakej nebezpečnej materiál (…)“

Ochrana před hoaxem Dle závažnosti zprávy Ignorování obecných hoaxů Ověřování hoaxů přímo se dotýkajících Způsob ověřování Portály veřejné správy Hledání zdrojů přes vyhledávač „Já to ani nestuduju, jestli to může bejt pravda nebo ne, protože v tej situaci vždycky prohraju. Jestli to je pravda nebo ne, tak to nesmíte ani řešit. Protože si to nemůžete ověřit“

Přiměřená orientace v problematice Vzhledem k potřebám a požadavkům Ale: Velice odlišná zjištěná úroveň kompetencí Obava z nedostatku nadhledu a schopností Nedodržování zásad chování online „Učím o tom, že by se ty hesla měly střídat, měly by bejt nějak dlouhý, ale mám pocit, že to nějak nedodržuju. I když to teoreticky vím.“

Jak zlepšovat znalosti a návyky? Simulovat negativní zkušenost › Pod dohledem › Bez trvalých důsledků Zkoušeno na jedné z vysokých škol