Návyky učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti Václav Šimandl Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
E-bezpečnost › Ochrana uživatele a jeho ICT před negativními jevy při používání ICT (Barrow a Heywood-Everett, 2006) Kyberšikana Sdílení osobních údajů Malware Hoax, spam, phishing SW pirátství Nevhodný obsah Rasistický Násilný Vzhledem k věku Sexting Kybergrooming Stalking Ztráta identity Havárie počítače E-bezpečnost Gambling Kyberšikana Sdílení osobních údajů Malware Hoax, spam, phishing SW pirátství Nevhodný obsah Rasistický Násilný Vzhledem k věku Sexting Kybergrooming Stalking Ztráta identity Havárie počítače E-bezpečnost Gambling Technická e-bezpečnost
Jak zlepšit kompetence dětí v (technické) e-bezpečnosti? Dětem chybí schopnost chápat a kriticky hodnotit online obsah a řídit své chování online. (Symantec Corporation, 2010) Dětem chybí základní bezpečnostní pravidla a nechtějí akceptovat „pravidla dospělých“. (Beránek, 2009)
Škola je nejlepší místo k učení dětí digitálním dovednostem potřebným k maximalizaci příležitostí a minimalizaci rizik (Livingstone 2009) Učitelé mají být žákům dobrým příkladem v oblasti ochrany svého soukromí, zálohování dat, antivirové ochrany (…) (UNESCO 2002) Je potřeba realizovat výzkumy zaměřené na učitelovu e-bezpečnostní gramotnost (Livingstone 2008)
Zmapovat stávající kompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti Důraz na odborné kompetence Analyzovat determinanty ovlivňují uvedené kompetence učitelů ICT
Kvalitativní výzkum Účastníci › Učitelé ICT › Počet účastníků: 14 Sběr dat › Individuální setkání s každým účastníkem › Polostrukturovaný rozhovor › Didaktický test › Vyhledání profilu na Facebooku
Okolnosti rozhodování Vztah k bezpečnostním pravidlům Projevy osobnostních vlastností Vnitřní prameny Vnější vlivy Důvody (ne)používání sociálních sítí Překážky ochrany Negativa ochrany Znaky nebezpečí Vztah k ICT Technická ochrana Subjektivní hodnocení svých kompetencí Způsoby ochrany a návyky
Samostudium Internet Učebnice ICT Kolegové a IT odborníci v okolí Zkušenost Při nedodržení pravidel „Strašně mne vytrestalo to, že jsem přišel o jedinečný dílo, který už nikdy zpátky dohromady nedám a do dneška neexistuje, a tak jsem se začal tímto způsobem bránit. Asi kdyby se mi to nestalo, tak bych tak důslednej nebyl.“
Upozornění správců Naplnění konkrétního požadavku Akceptování obsahu Dodržování i nadále Organizovaná výuka Školení a kurzy Vysokoškolská výuka ? Tazatel: „To jste se dozvěděla při výuce na SŠ nebo na VŠ?“ Učitelka aprobovaná v ICT: „Ne, to jsem vyčetla až v učebnici, kterou jsem si pořídila, když jsem začala informatiku učit.“
Mimo osobu učitele Nedokonalost technických prostředků Tlak na zveřejnění údajů Pramenící z osoby učitele Pohodlnost Nedostatek času Náročnost na pamatování „Kdybych měl pocit, že tam mám něco choulostivého, tak asi jo (bych to chránil lépe)... Ty moje věci nejsou takovýho rázu, že kdyby to někdo četl, že by se zboural svět...“.
Řešení problému samostatně Návody na internetu Rady IT odborníků Přímý zásah odborníka Známý IT odborník Specializovaná firma
Zálohování Offline média Cloudové služby Obava ze zneužití dat „Neukládal bych si tam (do cloudu) osobní data, protože jako jsem se z Facebooku pokusil odstranit téměř všechny fotografie a mám tam jenom omezený počet, stejně tak bych na Google nebo Microsoftu nedával vůbec žádný data.“
Ochrana před malware Kontrola Aktivní prověřování Spolehnutí se na rezidentní kontrolu Rizikové webové stránky Vyhýbání se Navštěvování Vyzkoušené stránky Vím, že mi třeba hrozí hrozba, ale i přesto se tam podívám, když potřebuju nebo mne to zajímá. Jo, ono kolikrát mne to upozorní, že ta stránka obsahuje nějakej nebezpečnej materiál (…)“
Ochrana před hoaxem Dle závažnosti zprávy Ignorování obecných hoaxů Ověřování hoaxů přímo se dotýkajících Způsob ověřování Portály veřejné správy Hledání zdrojů přes vyhledávač „Já to ani nestuduju, jestli to může bejt pravda nebo ne, protože v tej situaci vždycky prohraju. Jestli to je pravda nebo ne, tak to nesmíte ani řešit. Protože si to nemůžete ověřit“
Přiměřená orientace v problematice Vzhledem k potřebám a požadavkům Ale: Velice odlišná zjištěná úroveň kompetencí Obava z nedostatku nadhledu a schopností Nedodržování zásad chování online „Učím o tom, že by se ty hesla měly střídat, měly by bejt nějak dlouhý, ale mám pocit, že to nějak nedodržuju. I když to teoreticky vím.“
Jak zlepšovat znalosti a návyky? Simulovat negativní zkušenost › Pod dohledem › Bez trvalých důsledků Zkoušeno na jedné z vysokých škol