Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Východoasijská náboženství
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_765.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_194.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
náboženství staré Číny a Japonska
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Buhismus David Lučný :D (budha).
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _448 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření

Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Východní filosofie Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o Východní filosofii. Klíčová slova Východní filosofie, taoismus, Konfucius, Konfucianismus, Buddhismus, Buddha, Siddhárta Gautama Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Východní filosofie Mgr. Irena Fadrhoncová

„Tao, které lze postihnout slovy, není věčné a neměnné tao.“ „Kdo zná druhé, je chytrý, kdo zná sám sebe, je moudrý.“ Lao-c’ spis Tao-te-t’ing

Taoismus  Vznikl v 6. století př. Kr. ve starověké Číně  Zakládajícím spisem je Tao-te-ting (Kniha o cestě a ctnosti)  Za autora je považován Lao-c (Laozi)  Čínská filosofie se vyvíjela v kontextu praktické politiky a proto se zabývala morálkou a etikou spíše než povahou kosmu  Tao-te-ting obsahuje teorii spravedlivé vlády založené na te (ctnosti), jíž lze dosáhnout sledováním tao (cesty)

Princip žití podle tao  Staří Číňané pohlíželi na svět jako neustálou změnu, plynulé přecházení jednoho stavu do jiného (noc se mění v den, leto v zimu atd.)  Proces změny byl pokládán za projev tao  Žít ctnostný život znamená jednat v souladu s tao, tzn. žít v souladu s přírodou, což podle taoismu znamená:  Spontánní a intuitivní jednání bez žádostivosti nebo podléhání společenským konvencím  Příklad: rybář by měl dodržovat ekologickou rovnováhu a nelovit velké množství ryb

„Šťastným je ten, kdo překonal své já.“ „Mír přichází zevnitř, nehledej ho mimo sebe.“ „Vše, co jsme, je výsledkem našich myšlenek.“ Siddhárta Gautama

Buddhismus  Zakladatelem je Siddhárta Gautama, později známý jako Buddha (probuzený).  Žil v Indii v 6. stol. př. Kr.  V této době byl dominantním náboženstvím brahmánismus  Siddhárta Gautama přistupoval k učení brahmánismu kriticky a svá tvrzení položil filosofickými argumenty.  Jeho učení, později proslulé jako buddhismus, je tedy možné zařadit i do filosofie, protože to není zjevené náboženství, ale opírá se o rozumovou úvahu.

Siddhárta Gautama 563 – 483 př. Kr.  Vše, co o něm víme Buddhovi žáci po jeho smrti.  Siddhártův otec byl místním vládcem.  V mládí žil v přepychu a měl se údajně věnovat i všem smyslovým požitkům, ale uvědomil si, že ty mu štěstí nepřinesou.  Přemýšlel nad utrpením ve světě kolem sebe, nakonec odešel ode dvora a od rodiny.  Zažil si i období tvrdé askeze (tzn. odříkání si světských požitků).  Nakonec začal hledat tzv. střední cestu mezi smyslovým potěšením a askezí.

Buddhovo učení Čtyři pravdy: 1)Život je utrpení (strast) 2)Příčinnou utrpení je žádostivost, žízeň po životě 3)Utrpení ustane, odstraníme-li příčinu utrpení 4)Cesta, která vede k zániku utrpení, je osmidílná

Osmidílná cesta k nirváně  Kolo dharmy: jeden z nejstarších buddhistických symbolů: (dharma je v buddhismu výraz pro buddhovo učení)  Nirvána je ukončení koloběhu utrpení (zrození, smrti a opětovného zrození), je to stav blaženosti, splynutí s Bohem, stav ne-bytí. Pravá bdělost Pravá řeč Pravé rozhodnutí Pravé soustředění Pravé jednání Pravý názor Pravé živobytí Pravé snažení

„Zachováváme věrnost a upřímnost jako nejvyšší principy.“ Konfucius

Konfucianismus  Autorem myšlenek konfucianismu je filosof Konfucius (551 – 479 př. Kr.)  Hlavním pramenem jeho učení jsou Hovory, které sepsali Konfuciovi žáci  Jejich jádrem je etický systém, který definuje ctnostný život  ctnostným se stává ten, kdo chápe své místo ve společenské hierarchii a plně jej přijímá  Nejdůležitějšími ctnostmi jsou věrnost a loajalita, dále upřímnost a ohleduplnost

Konfucianismus pět stálých vztahů VLÁDCE – PODDANÝ schovívavý – věrný OTEC – SYN milující – poslušný MANŽEL – MANŽELKA spravedlivý – chápající STARŠÍ BRATR – MLADŠÍ BRATR laskavý – pokorný PŘÍTEL – PŘÍTEL ohleduplní a uctiví Ctnost VĚRNOSTI a LOAJALITY by měli lidé prokazovat ve všech svých vztazích bez ohledu na jejich postavení. Na prvním místě je loajalita POLITICKÁ, poté RODINNÁ a RODOVÁ a nakonec loajalita vůči PŘÁTELŮM A CIZINCŮM.

„Co nechceš, aby jiní činili tobě, nečiň ty jim.“ Konfucius  Výrok je úmyslně formulován jako negace, protože Konfucius zdůrazňuje spíše zdrženlivost než aktivitu  Důležité je NE-KONÁNÍ, skromnost, pokora (tradiční hodnoty uznávané v čínské společnosti)

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN Obrázek z internetu: Přebal Tao-te-ting: AUTOR NEUVEDEN. kosmas.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Buddha: CHVÁTAL, Jaroslav. Matrix 2001 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: do-roku-1800-pr-nl-1/ Kolo dharmy: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Konfucius: ARCHIV PRÁVO. Novinky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: filozofu-konfuciovi.html Pět stálých vztahů, obrázky: Microsoft Word 2010, Klipart