Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _448 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření
Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Východní filosofie Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o Východní filosofii. Klíčová slova Východní filosofie, taoismus, Konfucius, Konfucianismus, Buddhismus, Buddha, Siddhárta Gautama Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Východní filosofie Mgr. Irena Fadrhoncová
„Tao, které lze postihnout slovy, není věčné a neměnné tao.“ „Kdo zná druhé, je chytrý, kdo zná sám sebe, je moudrý.“ Lao-c’ spis Tao-te-t’ing
Taoismus Vznikl v 6. století př. Kr. ve starověké Číně Zakládajícím spisem je Tao-te-ting (Kniha o cestě a ctnosti) Za autora je považován Lao-c (Laozi) Čínská filosofie se vyvíjela v kontextu praktické politiky a proto se zabývala morálkou a etikou spíše než povahou kosmu Tao-te-ting obsahuje teorii spravedlivé vlády založené na te (ctnosti), jíž lze dosáhnout sledováním tao (cesty)
Princip žití podle tao Staří Číňané pohlíželi na svět jako neustálou změnu, plynulé přecházení jednoho stavu do jiného (noc se mění v den, leto v zimu atd.) Proces změny byl pokládán za projev tao Žít ctnostný život znamená jednat v souladu s tao, tzn. žít v souladu s přírodou, což podle taoismu znamená: Spontánní a intuitivní jednání bez žádostivosti nebo podléhání společenským konvencím Příklad: rybář by měl dodržovat ekologickou rovnováhu a nelovit velké množství ryb
„Šťastným je ten, kdo překonal své já.“ „Mír přichází zevnitř, nehledej ho mimo sebe.“ „Vše, co jsme, je výsledkem našich myšlenek.“ Siddhárta Gautama
Buddhismus Zakladatelem je Siddhárta Gautama, později známý jako Buddha (probuzený). Žil v Indii v 6. stol. př. Kr. V této době byl dominantním náboženstvím brahmánismus Siddhárta Gautama přistupoval k učení brahmánismu kriticky a svá tvrzení položil filosofickými argumenty. Jeho učení, později proslulé jako buddhismus, je tedy možné zařadit i do filosofie, protože to není zjevené náboženství, ale opírá se o rozumovou úvahu.
Siddhárta Gautama 563 – 483 př. Kr. Vše, co o něm víme Buddhovi žáci po jeho smrti. Siddhártův otec byl místním vládcem. V mládí žil v přepychu a měl se údajně věnovat i všem smyslovým požitkům, ale uvědomil si, že ty mu štěstí nepřinesou. Přemýšlel nad utrpením ve světě kolem sebe, nakonec odešel ode dvora a od rodiny. Zažil si i období tvrdé askeze (tzn. odříkání si světských požitků). Nakonec začal hledat tzv. střední cestu mezi smyslovým potěšením a askezí.
Buddhovo učení Čtyři pravdy: 1)Život je utrpení (strast) 2)Příčinnou utrpení je žádostivost, žízeň po životě 3)Utrpení ustane, odstraníme-li příčinu utrpení 4)Cesta, která vede k zániku utrpení, je osmidílná
Osmidílná cesta k nirváně Kolo dharmy: jeden z nejstarších buddhistických symbolů: (dharma je v buddhismu výraz pro buddhovo učení) Nirvána je ukončení koloběhu utrpení (zrození, smrti a opětovného zrození), je to stav blaženosti, splynutí s Bohem, stav ne-bytí. Pravá bdělost Pravá řeč Pravé rozhodnutí Pravé soustředění Pravé jednání Pravý názor Pravé živobytí Pravé snažení
„Zachováváme věrnost a upřímnost jako nejvyšší principy.“ Konfucius
Konfucianismus Autorem myšlenek konfucianismu je filosof Konfucius (551 – 479 př. Kr.) Hlavním pramenem jeho učení jsou Hovory, které sepsali Konfuciovi žáci Jejich jádrem je etický systém, který definuje ctnostný život ctnostným se stává ten, kdo chápe své místo ve společenské hierarchii a plně jej přijímá Nejdůležitějšími ctnostmi jsou věrnost a loajalita, dále upřímnost a ohleduplnost
Konfucianismus pět stálých vztahů VLÁDCE – PODDANÝ schovívavý – věrný OTEC – SYN milující – poslušný MANŽEL – MANŽELKA spravedlivý – chápající STARŠÍ BRATR – MLADŠÍ BRATR laskavý – pokorný PŘÍTEL – PŘÍTEL ohleduplní a uctiví Ctnost VĚRNOSTI a LOAJALITY by měli lidé prokazovat ve všech svých vztazích bez ohledu na jejich postavení. Na prvním místě je loajalita POLITICKÁ, poté RODINNÁ a RODOVÁ a nakonec loajalita vůči PŘÁTELŮM A CIZINCŮM.
„Co nechceš, aby jiní činili tobě, nečiň ty jim.“ Konfucius Výrok je úmyslně formulován jako negace, protože Konfucius zdůrazňuje spíše zdrženlivost než aktivitu Důležité je NE-KONÁNÍ, skromnost, pokora (tradiční hodnoty uznávané v čínské společnosti)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN Obrázek z internetu: Přebal Tao-te-ting: AUTOR NEUVEDEN. kosmas.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Buddha: CHVÁTAL, Jaroslav. Matrix 2001 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: do-roku-1800-pr-nl-1/ Kolo dharmy: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Konfucius: ARCHIV PRÁVO. Novinky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: filozofu-konfuciovi.html Pět stálých vztahů, obrázky: Microsoft Word 2010, Klipart