Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hristo Trajkovski – VerbaVoice GmbH Komunikační podpora pro neslyšící a nedoslýchavé lidi Přepis na mobilu – Přepis mluvené řeči – Živé.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Kultura neslyšícícH Mgr. Jana Padělková.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící Online tlumočnická služba pro neslyšící - NONSTOP.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Speciální péče na naší škole
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Komunikace s dětským pacientem
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Komunikace sluchově postižených
Diagnostika sluchově postiženého dítěte
Péče o osoby s afázií.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
MÁLOTŘÍDEK NENÍ MÁLO Kateřina Trnková, Dana Knotová, Lucie Chaloupková
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Orální řeč u SP.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Péče o osoby s afázií.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu

Historie Péče o sluchově postižené má bohatou tradici Španělé Pedro Ponce 16.století a Emanuel Ramiréz de Carión – 17. století – vzdělávání neslyšících pomocí písma a posunků. Orální řeč tvořili pomocí zraku a hmatu, využívali též zbytky sluchu – v Čechách založen první ústav pro neslyšící. Byla používá orální metoda, rozvíjela se znaková řeč. Později byla označována jako jediná správná pouze orální řeč.

Obtíže sluchově postižených Komunikační bariéry Omezení sociálních vztahů Deficit orientačních schopností Negativní vliv na myšlení, které vychází z řeči Chybí sluch jako prostředek bezpečnosti

Klasifikace sluchového postižení Podle typu Převodní Percepční Smíšené Podle stupně sluchové vady Nedoslýchaví Neslyšící Ohluchlí

Sluchové vady podle období vzniku Hereditární a kongenitální sluchové postižení Prelingvální sluchové postižení Postlingvální sluchové postižení Těžce sluchově postižení procházejí pouze stádiem reflexního křiku, emocionálního broukání a částečně stádiem pudového žvatlání. V období mezi 17. – 26.týdnem života se žvatlání zastavuje.

Komunikační systémy Orální komunikace Totální komunikace Bilingvální komunikace Simultánní komunikace

Orální komunikace Vychází z předpokladu, že si všichni sluchově postižení musejí osvojit jazyk většinové populace. Cílem je osvojení řeči mluvené, hláskové. Využívá se vizuálně motorických komunikačních systémů. U části populace jsou velmi dobré výsledky, dobře propracovaná metodika. Náročnost procesu odezírání.

Simultánní komunikace Je systém, který používá většinového jazyka (mluveného národního jazyka) dané oblasti a současně s ním i jiné doplňující komunikační formy. Jejich funkcí je zpřesnění výpovědi a jsou převážně vizuálně motorické. Simultánní komunikace je překladem a převodem mluveného jazyka do znakové řeči neslyšících a obrácené při komunikace ve formálním projevu. Simultánními komunikačními formami je znakový český jazyk, prstová abeceda,pomocné artikulační znaky, psaná podoba jazyka, gesta, mimika, pantomima.

Simultánní komunikace Jde o vizualizaci slyšeného jazyka. V didaktice je to takový systém předávání informací, při kterém je dominantní mluvený jazyk a ten je simultánně pomocnými komunikačními prostředky zaměřenými na vizualizaci a gramatické zpřesňování výpovědi. Nevýhodou je využívání dvou komunikačních kódů, které vyvolává kognitivní přetížení. Znakové prvky bývají nadřazeny mluvení. Tímto systémem simultánní komunikace se ovšem zlepšuje raná komunikace, avšak bez přispění morfologie a syntaxe hláskového jazyka. Je lingvisticky nekonzistentní.

Totální komunikace Je komplexní komunikační systém, který v sobě spojuje všechny použitelné komunikační formy k dosažení dorozumívání se sluchově postiženými i mezi nimi navzájem. Není to samostatná komunikační nebo didaktická metoda. Je to spíše životní filozofie, jejímž cílem je zajistit dítěti od narození neslyšícímu co nejdříve dorozumívají symbolický systém, se kterým se naučí zacházet a který mu umožní získávat jeho prostřednictvím potřebné informace a možnost komunikace s okolím. Zahrnuje v sobě řeč, přirozená gesta, znakovou řeč, odezírání, prstovou abecedu, psaní a čtení. Využívá se též zbytků sluchu.

Totální komunikace Východiska TK podle Světové federace neslyšících: Neslyšící dítě má právo na optimální a neomezený vývoj. Překonávat komunikační bariéry po neslyšícím bez účasti intaktní populace je nehumánní. TK využívá dosud známých postupů a metod. Pracuje se všemi formami komunikace. Využívá zbytky sluchu i orální řeč. Provádí se reedukace sluchu, využívají se všechny formy expresivní i receptivní komunikace. Osoby v okolí dítěte používají všechny komunikační prostředky. TK se uskutečňuje od raného dětství. Usiluje o co možná nejúplnější integraci dítěte.

Biligvální komunikace Je přenos informací ve dvou jazykových kódech: znakovém jazyku neslyšících a mluveném jazyce. Není to současné užívání obou jazyků, nedochází k přímému překladu mezi jazyky. Jejím základem je znakový jazyk a později po nástupu do školy si dítě osvojuje mluvený jazyk. Oba systémy se nepoužívají simultánně. Z hlediska rozvoje jazyka a myšlení mám rozhodující úlohu neslyšící učitel, který vyučuje znakovým jazykem. Socializační a integrační funkci zastává slyšící učitel, který vyučuje mluveným národním jazykem s důrazem na využití jeho psané podoby.

Orální řeč osob s těžkým sluchovým postižením Dýchání Fonace Artikulace Modulační faktory – s využitím techniky Slovní zásoba Gramatické kategorie – 3 stupně dysgramatismu (Krahulcová, s. 112 – 113)

Odezírání „Odezírání je vnímání orální mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky tváře, výrazu očí, gestikulace rukou a celého těla.“(Sovák, 1965, s.251) Vnější a vnitřní podmínky odezírání Metodika nácviku odezírání je přesně stanovená. Liší se u osob s prélingvální nebo postlingvální ztrátou sluchu. Zpracováno dle KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014

Podpora SP Kochleární implantáty Sluchadla Alternativní komunikace – Bliss systém

Zásady komunikace se SP Při komunikaci se neobracíme zády Omezit hlučné prostředí, popř. upozornit na začátek rozhovoru. Osvětlení mluvčího, pro odezírání. Volba slov, snadná stavba vět. Neslyšící v „N“ – společenské-etnická minorita (dle Slowik, 2007)

Organizace Agentura profestního poradenství pro neslyšící - APPN Světova 1051/15, Praha 8 tel: www: ASNEP Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel Hábova 1571, Praha 5 - Stodůlky tel: fax: www: Centrum zprostředkování tlumočníků pro neslyšící (projekt ASNEP) Hábova 1571, Praha 5 - Stodůlky tel: fax: sms: icq: www:

Organizace 2 Česká unie neslyšících Havlíčkova 4, Praha tel/fax: www: Svaz neslyšících a nedoslýchavých v ČR - SNN Karlínské nám Praha 8 - Karlín tel/fax: mail: www: