SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Kojenecké období Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název projektu: Moderní škola
Postnatální období–předškolní věk
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
City DUM_15.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Vývojová psychologie Prenatální období.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Věcné učení První pomoc
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Kojenecké období Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012

ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Název sady Kojenecké období Tematická oblast Psychologie Anotace Výukový materiál pomáhá žákům chápat problematiku tohoto vývojového stádia Očekávaný výstup Žáci pochopí specifika daného vývojového stádia Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci od 16 – 17let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012

DOBA TRVÁNÍ DOBA TRVÁNÍ – od 2. do 12. měsíce života HMOTNOST HMOTNOST – na počátku: 2500 – 3600 g (dle hmotnosti při narození) - na konci: okolo 10 kg MÍRA MÍRA – na počátku: 50 – 52 cm (dle míry při narození) - na konci: 74 – 76 cm TĚLESNÝ VÝVOJ TĚLESNÝ VÝVOJ - rozdíly v proporcích těla, dominuje hlava - vývoj motoriky, probíhá podle 2 zákonů 1.zákon – zákon cephalokaudálního vývoje 1.zákon – zákon cephalokaudálního vývoje – začíná v hlavové oblasti 2.zákon – zákon centrálně periferního směru 2.zákon – zákon centrálně periferního směru – postupný vývoj od centra (středu těla) k periferii ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

ZAČÁTEK KOJENECKÉHO OBDOBÍ (3měsíc) ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

KONEC KOJENCKÉHO OBDOBÍ ( 1 rok) ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Jednotlivé etapy pohybového vývoje 2.měsíc: zvedání nohou v poleze na břiše 3.měsíc: v poloze na břiše zvedá hlavu vysoko a udrží ji asi 1 min. 4.měsíc: natahuje ruku nejistě k hračce 5.měsíc: převrací se na bok a na břicho 6.měsíc: převrací se z břicha na záda 7.měsíc: sedí samo 8.měsíc: začíná lézt, sedí bez držení, stojí když se může držet 9.měsíc: leze po čtyřech, samo se posadí, přidrží si hrníček 10.měsíc: vytáhne se samo do stoje 11.měsíc: stojí chvíli bez držení, první samostatné kroky 12.měsíc: chodí kolem nábytku ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

V poloze na břiše zvedá hlavu a udrží ji asi jednu minutu 3. měsíc 4. – 5. měsíc ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

7. měsíc sedí sám ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Začíná lézt, sedí bez držení, stojí když se může držet Začíná lézt, sedí bez držení, stojí když se může držet 6. – 7. měsíc 10. – 11. měsíc ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Chodí kolem nábytku, první samostatné kroky, stojí chvíli bez držení 10. – 11. měsíc ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

VÝVOJ MOTORIKY VÝVOJ MOTORIKY: 1.Vývoj jemné motoriky = vývoj motoriky rukou, manipulace s předměty, opoziční poloha palce, platí zde dvě pravidla: cephalokaudální vývoj a pravidlo prvotního uchopení předmětu dlaní 2.Vývoj hrubé motoriky = vývoj pohybu, z polohy v sedě až po chůzi VÝVOJ ŘEČI: 2.měsíc: slabé hrdelní zvuky 3.měsíc: hlasové projevy spokojenosti a nespokojenosti 4.měsíc: brouká si 5.měsíc: napodobuje zvuky 6.měsíc: žvatlá slabiky ma-ma, ta-ta 7.měsíc: vysloví opakované slabiky 8.měsíc: komunikace zvuky, rozumí některým slovům 9.měsíc: naučí se paci paci, komunikuje gesty 10.měsíc: pokouší se říct mama, tata 11.měsíc: říká mama, tata, baba… 12.měsíc: vysloví slova ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

4. – 5. měsíc, udrží v ruce hračku - vývoj jemné motoriky - vývoj jemné motoriky ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

BIOLOGICKÉ POTŘEBY SPÁNEK A BDĚNÍ SPÁNEK A BDĚNÍ: cca 20 hod. denně, od 6.-9.týdne 10 – 11 hod., koncem prvního roku spí asi 16 hod., narůstá délka bdění, stoupá aktivita NASYCENÍ: NASYCENÍ: je to nevyhnutelný předpoklad tělesného i duševního vývoje, dítě ho vyjadřuje křikem nebo pláčem, během prvního roku ztrojnásobí svou porodní váhu, 4 – 6 týdenní kojenec se těší nejen na potravu, ale i také na osobu, která mu ji podává počet krmení: kojenec od 4 kg – 5x - 7x po třech hod. + přestávka na noční spánek ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Biologická potřeba – potřeba nasycení 10. – 11. měsíc ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

POTŘEBA ČISTOTY POTŘEBA ČISTOTY: patří se vyprazdňování, převinování a koupání, moč po narození se uvolňuje asi 18 – 20x/24 hod., stolice 3 – 5x/ 24 hod., ve 12.měsíci nastává pravidelnost defekace, posazování na nočník 8. – 10.měsíc života POTŘEBA TEPLA POTŘEBA TEPLA: kojenec je velmi citlivý na teplotní změny. POTŘEBA OCHRANY PŘED BOLESTÍ: POTŘEBA OCHRANY PŘED BOLESTÍ: předcházet bolest pečlivou ochranou a odstraňovat předměty, které vyvolávají bolest ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Potřeba čistoty – vyprazdňování, koupání, převinování 9. – 10. měsíc 10. – 11. měsíc 7. – 8. měsíc ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

PSYCHICKÉ POTŘEBY Psychické potřeby souvisí s uspokojováním biologických potřeb EMOCIONÁLNÍ A SOCIÍLNÍ VÝVOJ KOJENCE: EMOCIONÁLNÍ A SOCIÍLNÍ VÝVOJ KOJENCE: emoce kladné a záporné, úsměv jako = vlnění rtů charakterizujeme kolem 6. – 8. týdne, po 6.týdnu první vědomý úsměv 4.měsíc: úsměv je výběrový, hlasitý smích 5.měsíc: k úsměvu přibývá i radostné výskání 6.měsíc: se dítě usmívá pouze na známé obličeje, po 6. měsíci dochází k socializaci dítěte, do této doby má svůj svět další emoce: strach, odloučení od matky, stav bezpečí a jistoty, hněv, žárlivost, pláč ( pláč se vyskytuje i u dětí s poškozeným sluchem ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Psychické potřeby - emoce 7. – 8. měsíc Barevné a sluchové vnímání 9. – 10. měsíc ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

VÝVOJ SOCIALIZACE = vrůstání do společnosti: VÝVOJ SOCIALIZACE = vrůstání do společnosti: starší kojenec se snaží upoutat pozornost, mezi prvotní formu komunikace je zrakový kontakt -uspokojuje potřebu orientace v nejbližším prostředí -podporuje oficiální a emociální aktivitu, senzomotorickou aktivitu -rozvíjí sociální hru -přítulní, odmítaví VÝVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ: VÝVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ: poznávací aktivita má senzomotorický charakter, to znamená, že se ji zúčastňuje vnímání a motorika ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ: Význam smyslového vnímání -možnost získávání a rozlišování orientace dítěte ve vnějším světě -získávání potřebných informací -řízení pohybů a využívání jemné motoriky pro manipulaci a hru -podpora rozvoje myšlení a řeči -ovlivňování emocionálního a sociálního života kojence Vývoj zrakového vnímání 4 týdny života: krátce se zahledí do očí 2.měsíc: reaguje na předměty 3.měsíc: sleduje souvisle pohybující se předměty 5.měsíc: za lákavým předmětem se otočí trupem ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Vnímání tvarů -okolo 9.měsíce přechází plošné vnímání (délka a šířka) do třetího rozměru (hloubka) Barevné vnímání -je plně rozvinuté až ve 4.měsíci života -kojenci upřednostňují tyto barvy: modrou, červenou, žlutou a šedivou Vývoj sluchového vnímání -4.týden vyvolávají zvukové podněty soustředění -2.měsíc: hledá zdroj zvuku, pootočí hlavou -4. a 5. měsíc: dítě přesně lokalizuje zdroj zvuku -6.měsíc: reaguje na zvuk -7. a 8.měsíc: se pro dítě stává zvukovým signálem slovo Vývoj hmatového a kinestetického vnímání - Hmat poskytuje informace o předmětech ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Vývoj chuťového a čichového vnímání -zdokonaluje se u kojenců, ale hlavně u batolat Vývoj představivosti -na představivost u kojenců můžeme jen usuzovat na základě jeho reakcí Paměť -prvním stupněm paměti u kojenců je znovupoznání -např. láhev=krmení jede o paměť s krátkým zachováním paměťové stopy Hra kojence -od nejútlejšího věku Funkční hry -první nejjednodušší formy hry -vznikají na základě funkcí jednotlivých orgánů Manipulační hry -aktivity zaměřené na předměty prostřednictvím rukou, popř. úst = ohmatávání předmětů -od 10.měsíce je manipulace specifická – koulení míče ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

Sociální hry -hovoříme o nich od 3.měsíce -dítě reaguje na přítomnost dospělého veselostí, smíchem Napodobivé hry a konstrukční hry -mají v kojeneckém věku svůj začátek -u napodobivých her jde o jednoduché odpozorování činnosti, např. přiložení boty k noze -konstrukční hry se objevují na konci kojeneckého období, např. stavění kostek na sebe, uvolnění uzávěru láhve apod. ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová

KŘÍŽOVKA 1. Kolik kilogramů váží kojenec na konci kojeneckého období? (doplň i s jednotkou kg) 2. Jaký je první stupeň paměti u kojence? 3. Jak se nazývá období, které je časově vymezené 2. – 12. měsíc? 4. Jak dítě komunikuje v 9. měsíci? (vývoj řeči) 5. Jaké hry mají v kojeneckém období svůj začátek? Konstrukční hry a ……………. ? 6. Kolikátý měsíc dítě samo sedí? 7. Kdy se u kojence objeví konstrukční hry? Na začátku nebo na konci kojeneckého období? ZA, 2. ročník / Kojenecké období / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová