PdF MU, podzim 2015 Mgr. Jan Krása, Ph.D.. Co lze vůbec děti učit? Informace, znalosti, data, fakta, modely, grify…? Postupy, algoritmy, scénáře…? Klíčové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Podpora výuky matematiky prostřednictvím programu Maple
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Efektivní učení.
Jak se stát dobrým právníkem?
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Struktura výuky.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Jak se stát dobrým právníkem?
Zpracovala: Simona Hyková
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Modernizace studia aplikované matematiky na PřF Univerzity Palackého v Olomouci CZ.1.07/2.2.00/
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Zákony učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
UČENÍ.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Mentální reprezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Paměť a soustředění.
Pedagogická psychologie
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
PAMĚŤ.
Podpůrná opatření včera, dnes a zítra
Sociální čtení.
Insolvence 2018 Restrukturalizace a insolvence v číslech
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Jak se efektivně učit 2017.
Jak na jazyky.
Test silných stránek (Scio)
Transkript prezentace:

PdF MU, podzim 2015 Mgr. Jan Krása, Ph.D.

Co lze vůbec děti učit? Informace, znalosti, data, fakta, modely, grify…? Postupy, algoritmy, scénáře…? Klíčové kompetence?

Někteří studenti si myslí, že, aby se něco naučili, postačí být přítomni na hodině a přitom si dělat jiné věci – to je iluze. Aktivní aspekt učení se (=jedinec musí sám aktivně vytvářet paměťové stopy) je jedním z důvodů, proč je vhodné v hodině zanechat všech jiných činností (připravovat se na další předmět, surfovat po netu, chatovat, psát sms, sledovat fota, hrát hry atp. – kreslení, čmárání, psaní… i pletení je možná více neškodné – srov. funkci fonologické smyčky).

Edward Thorndike ( ) první behaviorista. Pracoval se zvířaty, hlavně s kočkami: kočky zavíral do „pro- blémových boxů“, kde musela kočka vět- šinou zatáhnout za páčku, aby dostala jídlo. Z jeho výzkumů i výzkumů jeho následovníků pro učitele vyplývá (Petty, 1996,s. 15):  Že žáci potřebují za to, že se něčemu učí, odměnu (viz téma: motivace, analýza lidských potřeb)  Odměna by měla následovat co nejdříve po správné reakci  Výsledky učení se dostavují spíše postupně než najednou a vlivem opakovaných úspěchů se zlepšují  Nezapomínáme na to, co si opakujeme, a co máme v čerstvé paměti

Aby vyučovaná látka přešla z KP do DP, musí být uspořádána tak, aby dávala smysl. Smysl každé látky vytváří aktivně každý jedinec sám – takto mohou vzniknout podivně nebo i mylně osvojené poznatky (např. nosorožec má 20 žaludků; Octomber). Proto musí učitel kontrolovat způsob, jakým si žáci látku osvojili, aby takové chyby odstranil. Doporučení (Petty, 1996, s. 12):  Neprobírat novou látku příliš rychle  Žáci potřebují činnosti, které je povedou k tomu, aby novou látku zpracovali  Informace se v DP uchovává jen tehdy, je-li často používána a připomínána

Žák by měl na druhém stupni umět počítat z paměti: k tomu si musí v paměti „kreslit“, jakoby výpočet psal. Musí si pamatovat čísla, která zapsal, protože na rozdíl od papíru paměť, když přejdeme od jedné představy ke druhé, neuchová původní představu (asi jako kreslící destička).

Pokud se máme naučit soubor slov, velmi záleží na způsobu jejich prezentace (Bower, Clark, Lesgold, Winzenz, 1969). Pokud byla slova prezentována v náhodném pořadí, respondenti si vybavili 19%. Pokud byla slova prezentována např. ve formě „stromu“ (minerál – rudy+drahé kameny - atd.; srov. Porfyriův strom), vybavili si 65% slov.

Nová slova/termíny, které mají více než 3 slabiky budou pro žáka představovat vrchol výkonu osvojení. Srov. termíny v biologii, matematice, fyzice, zeměpisu (jména měst a států), dějepisu (jména osob). Porozumění je dobré podpořit např. etymologickým rozborem, příběhem o jménu, mnemotechnikou).

 Učitel dítě vychovává a učí. Co můžeme učit? – Obsahy deklarativní i procedurální paměti pro každý předmět?  Učitel musí sledovat i proces tvoření pojmů, protože děti učí také myslet, usuzovat a orientovat se ve světě.  Před příchodem do ZŠ je kognitivní systém dítěte většinou tak zralý, aby byl schopen vytvářet pojmy (koncepty, propozice) – viz Piagetův experiment s konzervací: My se dítěte neptáme, jak to vypadá, že to je, ale jak to je „doopravdy“. Zkoušíme, jestli je proň 5 vždy 5. =Jestli si vybudoval abstraktní pojem pěti.

Jestliže si dítě začne vytvářet pojmy (propozice), objevuje/vytváří z propojení senzorické a verbální složky propoziční úroveň.  Tu někteří badatelé viděli ve vrozených řečových dispozicích člověka (srov. Chomského generativní gramatika a jazykové univerzálie). Nicméně jazykový relativismus (Sapir-Whorfova teorie; Carroll, 1956) ukazuje, že struktura propozic je závislá na systému daného přirozeného jazyka.

Jaká vodítka ( cues ) žák používá k vybavení vzpomínky?

 3 krát po dvaceti minutách s přestávkami je více než 60 minut v zátahu – tzv. rozložené učení x nakupené učení. Bahrick, Phelpsová (1987) zjistili, že po rozloženém učení si látku pamatujeme déle.  Čím delší učení, tím delší pauzy – dělat jiné činnosti (motorické č. aj.)  Dbát na zdravý spánek – vliv na zapamatování (role snění, resp. REM fáze spánku při učení?)  Poznat celek, rozdělit si na části a ty se učit – nezapomenout na sebetestování  Rozsáhlou látku se učit po kapitolách (částech – tzv. rozložené učení) vždy na jiném místě (v jiných „dekoracích“)  Zapojit, co nejvíce smyslových modalit  Zvětšovat štěpy pracovní paměti: kódováním, metodou loci, jiná mnemotechnika, jiné?

 Úloha opakování  Otázka vlivu hudby na učení  Jiné?