FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze 1. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Advertisements

V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
PENÍZE Božena Genrtová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
Šablona č.:VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast dle RVP: Finanční gramotnost Předmět:Vlastivěda.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název: VY_42_INOVACE_MA_7B_32A Škola: Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Mgr. Helena Židová Ročník: 7.r. Tematický.
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňový systém ČR Rozdělení daní. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Peníze, bezhotovostní a hotovostní platební styk N á zev sady: Výuka.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
Příjmy a výdaje domácností – Pracovní list
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze 1

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Penize-1 Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková

Peníze 1 ? Klíčová slova Peníze, hotovostní peníze, bezhotovostní peníze

Peníze  prostředek směny  hodnota určitého zboží  prostředek při placení za ostatní zboží  uchovatel hodnoty pro případ nečekané události  definovány zákonem jako zákonné platidlo  peněžní jednotka státu se označuje jako měna  nástroj obchodu  html

Formy výskytu peněz  Oběživo = hotovostní peníze = fyzické peníze = bankovky a mince  Bezhotovostní peníze = depozita = uloženy na účtech u peněžních ústavů = využívají se k platbám mezi bankami, podniky, placení pomocí platební karty atd.

Nabídka peněz  Bezhotovostní peníze a oběživo tvoří peněžní oběh nebo také peněžní zásobu, tzv. nabídku peněz.

Historický vývoj peněz Lidé se začali specializovat na to, co uměli vyrábět lépe než ostatní, své výrobky pak navzájem směňovali, vznikl barterový obchod = směna zboží za zboží (výměnný obchod)

Úlohu platidla v různých kulturách při směnném obchodu plnily např. kamínky nerostů, mušle, pírka, postupem času barevné a drahé kovy (hřivny, pruty, mince). Nejvíce se osvědčily mince.

Podoby peněz 1. Bankovky a mince 2. Vklady na účtech a v bankách 3. Cenné papíry (směnky, šeky)

Současné mince České republiky Koruna, dvoukoruna, pětikoruna, desetikoruna, dvacetikoruna, padesátikoruna Na základě požadavku ČNB u nás tiskne nové bankovky Státní tiskárna cenin Praha. Ražbu nových mincí zajišťuje Česká mincovna v Jablonci nad Nisou.

Současné bankovky ČR Stokoruna, dvousetkoruna, pětisetkoruna, tisícikoruna, dvoutisícikoruna a pětitisícikoruna. Hlavním motivem českých bankovek jsou význačné osobnosti našich dějin. Nominální hodnota = jmenovitá, zadaná hodnota. Bývá uvedena např. na bankovce, cenném papíru (akcii), směnce apod.

Praktické cvičení 1  Jakým způsobem lze vybrat peníze z účtu?  Jakým způsobem můžete obdržet peníze z výhry?  Jaké druhy platidel se z hlediska vývoje ukázaly jako nejpraktičtější?

Praktické cvičení 2  Jak se nazývají strany mince?  Napiš nominální hodnoty mincí ČR v současnosti?  Je některá z mincí současnosti v ČR něčím specifická?

Anotace: Prezentace obsahuje výklad s definicí peněz a jejich vývoj, přehled současných bankovek a mincí používaných v ČR. Na pracovních listech žáci odpovídají na otázky. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN OBCHODNÍ AKADEMIE, Mohelnice. Ekonomické kompetence v občanském životě. ISBN CZ.1.07/1.1.04/ Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.