FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze 1
3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Penize-1 Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková
Peníze 1 ? Klíčová slova Peníze, hotovostní peníze, bezhotovostní peníze
Peníze prostředek směny hodnota určitého zboží prostředek při placení za ostatní zboží uchovatel hodnoty pro případ nečekané události definovány zákonem jako zákonné platidlo peněžní jednotka státu se označuje jako měna nástroj obchodu html
Formy výskytu peněz Oběživo = hotovostní peníze = fyzické peníze = bankovky a mince Bezhotovostní peníze = depozita = uloženy na účtech u peněžních ústavů = využívají se k platbám mezi bankami, podniky, placení pomocí platební karty atd.
Nabídka peněz Bezhotovostní peníze a oběživo tvoří peněžní oběh nebo také peněžní zásobu, tzv. nabídku peněz.
Historický vývoj peněz Lidé se začali specializovat na to, co uměli vyrábět lépe než ostatní, své výrobky pak navzájem směňovali, vznikl barterový obchod = směna zboží za zboží (výměnný obchod)
Úlohu platidla v různých kulturách při směnném obchodu plnily např. kamínky nerostů, mušle, pírka, postupem času barevné a drahé kovy (hřivny, pruty, mince). Nejvíce se osvědčily mince.
Podoby peněz 1. Bankovky a mince 2. Vklady na účtech a v bankách 3. Cenné papíry (směnky, šeky)
Současné mince České republiky Koruna, dvoukoruna, pětikoruna, desetikoruna, dvacetikoruna, padesátikoruna Na základě požadavku ČNB u nás tiskne nové bankovky Státní tiskárna cenin Praha. Ražbu nových mincí zajišťuje Česká mincovna v Jablonci nad Nisou.
Současné bankovky ČR Stokoruna, dvousetkoruna, pětisetkoruna, tisícikoruna, dvoutisícikoruna a pětitisícikoruna. Hlavním motivem českých bankovek jsou význačné osobnosti našich dějin. Nominální hodnota = jmenovitá, zadaná hodnota. Bývá uvedena např. na bankovce, cenném papíru (akcii), směnce apod.
Praktické cvičení 1 Jakým způsobem lze vybrat peníze z účtu? Jakým způsobem můžete obdržet peníze z výhry? Jaké druhy platidel se z hlediska vývoje ukázaly jako nejpraktičtější?
Praktické cvičení 2 Jak se nazývají strany mince? Napiš nominální hodnoty mincí ČR v současnosti? Je některá z mincí současnosti v ČR něčím specifická?
Anotace: Prezentace obsahuje výklad s definicí peněz a jejich vývoj, přehled současných bankovek a mincí používaných v ČR. Na pracovních listech žáci odpovídají na otázky. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN OBCHODNÍ AKADEMIE, Mohelnice. Ekonomické kompetence v občanském životě. ISBN CZ.1.07/1.1.04/ Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.