Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Agregátní poptávka a nabídka
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Mikroekonomie I Formování trhu
Základy marketingu šestá přednáška
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Organizace a řízení nadnárodních společností
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
8. Marketing.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Personální plán pro podnikatelský plán
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Model struktury strategického managementu
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Ekonomika obrany a bezpečnosti OBRANNÝ PRŮMYSL, JEHO VÝZNAM, STRUKTURALIZACE A ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ

Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Úvod Základní pojmy Teoretická analýza obranné průmyslové základny Struktura obranné průmyslové základny Modely vztahu státu k obranné průmyslové základně Zdroje financování obranného průmyslu Faktory ovlivňující obrannou průmyslovou základnu Závěr Obsah přednášky

ÚVOD EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Cílem Cílem této přednášky je definice a charakteristika obranného průmyslu (obranné průmyslové základny) jako nedílné součásti národního hospodářství. Dílčí cíle Dílčí cíle této přednášky je možné spatřovat v: – provedení teoretické analýzy obranného průmyslu, – objasnění struktury obranného průmyslu, – vymezení modelů vztahu státu k obrannému průmyslu a – vymezení a charakteristice faktorů ovlivňujících jeho podobu a dynamiku. Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Úvod

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Obranný průmysl (Arms Industry, Defence industrial base), Nákup zbraní (Arms Procurement), Zbrojní výroba (Arms Production), Zbrojní firmy, podniky (Arms Producing Companies), Offsety (Offsets). Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Základní pojmy

TEORETICKÁ ANALÝZA OBRANNÉ PRŮMYSLOVÉ ZÁKLADNY EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Cena a užitek zbrojní výroby národní nezávislost, soběstačnost, schopnost reakce v případě krize nebo války; potřeba udržovat schopnosti; (ne)závislost na zahraničním dovozu; vyjednávací konkurenční výhody; ekonomický užitek pro danou zemi. Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Cena a užitek zbrojní výroby vysoká cena vojenské produkce a trend k dalšímu růstu; vysoké náklady na vojenský výzkum a vývoj; náklady spojené s podhodnocováním vývojových schémat (časová a finanční náročnost; přítomnost vytěsňovacího efektu a jeho dopad na NH. Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Faktory ovlivňující vojenskou výrobu Faktory ovlivňující strukturu vojenské výroby a její chování při v procesu obchodování: povaha kupujícího, proces výzkumu a vývoje, cena výzbroje, zbraňových systémů apod. není tím hlavním omezujícím charakteristickým rysem, neexistuje žádné podílnictví v tradičním smyslu, existence státních vojenských podniků, vládní záruky fúze podniků Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana poptávky - charakteristika Ministerstvo obrany Ministerstvo obrany - určitá míra monopsie → výrazná deformace trhu Vystupuje zde otázka: Jak nahlížet a jak hodnotit toto postavení ministerstva? Je možno ho vnímat jako instituci minimalizující náklady nebo jako kartelového manažera vojenského průmyslu? Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana poptávky - charakteristika Argumenty (kartelový manažer): ministerští úředníci často odchází na místa obchodních zástupců zbrojních podniků a naopak, rozsáhlé lobování dodavatelů vojenského zboží (ovlivňuje rozhodovací pružnost ministerstva) prodej domácí vojenské produkce do zahraničí prostřednictvím ministerstva obrany MO zasahuje do procesu konstrukce a výroby nových zbraní (realizace koordinační funkce) Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana nabídky - charakteristika monopol, oligopol; vysoká koncentrace prodejců finálního produktu; specifické charakteristiky výrobních faktorů vojenského průmyslu – pracovní síla – přírodní zdroje – kapitál – kapitálové investice Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana nabídky - charakteristika Defense Industrial Base - Selhávání Charakteristiky volného trhu – dokonalá konkurence neomezený počet nakupujících a prodávajících neexistence bariér vstupu do odvětví homogenní produkt dokonalá informovanost dobrovolná směna přímé platby Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana nabídky - charakteristika Podmínky vstupu a výstupu Problém marketingu Složité pochopení fungování obchodu s vojenským materiálem mezi ministerstvem obrany a výrobci Nepružná poptávka Velké kapitálové investice při zahájení výroby do výrobního zařízení Loajalita značce Jsou upřednostňovány dlouhodobí dodavatelé Požadavek vyššího výkonu Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana nabídky - charakteristika Podmínky vstupu a výstupu Potřeba kapitálu Finanční instituce nerady půjčují kapitálové prostředky začínajícím firmám, které chtějí proniknou na vojenský trh Nestabilnost objednávek Politické zřetele Sociální znak Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

Strana nabídky - charakteristika Podmínky vstupu a výstupu - Interesy Finanční důvody Podpora vědy a výzkumu Část kapacity vojenského závodu je udržována ze státních prostředků pro případnou mobilizaci Přidělení kontraktu Specializace práce Důraz na kvalitu před kvantitou Zahraniční obchod Patriotismus Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Teoretická analýza obranné průmyslové základny

STRUKTURA OBRANNÉ PRŮMYSLOVÉ ZÁKLADNY EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Obranné (zbrojní) firmy lze rozdělit dle následujících kritérií: Typ produkce Dle druhové rozmanitosti produkce Míra závislosti na zbrojní produkci Dle postavení v produkčním řetězci Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Struktura obranné průmyslové základny

TYP PRODUKCE Dle typu produkce lze obranné firmy členit na firmy působící v: leteckém a kosmickém průmyslu, průmyslu vyrábějící zbraně pro pozemní síly průmyslu vyrábějící pro lodní a námořní síly obranné a vojenské elektronice. Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Struktura obranné průmyslové základny

DRUHOVÁ ROZMANITOST PRODUKCE (The range of arms products) Typically, aerospace companies were amongst the largest in the group, supplying a range of defence products and equipment such as aircraft, electronics, missiles and small arms (e.g. BAE; EADS; Saab; Thales). Their size and range of products suggests that such firms might be exploiting economies of scale, learning and scope. Few aerospace companies specialised in one arms product and these included Rolls-Royce (engines); Dassault in aircraft; AgustaWestland and Eurocopter in helicopters (being subsidiaries of Finmeccanica and EADS, respectively). Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Struktura obranné průmyslové základny

MÍRA ZÁVISLOSTI NA ZBROJNÍ PRODUKCI Zbrojní firmy lze členit i dle míry závislosti na vojenské výrobě: plně závislá plně závislá na vojenské produkci (100% podíl vojenské produkce), středně závislá středně závislá na vojenské produkci (od % podíl na produkci), minimálně závislá minimálně závislá na vojenské produkci (méně jak 50% vojenské produkce). Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Struktura obranné průmyslové základny

POSTAVENÍ V PRODUKČNÍM ŘETĚZCI Zbrojní firmy lze členit i dle postavení v produkčním řetězci: Hlavní dodavatel (Prime contractors) Dodavatel 1 úrovně Dodavatel 2 úrovně Dodavatel 3 úrovně Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Struktura obranné průmyslové základny

MODELY VZTAHU STÁTU K OBRANNÉ PRŮMYSLOVÉ ZÁKLADNĚ EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Můžeme vymezit následující modely vztahu státu k obranné průmyslové základně: Vláda jako investor Vláda jako investor (Government as a Investor) Vláda jako plánovač Vláda jako plánovač (Government as a Planner) Vláda jako zákazník Vláda jako zákazník (Government as a Custormer Vláda jako sponzor Vláda jako sponzor průmyslu (Government as a Supporter of Industry) Vláda jako regulátor Vláda jako regulátor (Government as Regulator) Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Modely vztahu státu k obranné průmyslové základně

ZDROJE FINANCOVÁNÍ OBRANNÉH PRŮMYSLU EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

 VLASTNÍ ZDROJE  prostředky z realizace vlastní produkce (nerozdělený zisk)  CIZÍ ZDROJE  SOUKROMÉ  VEŘEJNÉ Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Zdroje financování obranného průmyslu

 VLASTNÍ ZDROJE  prostředky z realizace vlastní produkce (nerozdělený zisk) Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Zdroje financování obranného průmyslu

 CIZÍ ZDROJE  SOUKROMÉ  prostředky z kapitálového trhu  krátkodobé úvěry  dlouhodobé úvěry  VEŘEJNÉ  investiční prostředky pocházející převážně z rozpočtových zdrojů  přímé subvence (vládní půjčky, nenávratné výpomoci, vládní granty)  nepřímé subvence (daňové podněty /úlevy/)  nepřímé subvence prostřednictvím přebírání záruk za úvěry státem  jiné formy podpory  státní podpora prostřednictvím zadávání nepotřebných zakázek  státní podpora exportu (vyhledávání obchodních partnerů, lobbing, podpora exportních aktivit /úvěr, pojištění, garance/)  kompenzace dopadů zbrojních embarg  Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Zdroje financování obranného průmyslu

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ OBRANNOU PRŮMYSLOVOU ZÁKLADNU EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

The DIB operates in a certain regime, within a specific socio- economic context. This regime is subjected to important drivers for change that will alter the nature of the DIB, and its development. Mezi tyto faktory lze zařadit následující: Politické faktory Politické faktory – Politické faktory spojené s existencí Evropské unie (pro Evropskou DIB) – Politické faktory spojené s národními státy Ekonomické faktory Ekonomické faktory Společenské faktory Společenské faktory Technologické faktory Technologické faktory Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Faktory ovlivňující obrannou průmyslovou základnu

Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Faktory ovlivňující obrannou průmyslovou základnu

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ROZHODNUTÍ O NÁKUPECH ZBRANÍ EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Pressures from having to trade-off defence spending with other national investments (e.g. health care, environment) and rising equipment and services costs mean that government policy-makers cannot avoid the need for some difficult choices. Procurement of defence equipment involves government in a set of complex choices in a world of uncertainty. Typically, procurement decisions involve the following choices: JAKÝ ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NAKOUPIT? JAKÝ ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NAKOUPIT? OD KOHO ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NAKOUPIT? OD KOHO ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NAKOUPIT? JAKÝM ZPŮSOBEM HO POŘÍDIT? JAKÝM ZPŮSOBEM HO POŘÍDIT? JAKÝM ZPŮSOBEM PROVÉST KONTRAKT (ZAJISŤĚNÍ CENY)? JAKÝM ZPŮSOBEM PROVÉST KONTRAKT (ZAJISŤĚNÍ CENY)? KTERÉ FAKTORY PŘI NÁKUPU ZOHLEDNIT (VOJENSKÉ CÍLE VERSUS ŠIRŠÍ POLITICKÉ CÍLE)? KTERÉ FAKTORY PŘI NÁKUPU ZOHLEDNIT (VOJENSKÉ CÍLE VERSUS ŠIRŠÍ POLITICKÉ CÍLE)? Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Faktory ovlivňující rozhodnutí o nákupech zbraní

Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Faktory ovlivňující rozhodnutí o nákupech zbraní

ZÁVĚR EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Obranná průmyslová základna je část národního hospodářství s vysokou mírou dynamiky. Lze očekávat, že tato dynamika bude ovlivněna schopností rozvíjet high-tech technologie. Tento rozvoj nicméně bude ovlivněn rozpočtovou kondicí, očekávanou formou budoucích konfliktů, a úsilím co nejvíce chránit lidský kapitál jak na straně vlastních sil, tak na straně protivníka. Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Závěr

ZDROJE KE STUDIU EKONOMIKA OBRANY A BEZPEČNOSTI

Obranný průmysl, jeho význam, strukturalizace a způsoby financování Zdroje ke studiu

DĚKUJI ZA POZORNOST V PŘÍPADĚ DOTAZŮ MNE MŮŽETE KONTAKTOVAT NA Ing. Aleš OLEJNÍČEK, Ph.D. Katedra EKONOMIE Skupina EKONOMIKY OBRANY STÁTU Kancelář K-65/100 (Bytovky) Tel.: