Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/03.0057 Portál eVIM TŘENÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Tření Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
O drsnosti a materiálech
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Fyzika Účinky síly.
Tření je odpor proti pohybu jednoho tělesa po povrchu druhého tělesa.
Třecí síly v denní i technické praxi
Název úlohy: 2.5 Smykové tření
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Síla, která brání pohybu objektu po ploše.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
O síle působící proti pohybu
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
Fy – sekunda Yveta Ančincová
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Smykové tření.
4.Dynamika.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: O DPOVĚZ NA OTÁZKY 1) Definuj rychlost (popis, značka, jednotka, značka jednotky) Popis: dráha, kterou.
Síla, její znázornění a účinky.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_715.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Hydrostatický tlak.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OHMŮV ZÁKON.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Magnetické pole.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Přetlak, podtlak, vakuum.
SMYKOVÉ TŘENÍ A VALIVÝ ODPOR Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV:Význam třecí síly TÉMATICKÝ CELEK:Pohyb těles.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_56_TŘENÍ TEMA: FYZIKA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tření-síla, která brzdí pohyb
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Brzdné síly Název školy
1. Urči co se pohybuje snáze?
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Třecí síla Třecí síla - síla, která brání posouvání těles. Při posouvání pevných těles musíme třecí sílu překonávat. Působí proti směru pohybu.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Budeme rozlišovat dva druhy tření: smykové valivé Smykové tření vzniká, když se dvě tělesa z pevných látek po sobě smýkají. Valivé tření vzniká, když se tělesa z pevných látek po sobě odvalují.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Třecí sílu měříme siloměrem

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Smykové tření Příklady smykového tření: chůze, jízda autem, na lyžích, bruslích……

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příčiny smykového tření: - nerovnost styčných ploch - síly mezi atomy

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Abychom uvedli těleso do pohybu musíme překonat klidovou třecí sílu. Klidová třecí síla je větší než třecí síla za pohybu.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Siloměrem jsme změřili velikosti třecí síly. Závěr: Třecí síla závisí: - na rychlosti pohybu po podložce - na povrchu obou těles - na tlakové síle Tření v technice je škodlivé i užitečné

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokus se uvést příklady: - podrážka bot a podlaha - psaní křídou - hřebíky ve zdi nepříznivé: při vzájemném pohybu součástí strojů zmenšení tření: mazivo ložiska (kuličková, válečková)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Při valivém pohybu působí asi 20krát menší brzdící síla než při smykovém pohybu

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Laboratorní práce: Tření Cíl: Zjistit, na čem závisí třecí síla Pomůcky: pět dřevěných kvádrů, nit, desky s různými povrchy, čidlo pro měření síly a Lab Quest mini od firmy Vernier

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/

Aparatura:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Postup práce: 1.Spusťte program Logger Pro 2.Kliknout na ikonu a nastavit následující hodnoty: mód: události se vstupy Column name: tíhová síla short name: F units: N a odsouhlasit tlačítkem Budiž

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/

3.Zjistit hmotnost dřevěného kvádru a vypočítat z ní F G 4.Vynulovat pomocí ikonky 5.Pomalu táhnout kvádr za siloměr 6.Zahájit sběr dar 7.Stisknout ikonu zachovat a do dialogového okna

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ vložit vypočtenou hodnotu F G. Poté odsouhlasit tlačítkem Budiž (OK) 8.Položit na sebe dva kvárdy a kliknout na ikonu zachovat. Opakovat body 6 a 7 pro 3 – 5 kvádrů 9.Ukončit sběr dat ikonou 10.Jelikož nechceme spojovat naměřené body, klikneme na křivku a v dialogovém okně

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ odstraníme zaškrtnutí spojovat body 11.Soubor - uložit jako (nazvat soubor)- do složky Dokumenty

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/

12.Popis částí grafu: Vložit – textová poznámka 13.Soubor - uložit jako (nazvat soubor)- do složky Dokumenty

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Použitá literatura: 1.Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia, Martin Macháček, Prométheus Praha Fyzika učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Fyzika pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia s přílohou Přehled učiva, Nakladatelství Fraus Fyzika pro 7.ročník základní školy, studijní část A, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1982