Mýty a pravdy Vteřina poté, nezávislá platforma pro práva dětí vyrůstajících mimo rodinu Olomouc, 28.9.2016

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
 Mýtus: OSPOD ví nejlépe, co je pro dítě a rodinu dobré  Mýtus: IPOD znamená pro pracovníky pouze zvýšení administrativy.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
1 Standardy kvality ve službách sociální prevence Mgr. Petr Hanuš
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Kritické poznámky k novele Zákona o sociálně právní ochraně a dopadech v praxi MUDr.F.Schneiberg Společnost sociální pediatrie ČLS JEP Poslanecká sněmovna.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Příspěvek pro seminář Zvláštní dětská zařízení na rozcestí – jak dál?
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Dětský domov a Základní škola Liptál
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
Úřad práce České republiky
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
2. ROČNÍK KONFERENCE K RODINNÉ POLITICE MĚSTA OLOMOUCE,
Ošetřovatelský proces v primární péči
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Ing. Stanislava Správková
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Hledání biologických kořenů Mikulov, Mgr
Diferencované stravování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Online databáze pro ohrožené rodiny a děti v ORP Chrudim SÍŤ POMOCI A PODPORY na Chrudimsku V RÁMCI PROJEKTU EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ SÍTĚ SLUŽEB PRO OHROŽENÉ.
Život bez střeva , Praha.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Transkript prezentace:

Mýty a pravdy Vteřina poté, nezávislá platforma pro práva dětí vyrůstajících mimo rodinu Olomouc,

Kdo jsme Jsme skupina lidí, jejíž větší část členů a členek prošla ústavní péči. Usilujeme o to, aby práva dětí vyrůstajících v zařízeních institucionální péče nebyla jen prázdným pojmem, ale nejvyšší možnou hodnotou. Posilujeme hlas dítěte a mladého člověka, který si prošel dětským domovem nebo jiným institucionálním zařízením. Jsme "prostředníkem" mezi dětmi, mladými lidmi a institucemi, které o podmínkách v "domovech" rozhodují.

Nepřímá činnost Spolupráce: MŠMT – Novela zákona o ústavní výchově (109) MPSV – Podílení se informační kampani „Právo na dětství“, Ústavy – Zprostředkování školení vychovatelů v oblasti finanční gramotnosti s bankovní asociací NNO – Síťování, otevřené dopisy, vzájemná podpora, právní podněty dětí, sdílení informací VOP – Řešení podnětů dětí, které jsou v rozporu s dětskými právy ČŠI – Přizvané osoby v inspekčních týmech, školení etopedů, řešení podnětů dětí NÚV – Fokusní skupina spolupracující na Standardech kvality péče v zařízeních ústavní a ochranné výchovy

Přímá činnost Aktivity Poskytování informací o studiu, brigádách, sponzorech Předávání vlastních zkušeností Bezplatná Právní poradna pro děti Výjezdy „Komunikace k pozitivní změně“ rozhovory lidmi, kteří si prošli ústavní péčí Supervize v dětských domovech Sociální sítě(Facebook, Twitter) Časopis Zámeček – jediné periodikum v dětských domovech

Mýtus: Kojencům a batolatům v ústavu nic nechybí. Pro dítě je horší navázat vazbu a přijít o ni než být v ústavu bez vazeb.

Protože vztah založený na vazbě je nejen předpokládaný dětmi, ale zároveň nezbytný. Absence takového vztahu je vážným rizikem pro vývoj a zdraví dítěte; Chronický nedostatek podnětů vede např. ke zpomalenému kongnitivnímu vývoji nebo narušení schopnosti reagovat na stres; Deprivace narušuje vývoj mozku, způsob zpracovávání informací, nebo vývoj systému stresové reakce. Pojí se například s rizikem nižšího IQ a deficitem v exekutivních funkcích, schopností soustředit se, nižších/vychýlených emočních reakcích atd.; 1.Negativní vliv deprivace může být zcela napraven, nebo zredukován za vhodné a včasné intervence. Závěry studie z roku 2012 centra pro rozvoj dítěte Harvardské univerzity Pravda: Proč je důležitá vazba

Pravda: Vztah založený na vazbě je nejen předpokládaný dětmi, ale zároveň nezbytný. Absence takového vztahu je vážným rizikem pro vývoj a zdraví dítěte. Zdroj: Centrum pro rozvoj dítěte, Harvardova univerzita

Pravda: Jsou naše děti opravdu jiné, než ty v cizích zemích?

Ústav zdravotnických informací a statistiky Pravda: Počet dětí do 3 let v ČR a SR

70% dětí navštěvuje nematuritní obory (2014, Vteřina poté a Lumos) 48% klientů Naděje mělo zkušenost s ústavní péčí (2013, Naděje) 72% všech případů útěků z domova se týkalo dětí z ústavů (2011, Eurochild) Pravda: „Úspěchy, které nám v zahraničí závidí“ Vteřina poté a Lumos, 2014

Mýtus: Orgány sociálně právní ochrany dítěte vědí nejlépe, co je pro dítě a rodinu dobré, IPOD znamená pro pracovníky pouze zvýšení administrativy.

Potřeby cílové rodiny jsou příliš komplexní a široké Nutný jako logický rámec a pro organizaci práce Další významné role: a)Kontinuita b)Zhodnotitelnost úspěchů/neúspěchů c)Udržitelsnost Problém spočívá v kapacitě OSPOD, která je nedostatečná a kterou bude nutno rozšířit i z důvodu transformace a nároků na OSPOD s ní spojených. Pravda : IPOD je časově náročný, nicméně naprosto zásadní pro důslednou ochranu práv a zájmů dětí a rodin

Pravda: Počet případů na 1 pracovníka podle kraje

Mýty: Na transformaci je krátká doba, nestihne se to a děti budou na ulici. Personál ústavu přijde o zaměstnání.

Pravda: Personál ústavů o zaměstnání nepřijde (viz zákon o ped. pracovnících) Transformace je nezbytná Transformace je dlouhodobý proces Zákon, který ji „dá do pohybu“ ale lze vytvořit a schválit do příštích voleb, potřebujeme však: a) spolupráci resortů a lokálních aktérů b) odhodlání pomoci dětem c) bourat mýty

Děkujeme za pozornost!