TVIP Hustopeče 25.3.2016 Metodika měření emisí výfukových plynů lodních motorů instalovaných na plavidlech ( Projekt v rámci programu TAČR – β – TB0300MD010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Udržitelný rozvoj energetiky
Advertisements

Řízení jakosti výrobků ve společnosti TESCOMA s.r.o.
EDC úloha k řešení č. 9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Charakteristika spalovacího motoru je grafické znázornění vzájemné závislosti vybraných provozních.
Diagnostika Common rail
 Spolupráce s firmou zabývající se ochranami generátorů.  Doložení přesnosti dodávaných systémů zákazníkům.  Podklady pro získání statutu akreditované.
Digitální učební materiál
Měření emisí zážehového nebo vznětového motoru
Ministerstvo dopravy České republiky
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Spalovací motory vznětové
Cvičení 1: Zkoušení pístových spalovacích motorů
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Petr Horník školitel: doc. Ing. Antonín Potěšil, CSc.
ŠÍŘENÍ A PŘENÁŠENÍ CHYB A VAH
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Kalkulace nákladů.
EDC úloha k řešení č. 6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu ISSN.
LEGÁLNÍ METROLOGIE Je to část metrologie, vztahující se k jednotkám, metodám a měřidlům z hlediska předepsaných technických a právních náležitostí, jejím.
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
MĚŘENÍ EMISÍ ZÁŽEHOVÉHO MOTORU.
Únik zemního plynu z potrubí a jeho následky při havárii na plynovodu
Stanovení vodní páry v odpadních plynech proudících potrubím
1 Seminář – Dětská obuv Český normalizační institut Czech Standards Institute Dětská obuv a technické normy Eva Štejfová Český normalizační institut.
Ovládací jednotka zkušební stanice NC108
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
EDC úloha k řešení č. 8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Experimentální metody (qem)
Měření emisí u zážehového motoru
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Petr Smékal Centrum dopravního výzkumu, Líšeňská 33a, Brno Závislost emisních faktorů směsných biopaliv na pracovních režimech motoru.
Informace o spalovacích pecích k likvidaci kadáverů MVDr. Marek Žižlavský, Ph.D. SEVARON.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
ENERGETICKÝ AUDIT, ENERGETICKÝ POSUDEK DLE 480/2012 SB. VE VZTAHU K DOTACÍM OPŽP A OPPIK.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 5.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Název: Měření spotřeby paliva na volnoběh s nezahřátým motorem Autor: Petr Hart, DiS. Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Zážehové motory.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Název:Kontrola otáček motoru Autor: Bc. František ŘEHOUT Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Diagnostika motorových vozidel Ročník:IV.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače v motorových vozidlech I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Název: Měření spotřeby paliva na volnoběh se zahřátým motorem Autor: Petr Hart, DiS. Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Zážehové motory.
Koncepce nového zákona o VTZ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory Témata cvičení
Název: Měření spotřeby paliva při jízdě z
Zásobování a účtování zásob ve vybraném podniku
Nový zákon o ochraně ovzduší
Evidence a účtování zásob ve vybrané společnosti
Spalovací motory Témata cvičení
Podpora provozu sekundárních DeNOx opatření
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
Evidence a účtování zásob ve vybrané společnosti
Název: Chyby měření Autor: Petr Hart, DiS.
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Elektrárenský popílek jako nový sorbent pro snižování emisí CO2
Požární ochrana autobusů
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Motor Caterpillar C13 vozu Tatra Phoenix G3
Transkript prezentace:

TVIP Hustopeče Metodika měření emisí výfukových plynů lodních motorů instalovaných na plavidlech ( Projekt v rámci programu TAČR – β – TB0300MD010 ) Ing. Jiří Dynybyl, MBA

Lodě ≥ 20 m

Výchozí situace Velká vnitrozemská plavidla 2006/87/EC technické požadavky na vnitrozemská plavidla Zákon 114/1995 Sb. O vnitrozemské plavbě a vyhláška 223/1995 Sb. 2004/26/EC upravila původní směrnici 97/68/ES na emise pro nesilniční motorová vozidla ; bylo zavedeno pro vnitrozemská plavidla Použitá norma EN ISO 8178 – laboratoř, dynamometr - přesně stanovené režimy, váhy, měření Mk,P a otáček, certifikované palivo. - průtokoměry paliva, vzduchu výfukových plynů - měřeno a korigováno na teplotu,tlak, vlhkost, tlak v sání, - korekce Hodnoty jsou stanovené pro CO; HC+NO x ; PT

Výchozí situace Měření je pak prováděno podle 2004/26/EC s použitím normy ISO , zkušební cyklus E3. Problém je v tom, že norma předepisuje režimy chodu motoru, které je nutno modelovat na zkušebním stanovišti s přesným dynamometrem. Podle zkušebního cyklu E3 jsou předepsány režimy: Otáčky (%) Výkon (%) Sterilní podmínky, laboratorní vybavení za několik milionů, nepřenosné, cenu si může dovolit pouze výrobce.

Výchozí situace Navíc hodnoty při měření nového motoru na stanovišti, kde je podle ISO 8178 simulováno zatížení, jsou uváděny v jednotkách g/kWh. Metody měření, použité při homologaci lodních motorů, jsou pro již instalované motory na plavidle nepoužitelné Měření plavidel v provozu není v Evropě nikde legislativně upraveno ani prováděno !

Podmínky – možnosti projektu Dostupná aparatura : Přenosná zařízení, používaná v STK pro vznětové motory - podle vyhlášky 302/2001 Sb. o technických prohlídkách a měření emisí vozidel- měřena pouze kouřivost Analyzátor CAPELEC CAP 3201-GO Opacimetr (kouřoměr) typ MDO2 AVL DO 285 CAP 3201-GO se ukázal jako nevyhovující

Režimy měření Obdobně jako ve vyhlášce 302/2001 Sb. Je možné měřit kouřivost při nezatížených režimech – byly vybrány režimy - volnoběh - nezatížené jmenovité otáčky - test volné akcelerace

Měřící aparatura kouřoměr ( opacimetr) typ MDO 2 – AVL DO 285

Výsledky měření typických plavidel – osobní lodě, remorkéry Jméno lodi Motor r.v. n volnoběh n střední n jm Akcelerační test Andante IFA 6-VD 14,5/12-2 SRV r.v ,040,120,560,39 Porto CATERPILLAR CAT r.v ,01 0,03 chyba záznamu Natal CATERPILLAR CAT r.v ,010,00 1,43 TR 439 ČKD Hořovice 6L 150 PV r.v ,01 0,92,63 CALYPSO IFA 6-VD 14,5/12-2 r.v ,00,010,24,19 TAURUS DAEWO MD 136 r.v ,01 0,030,13 TRD 120Tatra 928, r.v ,020,080,444,78 TRD 120Tatra 928, r.v ,04 0,792,42 TRD 120Volvo Penta D7B TA0,02 0,060,14 TRD 120Volvo Penta THD 70C0,030,050,1

Závěry Výrobci přenosných – provozních analyzátorů výfukových plynů se podřizují metodice používané u automobilů, která se omezuje na kouřivost S ohledem na technickou možnost nastavení režimů motoru pro měření byla zvolena jako reálná varianta volnoběžných a jmenovitých otáček bez zatížení a test volné akcelerace Podle naměřených výsledků byla doporučena jako vhodná veličina kouřivost při jmenovitých otáčkách a doplňkově výsledek akceleračního testu Výsledek bude použit jako metodika pro použití dotací na remotorizace starších plavidel.

Závěry Podle 302/2001 Sb. Je pro vozidla stanoveno „ Kouřivost motoru, vyjádřená součinitelem absorpce "k", nesmí překročit: a)u vozidel vyrobených do 31. prosince 1980 hodnotu 4 m-1, c) u vozidel, u kterých korigovaný součinitel absorpce nebyl stanoven a vyrobené po 31.prosinci u motorů s atmosférickým sáním: 2,5 m-1; - u přeplňovaných motorů: 3,0 m-1 nebo u vozidel poprvé registrovaných nebo poprvé uvedených do provozu od 1. ledna 2007: 1,5 m-1 Výsledek u plavidel ukazuje, že plavidla nepředstavují žádného významného znečišťovatele ovzduší.

Závěry Současné diskuse, vyvolané VW: - Měření emisí podle normalizovaných režimů poskytuje pouze velice hrubý odhad, k jakým exhalacím dochází ve skutečném provozu - I měření v STK poskytuje velice omezenou a hrubou informaci, platnou pouze v okamžiku měření

Závěry - Významnější by bylo, aby dopravce řídil svou činnost podle požadavků norem ISO 9001 a ISO a sledoval: - zjištění zdrojů - infrastruktury - použití výrobcem předepsaných náhradních dílů; - nápravných a preventivních opatřeními - údržbu, zaměřenou na parametry motoru předepsané výrobcem -, které jsou předpokladem, že emise jsou dodržené i bez provozního měření – časování dodávky paliva, teplota chladící vody, zpětný tlak výfukových plynů.

DĚKUJI ZA POZORNOST Československý Lloyd spol. s r.o. Pobřežní 620/ Praha 8-Karlín Mob.: