Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka a poptávka AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník2 Datum tvorbyzáří 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Nabídka a poptávka
Nabídka (supply), S Nabídka vyjadřuje objem zboží, které jsou nabízející (výrobci, obchodníci) ochotni dodat na trh za určitou cenu.
Zákon nabídky S rostoucí cenou určitého zboží na trhu roste ochota nabízejících prodávat (každý nabízející chce prodat co nejvíce drahého zboží) – nabídka roste Při nízkých cenách nemají nabízející zájem prodávat své zboží – nabídka klesá.
Křivka nabídky
Poptávka (demand), D Poptávka vyjadřuje objem zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu.
Zákon poptávky S rostoucí cenou určitého zboží na trhu klesá zájem nakupujících o jeho koupi – poptávka klesá Při nízkých cenách zájem nakupujících roste (každý nakupující chce koupit zboží za co nejnižší cenu) – poptávka roste.
Křivka poptávky
Tržní mechanismus Kupující a prodávající mají zcela rozdílné zájmy – kupující chce nakupovat co nejlevněji, prodávající chce prodávat co nejdráže.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus je proces vzájemného tlaku mezi nabídkou a poptávkou, jehož výsledkem je dosažení rovnovážného stavu na trhu.
Přebytek zboží Nabídka převyšuje poptávku Nabízející sníží cenu zboží To vede ke zvýšení poptávky a zároveň poklesu nabídky (některým nabízejícím se již nevyplatí prodávat) Tím se dosáhne rovnováhy
Nedostatek zboží Poptávka převyšuje nabídku Nabízející zvýší cenu zboží To vede ke snížení poptávky a zároveň nárůstu nabídky (pro nabízející je to ekonomicky zajímavé) Tím se vytvoří rovnováha
Tržní cena Cena, při které dochází k vyrovnání nabídky a poptávky Na trhu nevzniká přebytek ani nedostatek zboží
Graf tržní rovnováhy
Otázky a úkoly 1.Které faktory ovlivňují nabídku? 2.Které faktory ovlivňují poptávku? 3.Uveďte konkrétní příklady a příčiny narušení rovnováhy trhu.
Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN