Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová, Ph.D.
Cíl výzvy č. 29 je zkvalitnění a rozšíření možnosti studia na vysokých školách pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami, a to optimalizací podmínek umožňujících jejich studium včetně zajištění podpůrných služeb ze strany vysokých škol. 2
Cíl výzvy č. 29 Výzva je zaměřena na podporu studentů s pohybovým, smyslovým, psychickým, kognitivním a jiným zdravotním postižením a jejich kombinací a na socio-ekonomicky znevýhodněné studenty (dále jen studenti se SVP). Podpora spolupráce na úrovni kateder, fakult, vysokých škol a praxe. 3
Podmínka výzvy Za každou vysokou školu může být podán pouze jeden projekt, který bude systémově řešit téma studentů se SVP napříč všemi složkami vysoké školy. 4
Území dopadu x místo realizace Území dopadu: Celá Česká republika mimo území hl. města Prahy Sídlo žadatele: Celé území České republiky včetně hl. města Prahy 5
Oprávnění předkladatelé Vysoké školy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů. Všechny státní, veřejné a soukromé VŠ. 6
Cílové skupiny studenti VŠ; akademičtí pracovníci VŠ; ostatní pracovníci VŠ; pedagogičtí pracovníci základních, středních a vyšších odborných škol (v případě poskytování poradenských služeb a podpory talentovaných žáků). 7
Podporované aktivity Projekt musí obsahovat alespoň jednu ze dvou povinných aktivit. V rámci projektu lze tedy kombinovat minimálně jednu povinnou aktivitu s jednou či více aktivitami doplňkovými. Doplňkové aktivity nelze na rozdíl od aktivit povinných realizovat samostatně. 8
Povinná/é aktivita/y projektu A) Inovace studijních programů v souladu s požadavky znalostní ekonomiky a potřebami trhu práce prostřednictvím modularizace, zkvalitňování nabídky kombinovaného a distančního studia, modernizace didaktických metod, realizace výuky v cizích jazycích, podpory podnikatelského přístupu atd. Inovace, které přesahují rámec jednoho studijního programu a které zvyšují možnosti mezioborových studií. 9
Povinná/é aktivita/y projektu B)Zapojení odborníků z praxe a zahraničí při vytváření a realizaci inovovaných studijních programů. 10
Doplňkové aktivity Podpora praxí a stáží studentů VŠ u budoucích zaměstnavatelů. Tvorba, zavádění, realizace a vyhodnocování systémů zajišťování kvality. Zavádění a inovace systémů monitoringu potřeb trhu práce pro absolventy studijních programů/oborů (zkoumání kvality absolventů a jejich schopnosti adaptace na trhu práce). 11
Doplňkové aktivity Zvyšování odborných kompetencí akademických a ostatních pracovníků VŠ – pouze ve vztahu ke vzdělávacímu procesu studentů se specifickými potřebami. Podpora spolupráce vysokých škol se základními školami a středními školami v rámci poskytování poradenských služeb a podpory talentovaných žáků. Do této aktivity jsou zahrnuty i vyšší odborné školy. 12
Specifická kritéria Systémovost a komplexnost řešení podpory studentů se specifickými vzdělávacími potřebami napříč všemi složkami vysoké školy zaručující dlouhodobý dopad projektu – max. 14 bodů 13
Obsah kritéria Kritérium hodnotí, zda je projektová žádost zaměřena na systémový rozvoj podpory studentů se SVP na celé vysoké škole s důrazem na pokračování těchto aktivit i po skončení projektu. Systémový rozvoj je zde chápán jako soustava legislativních a organizačních opatření, dále zdrojů, intervencí a služeb zajišťovaných uvnitř i vně vysoké školy. 14
Specifická kritéria Synergická vazba na projekty jiných operačních programů – max. 1 bod 15
Obsah kritéria Žadatel získá toto bodové hodnocení v případě, kdy je projekt obsahově provázaný svým zaměřením s jiným projektem téhož žadatele nebo partnera projektu financovaným (tj. již scháleným/ realizovaným) z operačního programu (dále jen „OP“ ) uvedeného v seznamu viz Příloha č.1. Vazby na jiné projekty z uvedených OP žadatel popíše v projektové žádosti v záložce Popis projektu – Vazby na jiné projekty s uvedením celého názvu projektu, registračního čísla projektu, Operačního programu a oblasti podpory. 16
Monitorovací indikátory 17
18
19
20
21
22
23
24
Obecně závěrem Nebudou-li navržené klíčové aktivity projektu v souladu s podporovanými aktivitami, není možné projekt podpořit. Rovněž řízení projektu a/nebo činnosti související s administrací projektu či s jeho realizací (např. povinná publicita, vedení účetnictví, audit, výběrové řízení na služby či zařízení, přijímací řízení k náběru CS apod.) není možné uvést v projektové žádosti jako samostatné klíčové aktivity. 25
Děkujeme za pozornost. Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová, Ph.D. 26