Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR, 21.2.2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

ROZPOČTOVÁ SKLADBA Rozpočet obce představuje
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Úvod k účetnictví ÚSC.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jan Mareš Závěrečný účet města za rok 2013.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
JINDŘICHŮV HRADEC Michaela Kaloušová ZÁKLADNÍ INFORMACE  k město Jindřichův Hradec čítá obyvatel  Leží severovýchodně od Českých.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Uplatnění multi-level governance v systému veřejných rozpočtů
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
ÚČETNICTVÍ A ROZBORY VE VEŘEJNÉM SEKTORU
Ekonomický vývoj Pardubického kraje a návrh rozpočtu 2012
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,

Rozpočet obcí a krajů  jeden z nástrojů finančního řízení ÚSC  zobrazení finančního hospodaření obce či města na daný kalendářní rok  krátkodobý nástroj řízení obce  nástroj pro vyjádření a realizaci jednotlivých politik obce

Základní rovnice rozpočtového hospodaření příjmy – výdaje = financování

Na rozpočet můžeme nahlížet jako na:  bilanci příjmů a výdajů  finanční plán obce  decentralizovaný peněžní fond  nástroj prosazování obecní politiky

Omezení rozpočtu  krátkodobost  nevypovídá o stavu majetku, závazcích a pohledávkách  finanční operace, které rozpočtem neprocházejí cizí prostředkycizí prostředky sdružené prostředkysdružené prostředky operace podnikatelské činnosti obceoperace podnikatelské činnosti obce

Rozpočtový proces  sestavení návrhu rozpočtu obce  projednání a schválení návrhu rozpočtu  plnění rozpočtu obce a průběžná kontrola plnění během rozpočtového období  následná kontrola plnění rozpočtu a sestavení závěrečného účtu obce

Rozpočtové zásady  každoročního sestavování a schvalování rozpočtu  dlouhodobé vyrovnanosti rozpočtu  reálnosti a pravdivosti  úplnosti a jednotnosti rozpočtu  publicity

Rozpočtová skladba  Vyhláška MF č. 323/2002 Sb.  Klasifikace peněžních operací v rozpočtu  Rozpočtové hospodaření a peněžní fondy  Čtyři základní členění Odpovědnostní – pro ÚSC nepovinnéOdpovědnostní – pro ÚSC nepovinné DruhovéDruhové OdvětvovéOdvětvové KonsolidačníKonsolidační

Druhové členění  ekonomický charakter operace  třídy › seskupení položek › podseskupení položek › položky třída 1 – daňové příjmytřída 1 – daňové příjmy třída 2 – nedaňové příjmytřída 2 – nedaňové příjmy třída 3 – kapitálové příjmytřída 3 – kapitálové příjmy třída 4 – přijaté dotacetřída 4 – přijaté dotace třída 5 – běžné výdajetřída 5 – běžné výdaje třída 6 – kapitálové výdajetřída 6 – kapitálové výdaje třída 8 – financovánítřída 8 – financování

Financující operace  Z jakých zdrojů byl kryt deficit rozpočtu?  Jak bylo naloženo s přebytkem rozpočtu?  Způsoby zobrazení přijetí závazku/půjčení prostředků v rozpočtu

8 – financující operace 1 – financování z tuzemska 2 – financování ze zahraničí 9 – opravné položky k peněžním operacím 1 – krátkodobé financování 2 – dlouhodobé financování 1 – vydané dluhopisy 2 – splátky vydaných dluhopisů 3 – přijaté půjčené prostředky 4 – splátky přijatých půjčených prostředků 5 – změna stavu prostředků na bankovním účtu 7 – aktivní operace řízení likvidity – příjmy 8 - aktivní operace řízení likvidity - výdaje

Odvětvové členění   skupina 1 – zemědělství, lesní hospodářství a rybářství   skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství   skupina 3 – služby pro obyvatelstvo   skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti   skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana   skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby

Odpovědnostní členění  člení peněžní operace do kapitol  zohledňuje odpovědnost a působnost subjektu, který s peněžními prostředky nakládá  pro obce nepovinné (povinné pro peněžní operace státního rozpočtu) využívají zejména větší obce, u nichž se obecní úřad člení na jednotlivé odbory a kde má tedy toto členění své opodstatněnívyužívají zejména větší obce, u nichž se obecní úřad člení na jednotlivé odbory a kde má tedy toto členění své opodstatnění

Konsolidační členění  třímístný kód, záznamová jednotka, kterou se klasifikují peněžní operace pro potřeby konsolidace  poskytuje potřebné informace o převodech prostředků uvnitř veřejných rozpočtů na základě těchto informací je možné vyloučit převody uvnitř organizační jednotky, za kterou se sestavuje výkaz o plnění veřejných rozpočtůna základě těchto informací je možné vyloučit převody uvnitř organizační jednotky, za kterou se sestavuje výkaz o plnění veřejných rozpočtů

Struktura obecních rozpočtů v letech 1999 – 2005 (v mil. Kč) Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové p Přijaté dotace Příjmy celkem Běžné výdaje Kapitálové v Výdaje celkem Saldo P a V

Struktura příjmů obecních rozpočtů (%) Daňové příjmy Nedaňové p Kapitálové p Vlastní příjmy Přijaté dotace Příjmy celkem100

Struktura výdajů (%) Běžné výdaje Kapitálové výdaje Výdaje celkem100

Příjmová stránka obecních rozpočtů Základní kategorie příjmů: daňové příjmydaňové příjmy nedaňové příjmynedaňové příjmy kapitálové příjmykapitálové příjmy přijaté dotacepřijaté dotace Běžné příjmy Vlastní příjmy

 dostatečně výnosné  závislé na aktivitě obce  rovnoměrně rozložené  plánovatelné  administrativně nenáročné na správu a výběr

Daňové příjmy  cca ½ celkových příjmů obcí  příjmy ze svěřených a sdílených daní  příjmy z místních poplatků  příjmy ze správních poplatků  příjmy z ostatních poplatků

Současné daňové určení  100 % daň z nemovitostí  100 % daně z příjmu právnických osob pokud je poplatníkem obec  30 % daň z příjmu fyzických osob SVČ  1,5 % výnosu daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti  20,59 % z celostátního výnosu: daně z přidané hodnoty,daně z přidané hodnoty, daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti,daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, daně z příjmu fyzických osob placené srážkou,daně z příjmu fyzických osob placené srážkou, 60 % daně z příjmu fyzických osob SVČ,60 % daně z příjmu fyzických osob SVČ, daně z příjmu právnických osobdaně z příjmu právnických osob

Které z daňových příjmů může obec svou aktivitou ovlivnit? Jakým způsobem?

Nedaňové příjmy  třída 2  výši a strukturu nedaňových příjmů obce přímo ovlivňují svým chováním  příjmy z vlastní činnosti příjmy za poskytované službypříjmy za poskytované služby příjmy z prodeje zbožípříjmy z prodeje zboží příjmy ze školnéhopříjmy ze školného  příjmy z pronájmu majetku  příjmy z úroků a finančního majetku  splátky půjček poskytnutých v rámci rozpočtové politiky obce  přijaté sankční platby  přijaté vratky transferů  příjmy z prodeje nekapitálového majetku

Struktura nedaňových příjmů obcí 1997 – 2004 (v %) Příjmy z vlastní činnosti35,438,439,436,032,228,324,523,9 Odvody od příspěvkových organizací2,31,81,61,41,92,30,40,2 Příjmy z pronájmu majetku33,731,733,334,333,433,938,538,0 Příjmy z úroků a FM9,210,710,011,311,29,811,612,7 Přijaté sankční platby1,3 1,0 1,31,42,53,1 Přijaté vratky transferů1,4 1,71,21,71,82,32,6 Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní příjmy14,911,99,810,813,017,414,412,2 Přijaté splátky půjček1,82,83,14,05,2 5,77,3

Kapitálové příjmy  třída 3  jednorázové příjmy  příjmy z prodeje dlouhodobého majetku obce  přijaté peněžní dary  příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku

 prodej dlouhodobého majetku – obec se vzdává výhod spojených s využíváním tohoto majetku, upřednostňuje okamžitý výnos  rozsáhlé prodeje majetku 1994  akcionářských práv 1999

Přijaté dotace  třída 4  projev existence přerozdělovacích procesů uvnitř soustavy veřejných rozpočtů  různá členění dotací plynoucích do rozpočtů obcí

Výdajová stránka obecních rozpočtů - Členění výdajů  Plánované (resp. plánovatelné)  Neplánované, nahodilé  Mandatorní  Nemandatorní  Quasimandatorní  Odvětvové členění dle účelu  Druhové členění – běžné a kapitálové výdaje  Návratné a nenávratné

Metodické problémy při analýze a hodnocení obecních výdajů  analýza a srovnání výdajů dle oblastí, do kterých plynou  odlišení běžných a kapitálových výdajů  přepočtení na jednoho obyvatele obce, na jednoho obyvatele spádového území, na jednotku výkonu  rozdílná kvalita poskytovaných služeb  organizační forma zajišťování veřejných služeb  otázka zohlednění příjmů z poskytování služeb