Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Rozpočet obcí a krajů jeden z nástrojů finančního řízení ÚSC zobrazení finančního hospodaření obce či města na daný kalendářní rok krátkodobý nástroj řízení obce nástroj pro vyjádření a realizaci jednotlivých politik obce
Základní rovnice rozpočtového hospodaření příjmy – výdaje = financování
Na rozpočet můžeme nahlížet jako na: bilanci příjmů a výdajů finanční plán obce decentralizovaný peněžní fond nástroj prosazování obecní politiky
Omezení rozpočtu krátkodobost nevypovídá o stavu majetku, závazcích a pohledávkách finanční operace, které rozpočtem neprocházejí cizí prostředkycizí prostředky sdružené prostředkysdružené prostředky operace podnikatelské činnosti obceoperace podnikatelské činnosti obce
Rozpočtový proces sestavení návrhu rozpočtu obce projednání a schválení návrhu rozpočtu plnění rozpočtu obce a průběžná kontrola plnění během rozpočtového období následná kontrola plnění rozpočtu a sestavení závěrečného účtu obce
Rozpočtové zásady každoročního sestavování a schvalování rozpočtu dlouhodobé vyrovnanosti rozpočtu reálnosti a pravdivosti úplnosti a jednotnosti rozpočtu publicity
Rozpočtová skladba Vyhláška MF č. 323/2002 Sb. Klasifikace peněžních operací v rozpočtu Rozpočtové hospodaření a peněžní fondy Čtyři základní členění Odpovědnostní – pro ÚSC nepovinnéOdpovědnostní – pro ÚSC nepovinné DruhovéDruhové OdvětvovéOdvětvové KonsolidačníKonsolidační
Druhové členění ekonomický charakter operace třídy › seskupení položek › podseskupení položek › položky třída 1 – daňové příjmytřída 1 – daňové příjmy třída 2 – nedaňové příjmytřída 2 – nedaňové příjmy třída 3 – kapitálové příjmytřída 3 – kapitálové příjmy třída 4 – přijaté dotacetřída 4 – přijaté dotace třída 5 – běžné výdajetřída 5 – běžné výdaje třída 6 – kapitálové výdajetřída 6 – kapitálové výdaje třída 8 – financovánítřída 8 – financování
Financující operace Z jakých zdrojů byl kryt deficit rozpočtu? Jak bylo naloženo s přebytkem rozpočtu? Způsoby zobrazení přijetí závazku/půjčení prostředků v rozpočtu
8 – financující operace 1 – financování z tuzemska 2 – financování ze zahraničí 9 – opravné položky k peněžním operacím 1 – krátkodobé financování 2 – dlouhodobé financování 1 – vydané dluhopisy 2 – splátky vydaných dluhopisů 3 – přijaté půjčené prostředky 4 – splátky přijatých půjčených prostředků 5 – změna stavu prostředků na bankovním účtu 7 – aktivní operace řízení likvidity – příjmy 8 - aktivní operace řízení likvidity - výdaje
Odvětvové členění skupina 1 – zemědělství, lesní hospodářství a rybářství skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství skupina 3 – služby pro obyvatelstvo skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby
Odpovědnostní členění člení peněžní operace do kapitol zohledňuje odpovědnost a působnost subjektu, který s peněžními prostředky nakládá pro obce nepovinné (povinné pro peněžní operace státního rozpočtu) využívají zejména větší obce, u nichž se obecní úřad člení na jednotlivé odbory a kde má tedy toto členění své opodstatněnívyužívají zejména větší obce, u nichž se obecní úřad člení na jednotlivé odbory a kde má tedy toto členění své opodstatnění
Konsolidační členění třímístný kód, záznamová jednotka, kterou se klasifikují peněžní operace pro potřeby konsolidace poskytuje potřebné informace o převodech prostředků uvnitř veřejných rozpočtů na základě těchto informací je možné vyloučit převody uvnitř organizační jednotky, za kterou se sestavuje výkaz o plnění veřejných rozpočtůna základě těchto informací je možné vyloučit převody uvnitř organizační jednotky, za kterou se sestavuje výkaz o plnění veřejných rozpočtů
Struktura obecních rozpočtů v letech 1999 – 2005 (v mil. Kč) Daňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové p Přijaté dotace Příjmy celkem Běžné výdaje Kapitálové v Výdaje celkem Saldo P a V
Struktura příjmů obecních rozpočtů (%) Daňové příjmy Nedaňové p Kapitálové p Vlastní příjmy Přijaté dotace Příjmy celkem100
Struktura výdajů (%) Běžné výdaje Kapitálové výdaje Výdaje celkem100
Příjmová stránka obecních rozpočtů Základní kategorie příjmů: daňové příjmydaňové příjmy nedaňové příjmynedaňové příjmy kapitálové příjmykapitálové příjmy přijaté dotacepřijaté dotace Běžné příjmy Vlastní příjmy
dostatečně výnosné závislé na aktivitě obce rovnoměrně rozložené plánovatelné administrativně nenáročné na správu a výběr
Daňové příjmy cca ½ celkových příjmů obcí příjmy ze svěřených a sdílených daní příjmy z místních poplatků příjmy ze správních poplatků příjmy z ostatních poplatků
Současné daňové určení 100 % daň z nemovitostí 100 % daně z příjmu právnických osob pokud je poplatníkem obec 30 % daň z příjmu fyzických osob SVČ 1,5 % výnosu daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti 20,59 % z celostátního výnosu: daně z přidané hodnoty,daně z přidané hodnoty, daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti,daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, daně z příjmu fyzických osob placené srážkou,daně z příjmu fyzických osob placené srážkou, 60 % daně z příjmu fyzických osob SVČ,60 % daně z příjmu fyzických osob SVČ, daně z příjmu právnických osobdaně z příjmu právnických osob
Které z daňových příjmů může obec svou aktivitou ovlivnit? Jakým způsobem?
Nedaňové příjmy třída 2 výši a strukturu nedaňových příjmů obce přímo ovlivňují svým chováním příjmy z vlastní činnosti příjmy za poskytované službypříjmy za poskytované služby příjmy z prodeje zbožípříjmy z prodeje zboží příjmy ze školnéhopříjmy ze školného příjmy z pronájmu majetku příjmy z úroků a finančního majetku splátky půjček poskytnutých v rámci rozpočtové politiky obce přijaté sankční platby přijaté vratky transferů příjmy z prodeje nekapitálového majetku
Struktura nedaňových příjmů obcí 1997 – 2004 (v %) Příjmy z vlastní činnosti35,438,439,436,032,228,324,523,9 Odvody od příspěvkových organizací2,31,81,61,41,92,30,40,2 Příjmy z pronájmu majetku33,731,733,334,333,433,938,538,0 Příjmy z úroků a FM9,210,710,011,311,29,811,612,7 Přijaté sankční platby1,3 1,0 1,31,42,53,1 Přijaté vratky transferů1,4 1,71,21,71,82,32,6 Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní příjmy14,911,99,810,813,017,414,412,2 Přijaté splátky půjček1,82,83,14,05,2 5,77,3
Kapitálové příjmy třída 3 jednorázové příjmy příjmy z prodeje dlouhodobého majetku obce přijaté peněžní dary příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku
prodej dlouhodobého majetku – obec se vzdává výhod spojených s využíváním tohoto majetku, upřednostňuje okamžitý výnos rozsáhlé prodeje majetku 1994 akcionářských práv 1999
Přijaté dotace třída 4 projev existence přerozdělovacích procesů uvnitř soustavy veřejných rozpočtů různá členění dotací plynoucích do rozpočtů obcí
Výdajová stránka obecních rozpočtů - Členění výdajů Plánované (resp. plánovatelné) Neplánované, nahodilé Mandatorní Nemandatorní Quasimandatorní Odvětvové členění dle účelu Druhové členění – běžné a kapitálové výdaje Návratné a nenávratné
Metodické problémy při analýze a hodnocení obecních výdajů analýza a srovnání výdajů dle oblastí, do kterých plynou odlišení běžných a kapitálových výdajů přepočtení na jednoho obyvatele obce, na jednoho obyvatele spádového území, na jednotku výkonu rozdílná kvalita poskytovaných služeb organizační forma zajišťování veřejných služeb otázka zohlednění příjmů z poskytování služeb