Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_16_Bezkyslíkaté kyseliny Autor Melicharová Jana.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Názvosloví binárních sloučenin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
Alkyny.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
SULFIDY.
Období: leden až květen 2012
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Alkeny a dieny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Autor: Stejskalová Hana
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
SOLI.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Neživá příroda - vzduch
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Významné oxidy CO2 CO SO2 SiO2 CaO Al2O3.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Napiš čísla od 1 do 10 a pokus se určit minerály na obrázcích.
Transkript prezentace:

Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku. Kyslík má v oxidech oxidační číslo –II a je vždy na druhém místě ve vzorci.

Názvosloví oxidů Název oxidů se skládá z podstatného jména (oxid) a přídavného jména odvozeného z názvu prvku, k němuž se připojí zakončení podle oxidačního čísla prvku na prvním místě ve vzorci. Součet oxidačních čísel atomů v molekule se rovná nule.

Tvorba vzorce podstatné jménopřídavné jméno oxid název prvku + koncovka podle ox. čísla Např. oxid hlinitý Al III O -II upravíme, aby součet oxidačních čísel byl roven nule Al III O -II vzorec: Al 2 O 3 2 3

Koncovky oxidačních čísel

Konkrétní oxidy – např. Plynné: oxidy uhlíku oxidy síry oxidy dusíku Pevné oxidy: oxid vápenatý oxid hlinitý oxid křemičitý

Oxidy uhlíku Uhlík s kyslíkem vytváří 2 oxidy: Oxid uhličitý CO 2 Vzniká spalováním látek obsahujících uhlík. C + O 2 CO 2 Je to plyn, těžší než vzduch, nedýchatelný. Použití: v chladících zařízeních, hašení plamene. Oxid uhelnatý CO Vzniká při hoření při nedostatku kyslíku. 2C + O 2 2CO Je to bezbarvý plyn, prudce jedovatý.

Oxidy síry Síra s kyslíkem vytváří 2 oxidy: Oxid siřičitý SO 2 Vzniká spalováním síry. S + O 2 SO 2 Je to plyn štiplavého zápachu, těžší než vzduch, způsobuje kyselé deště. Oxid sírový SO 3 V přírodě nevzniká, připravíme ho: 2SO 2 + O 2 2SO 3 Plyn, používá se pro výrobu kyseliny sírové.

Oxidy dusíku (N I, N II, N III, N IV, N V ) Oxid dusnatý N I O -II Bezbarvý plyn, uniká do ovzduší při některých výrobách a při činnosti spalovacích motorů. Oxid dusičitý N IV O 2 -II Hnědočervený plyn Vzniká 2NO + O 2 2NO 2 Oba působí škodlivě na organismy - způsobují kyselé deště.

Oxid vápenatý CaO Bílá práškovitá látka. Vyrábí se tepelným rozkladem vápence. CaCO 3 CaO + CO 2 Použití: ve stavebnictví pod názvem pálené vápno, v zemědělství k vápnění půdy, při výrobě skla a některých kovů.

Oxid hlinitý Al 2 O 3 Bílá práškovitá látka. V přírodě – minerál korund (odrůdy korundu jsou smirek a drahé kameny – červený rubín a modrý safír). Surovinou pro výrobu oxidu hlinitého je minerál bauxit. Použití: výroba porcelánu, hliníku, zubních cementů…

Oxid křemičitý SiO 2 Pevná, chemicky odolná látka. Výskyt: v přírodě např. minerál křemen. Použití: ve stavebnictví (říční písek do malty a betonu), ve sklářství (křemenný písek pro výrobu skla), v hutnictví (výroba žáruvzdorných materiálů).

Zamyslete se… Čím může být nebezpečný vstup člověka do nevětraných podzemních jeskyní, šachet či hlubokých studní? Proč je životu nebezpečné sedět v nastartovaném autě v uzavřené garáži? Čemu říkáme skleníkový efekt? Který plyn ho způsobuje?

Odpovědi Při krasových jevech vzniká oxid uhličitý, je těžší než vzduch, drží se při zemi, je nedýchatelný. Při nedokonalém spalování vzniká místo oxidu uhličitého jedovatý oxid uhelnatý, ten se pevně váže na červené krevní barvivo, které ztrácí schopnost přenášet kyslík.

Skleníkový efekt způsobuje oxid uhličitý, jehož přítomnost v atmosféře částečně zabraňuje unikání tepelného záření zpět do vesmíru.

Zdroje: BENEŠ, P. - PUMPR, V. - BANÝR, J.: Základy chemie 1. díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. 2. vydání. Nakladatelství učebnice Fortuna, ISBN Obrázek Al 2 O 3 (snímek 11) dostupný z _corundum_crystals.jpg _corundum_crystals.jpg Obrázek SiO 2 (snímek 12) dostupný z Obrázek Schéma skleníkového efektu dostupný z: a_sklenikovy_efekt.gif