Motocykly a jejich druhy Zbožíznalství 3. ročník
Motocykl - je dvoukolový dopravní prostředek - je poháněný spalovacím nebo elektrickým motorem
Motocykl - kola jsou umístěna za sebou - mezi koly je pohonná jednotka ( motor a převodovka ) - řidič sedí na motocyklu obkročmo a směr řídí řidítky
Motocykl - může ho pohánět dvoutaktní nebo čtyčtaktní motor - patří mezi jednostopá motorová vozidla - mohou vést postranní vozík a lze s nimi i táhnout přívěs
Historie motocyklu - první byl sestaven v roce 1869, byl poháněn parou - první poháněný benzínem byl vyroben v roce 1885
Historie motocyklu - sériovou výrobu zahájila německá firma Hildebrand a Wolfmüller v roce 1894
Historie motocyklu - první český motocykl vyrobili Václav Klement a Václav Laurit a veřejnosti jej předvedli v roce 1899
Historie motocyklu - civilní výroba motocyklů se během 1. světové války zastavila, obnovena byla po skončení 2. světové války
Historie motocyklu - ve 2. světové válce hrál motocykl velkou roli, zejména v německé armádě
Druhy motocyklů 1. moped 2. malý motocykl 3. skútr 4. klasický motocykl
Moped - kombinace motocyklu a jízdního kola - často bývá vybaven pedály - objem motoru typicky 50 ccm
Malý motocykl - přechod mezi mopedem a ostatními silničními typy - typicky obsah 50 až 125 ccm - jejich konstrukce je často podmíněna národními technickými předpisy
Skútr – má malá kola, nízkoobjemový motor (obvykle 50 až 125 ccm) a částečnou kapotáž s podlážkou, bez horní části rámu - řidič nesedí obkročmo, nýbrž snožmo jako na židli - běžně je dnes vybaven automatickou převodovkou - obvykle slouží jako přepravní prostředek na krátké vzdálenosti - typicky v rámci obce - horní třídu skútrů tvoří velké cestovní skútry s objemem motoru 250 až 650 ccm
Klasický motocykl - určen pro jízdu po silnici bez další specializace - v prostoru kolen má palivovou nádrž a motor, pro podepření nohou slouží stupačky - člení se na:
1. Cestovní motocykl - velký pohodlný motocykl, s velkou nádrží a často s kapotáží, chránící posádku proti větru - určen pro jízdy na dlouhé vzdálenosti - mnohé typy bývají luxusně vybaveny, takže připomínají spíše automobil na 2 kolech - mohou být vybaveny postranním vozíkem (sajdkárou - sidecar)
2. Naháč - nekapotovaný silný cestovní motocykl - obvykle určený pro rychlou jízdu na silnicích a v městských ulicích
3. Enduro motocykl - má univerzální konstrukci sestavenou na jízdu po všech typech terénů - jsou běžně vybaveny osvětlením, jsou stavěny na výdrž a odolnost
4. Terénní (Cross) motocykl - konstrukcí určen pro zdolávání náročného terénu mimo zpevněné cesty - nemají osvětlení, jsou stavěny na vysoký výkon a krátkodobé zatížení
5. Cruiser - mohutný motocykl ve stylu amerických strojů ze let 20. století - typicky vybaven příčně uloženým vidlicovým dvouválcem se vzduchovým chlazením - ctí tradici koncepce motocyklu se shodnými rozměry předního a zadního kola - v současnosti mají spoustu chromovaných součástí, motory laděné do nízkých otáček a jsou ve většině uzpůsobeny pro pohodlné a stylové cestování na dlouhé trasy ve dvou
6. Chopper - vycházející z cruiseru, avšak s výraznými vzhledovými úpravami; podstatnější než jízdní výkony je jeho vzhled - typicky je vybaven dvouválcovým vidlicovým motorem o zdvih. objemu kolem ccm - jezdec na něm jede s pohodlně roztaženýma nohama
7. Závodní silniční mot. - silný, aerodynamicky tvarovaný stroj - primárně určený k dosahování vysokých rychlostí na závodních okruzích - jsou zařazeny do tříd podle objemu motoru mezi 50 a ccm - silnější z nich dosahují dnes již rychlostí přes 300 km/h
8. Plochodrážní motoc. - specializovaný stroj pro závody - obvykle má jen přímý záběr - konstrukce je uzpůsobená pro jízdu smykem v levostranných zatáčkách - motor je na alkoholové palivo - technickými předpisy je omezeno používání elektroniky
9. Kaskadérský motoc. - někdy označován jako STREET motocykl - určený pro provádění extrémních až kaskadérských jízdních úkonů - je žádoucí, aby byl co nejlehčí a aby měl co nejlepší výkon a kroutící moment - konstrukční stavby nejvíce vycházejí z nejsilnější kategorie závodních motocyklů, ale není to pravidlem
10. Dragster - specializovaný stroj na závody ve zrychlení, obvykle na 402 m (čtvrt míle) s pevným startem
Použité zdroje _jpgresize_900x800__type_jpg_.jpg chopper.jpg Vše on-line