Sociální historie – průzkum trajektorie artefaktů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Jak ovlivňuje můj život současná technika
Socioekonomická geografie
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Hodnotový management Teorie rozhodování
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Analýza možností vzniku chyb
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Taktická příprava Michal Lehnert.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Struktura bakalářské práce
Povede krize eurozóny k vytvoření dvourychlostní Evropy? Jiří Georgiev Sekce pro evropské záležitosti Úřad vlády ČR.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodika řízení projektů
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
Jištění kvality technologických procesů
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Ideologie v digitálních hrách
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociální informatika.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Transkript prezentace:

Sociální historie – průzkum trajektorie artefaktů

Trajektorie základem trajektorie artefaktů či systémů - konfigurovatelnost komponent trajektorie – jakýkoli definovatelný komponent může být chápán jako vyvíjející se série produktů (verzí) artefakty mají historii a budoucnost vysokou schopnost konfigurování má ICT, včetně mobilních zařízení jako e-čtečky i vývoj ICT systémů se skládá z technického pokroku stejně jako ze sociální historie artefakty jsou formovány sociálními strukturami a politickými silami – obtížné rozluštit těžká předpověditelnost – setkání a interakce mnoha událostí trajektorie mají tendenci upřednostňovat status quo

Studia technologií studia inovací, historie technologie, sociologie technologie studia inovací – ekonomická analýza technických inovací – zahrnuje všechny aspekty, který by mohly ovlivnit inovace včetně jakékoli diskuze technologie samotné s technologií často zacházeno jako s černou skříňkou  jednoduché lineární modely procesu inovací pomáhá při pochopení podmínek ekonomického úspěchu technických inovací, ignoruje technický obsah

Studia technologií historie technologie – studie vývoje konkrétní technologie dva problémy: deskriptivní historiografie je endemická, jen pár vědců se věnuje zevšeobecněním přesahujícím hranici historických případů asymetrické zaměření analýzy – mnohem méně pozornosti věnováno studiu případů selhání technické inovace implicitní přijetí lineární struktury vývoje technologie  historie technického vývoje sleduje racionální cestu předpoklad, že úspěch artefaktu je vysvětlením následného vývoje Př. syntetické plasty – popis začíná technicky lákavými vlastnostmi bakelitu  základ úspěchu bakelitu bakelit nebyl zpočátku pokládán za nijak zvlášť úžasný (prvních 10 let) dumping válečných zásob fenolu používaného k výrobě bakelitu po 1. světové válce umožnil konkurovat ostatním plastům Šestifázový model procesu inovace

Studia technologií sociologie technologie – pochopení technologických artefaktů jako sociálního konstruktu úspěch a efektivnost technologie představují pro sociální konstruktivismus problém: praktická efektivita technologií demonstruje upřednostňovanou epistemologii vědy  sociální vysvětlení není třeba odmítnutí postoje Mulkay: 1. věda objevuje, technika aplikuje 2. i nesprávnou či částečně nesprávnou teorii lze použít k vytvoření úspěšné praktické aplikace  úspěch techniky nesouvisí s pravdivostí vědecké znalosti

Studia technologií Pinch - Bijker: odmítají 2. argument Mulkaye – úspěch technologie zůstává nevysvětlený sociálním konstruktem není jen technologie, ale i věda téměř vše je vyjednáváno – co je a co není jisté, kdo je vědec a kdo je technolog, co je technologické a co sociální, kdo se může podílet na polemice př. Lazonick – ukazuje, že vývoj techniky lze pochopit ne jako vnitřní logiku technologického vývoje, ale jako výrobní vztahy

Empirický program relativismu - EPOR demonstrace sociální konstrukce vědeckých znalostí v přírodních vědách, snaha pochopit obsah přírodních věd v termínech sociální konstrukce studium současného vědeckého vývoje nebo vědeckých kontroverzí tři fáze vysvětlování vědeckého vývoje: 1. interpretativní flexibilita (interpretative flexibility) vědeckých objevů – vědecké objevy jsou otevřeny více než jen jedné interpretaci – posun vysvětlení vědeckého vývoje z přírodního světa do světa sociálního 2. mechanismus uzavření debaty (closure mechanism) - omezení interpretativní flexibility a vědeckých sporů – objevení vědeckého konsenzu, co je pravda 3. spojení mechanismu uzavření debaty a širšího sociálně- kulturního prostředí

Jádro zájmové skupiny EPOR studia vědeckých kontroverzí – metodologicky výhodné, srovnáním se lehce odhalí interpretativní flexibilita vědeckých výsledků Core set – skupina zapojená do kontroverzních výzkumných témat, velký význam ve vědě jádro definováno ve vztahu k produkci znalostí ve vědě je možné monitorovat výsledný konsenzus stejnou skupinu vědců lze studovat v první i druhé fázi vědeckého vývoje

Sociální konstrukce technologie (SCOT) proces vývoje technického artefaktu popsán jako změna variací a selekce – vícesměrný model retrospektivně se může vícesměrný model splasknout do jednoduchého lineárního modelu – chybí v něm argument, že úspěšná fáze vývoje není jediná možná

Tradiční kvazi-lineární pohled na vývojový proces kola Penny Farthing. Plná čára – úspěšný vývoj Přerušovaná čára - neúspěšný vývoj

Vícesměrný pohled na vývojový proces kola Penny Farthing

Sociální konstrukce technologie (SCOT) proč některé varianty umírají a jiné přežívají? průzkum interpretativní flexibility artefaktu – jaké jsou problémy a jejich řešení v konkrétní moment? – problém – je problémem vždy pro někoho - skupina, která vytváří a definuje problém – problém výsledkem významu, který dává skupina artefaktu – technický obsah  je třeba určit relevantní skupiny  jejich problémy a význam artefaktu  varianty navržené k řešení problémů

Koncept relevantní sociální skupiny Relevantní sociální skupina může být:  instituce či organizace (např. vojenská či komerční)  organizovaná či neorganizovaná skupina jedinců všichni členové sociální skupiny musí sdílet stejnou množinu významů

vztah artefakt – relevantní sociální skupinavztah jedna sociální skupina - problém vztah jeden problém - řešení

Postup 1. Identifikace relevantní skupiny určení relevantní skupiny – má artefakt pro všechny členy zkoumané skupiny nějaký význam? – př. skupina konzumentů či uživatelů artefaktu (př. uživatelé kola – cyklisti) zahrňte i skrytější sociální skupiny (př. anti-cyklisti) určete, zda je skupina významově homogenní, pokud je heterogenní, určete menší sociální skupiny (př. ženy- cyklistky) detailněji popište určené skupiny s ohledem na funkci artefaktu pro skupinu. Mohou se objevit aspekty jako např. ekonomická síla Př. sociální skupina cyklistů – skládala se z profesionálů, úředníků, učitelů a vysokoškolských profesorů. Funkce kola – sport, spíše než transport

Postup 2. Identifikace problémů a variant řešení urči problémy, které má každá skupina s artefaktem urči navrhované varianty, jak problém řešit všímej si všech druhů konfliktů: technické požadavky různých skupin (př. požadavek rychlosti, požadavek bezpečnosti) konfliktní řešení stejného problému (bezpečníky s nízkými kola x běžné bezpečníky) morální konflikty (ženy se sukněmi či s kalhoty na vysokých kolech) 3. sleduj stoupající a klesající stupeň stabilizace různých artefaktů tvořících celkový design artefaktu bezpečné kolo se ustálilo na několika základních náležitostech: nízká podoba, řetězový převod, a nafukovací duše, kosočtverečný tvar rámu

Interpretační flexibilita různé prokázané vědecké interpretace přírody prokazují, že příroda sama neposkytuje určující závěr vědecké debaty flexibilita v lidském myšlení, interpretaci artefaktů, v designu artefaktů neexistuje pouze jeden možný nebo nejlepší způsob, jak navrhnout atrefakt možné zkoumat pomocí interview s vědci zapojenými do sporů a řešení návrhu artefaktu, průzkumem historických zdrojů př. problém nafukovacích duší – pro některé inženýry řešení problému chvění, pro jiné způsob, jak jet rychleji, pro jiné škaredě vypadající způsob, jak udělat nízká kola méně bezpečnými byly navrženy i jiné artefakty řešící problém s chvěním (pružinové konstrukce rámu, sedátka, řídící páky)

Interpretační flexibilita jiná metoda – radikální diference: ukázání jiných interpretací artefaktu v různých sociálních skupinách různé interpretace  různé řetězy problémů a jejich řešení  různý vývoj v budoucnosti př. variace vysokých kol – verze „macho“ a verze „nebezpečná“ sportovci - význam kola - mužné, vysokorychlostní – vývoj větších předních kol, vzpřímenější rádius rámu ženy a starší muži – význam nedostatek bezpečnosti – znik nízkého předního kola, upozadění sedátka, přední vidlice v méně vzpřímené pozici interpretativní flexibilita kola Penny Farthing je materializována v různých liniích designu

Stabilizace artefaktu mapování mechanismu ukončení debat rétorické uzavření debaty – zmizení problému, uzavření technických pří problém nemusí být vyřešený v tradičním smyslu, stačí že relevantní sociální skupina chápe problém jako vyřešený roli může hrát reklama – ovlivňuje význam, který dává sociální skupina artefaktu př. pokus uzavřít spor o bezpečnost vysokých kol prohlášením, že je kolo naprosto bezpečné – rétorický manévr

Stabilizace artefaktu uzavření debaty redefinováním problému spor o nafukovací duše: – inženýři – teoretická a praktická obludnost – všeobecná veřejnost – esteticky příšerný doplněk – protagonisté – řešení problému chvění – sportovní cyklisté – neuznávali, že chvění je problém 3 důležité skupiny proti řešení, posívají se mu změna, když duše použity pro závodní kolo – mnohem rychlejší než ostatní soupeři veřejnost a závodní cyklisti vnímají uzavření debaty – ne však problému chvění, ale problému rychlosti (translace významu artefaktu)

Sociopolitický kontext vývoje artefaktu spojení artefaktu a širšího sociopolitického prostředí – zaměření na relevantní sociální skupiny identifikace sociokulturní a politické situace sociálních skupin, jejich normy a hodnoty – vliv na význam, který skupina přičítá artefaktu

Některé relevantní sociální skupiny, problémy a řešení ve vývojového procesu kola Penny Farthing

LITERATURA PINCH, Trevor J. – BIJKER, Wiebe. The Social Construction of Facts and Artifacts. In Technology and Society: Building Our Sociotechnical Future. Cambridge: MIT, 2009, s. 107 – 139. ISBN Z tohoto zdroje pocházejí také všechny obrazové přílohy. KLING, Rob – ROSENBAUM, Howard – SEWYER, Steve. Understanding and Communicating Social Informatics: A Framework for Studying and Teaching the Human Contexts of Information and Communication Technologies. 1 ed. Medford: Information Today, 2005, 216 s. ISBN

A typical Penny Farthing, the Bayliss-Thomson Ordinary (1878)

The American Star bicycle (1885)

Facile bicycle (1874)

A form of the Kangaroo bicycle (1878)

Lawson’s Bicyclette (1879)

Whippet spring frame (1885)

Singer Xtraordinary bicycle (1878)

Geared Facile bicycle (1888)

A solution to the women’s dressing problem with respect to the high-wheeled Ordinary