Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslovky SKLOŇOVÁNÍ DVA, OBA, TŘI, ČTYŘI
Advertisements

Číslovky DRUHY ČÍSLOVEK
Elektronická učebnice - I
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
SKLOŇOVÁNÍ ČÍSLOVEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_004_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ČÍSLOVKY Český jazyk - 8. ročník ( základní seznámení )
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Co víme o číslovkách.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_02
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_04.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_752_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
ČÍSLOVKY.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ
Číslo v digitálním archivu školy
Číslovky Český jazyk 5. ročník ZŠ
Číslovky Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 20123Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Číslovky.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Mgr. Michal Oblouk. slova číselného významu, vyjadřují počet, pořadí, množství druhů, násobenost a kolikrát se něco vyskytuje rozlišujeme číslovky: 1)URČITÉ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_584_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Číslovky.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
OPAKOVÁNÍ ČÍSLOVEK (+ pracovní list)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_491_Druhy číslovek AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.05 Anotace: Prezentace je zaměřena na číslovky a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní číslovek ve.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0110 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Číslovky.
ČÍSLOVKY Druhy číslovek a jejich užití 6. ročník.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_Čj8-číslovky.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ČÍSLOVKY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslovky s obrázky I Autor obrázků © Tomasz Nogol souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník ČÍSLOVKY Co už známe Pokud v závodě předběhneš závodníka na druhém místě, na jakém místě.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_18 TÉMA:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová SKLOŇOVÁNÍ ČÍSLOVEK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_199_ ĆÍSLOVKY
Číslovky Bc. K. Matějková.
DRUHY ČÍSLOVEK Tvarosloví
Český jazyk – 3.ročník, Číslovky
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
VY_32_INOVACE_06_Český jazyk pro 8. ročník_Číslovky
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČÍSLOVKY - SKLOŇOVÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_CISLOVKY Název materiálu: Číslovky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ČÍSLOVKY Vyjadřují množství čtyři (koně), tři (mušketýři) pořadí
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C56Čj6_Číslovky
ČÍSLOVKY - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Číslovky Metodický list (anotace): Tato prezentace slouží nižším ročníkům k představení učiva o číslovkách, vyšším ročníkům pak ke zopakování a procvičení již známé látky. s. 3 obecná charakteristika číslovek s druhy číslovek s. 8 shrnutí druhů číslovek s. 9 – 11 skloňování číslovek dva/oba, dvě/obě s. 12 – 17 procvičování

ČÍSLOVKY NUMERALIA

Obecná charakteristika Číslovky obecně nesou nějaký číselný význam, mohou označovat množství, pořadí, násobky apod. Podle toho, jaký význam mají (co přesně označují), můžeme dělit číslovky na čtyři základní skupiny.

Druhy číslovek: Základní číslovky vyjadřují počet či množství nějakého prvku, ve většině případů jsou spojeny se jmény (pět lidí, třináct koček, dvacet letadel), mohou však stát také samostatně (šli jsme tři, bylo nás tam pět apod.). Číslovky základní odpovídají na otázku kolik?, např.: určité:jeden, tisíc, osm,...; neurčité: několik, mnoho, málo.

Řadové číslovky označují pořadí, v textu je často poznáme podle toho, že, pokud jsou vyjádřeny číslicí, píšeme za nimi tečku (např. 11. patro, Karel IV., 100. výročí). Odpovídají na otázku kolikátý?, např.: určité:první, stý, padesátý,...; neurčité: několikátý. Pozor! Píšeme-li je číslicí, patří za ně tečka.

Druhové číslovky vyjadřují počet, množství druhů nějakého jevu označeného podstatným jménem, například: čtvero ročních období ( = čtyři druhy ročního období) trojí sýr ( = tři druhy sýra) Pokud jsou spojeny druhové číslovky s hromadným, pomnožným či abstraktním podstatným jménem, označují pouhý počet místo základních číslovek, například: patery dveře ( = pět kusů dvěří) dvoje šaty ( = 2 kusy šatů) šestery kalhoty ( = šest kusů kalhot) Druhové číslovky odpovídají na otázku kolikero? či kolikerý?, například: určité: dvoje, dvojí, patery, desatero...; neurčité: několikerý, několikery.

Násobné číslovky vyjadřují, kolikrát se nějaká věc (nějaký prvek) vyskytuje, kolikrát se něco znásobilo. Matematicky je můžeme často vyjádřit pomocí znaménka krát (například třikrát = 3x, stokrát = 100x), toto pravidlo však neplatí pro tvary jako trojnásobný, dvacetinásobný apod. Násobné číslovky odpovídají na otázky kolikanásobný? či kolikrát?, např. určité:dvakrát, pětinásobný, desetkrát, neurčité: několikrát, několikanásobný.

Shrnutí číslovkyvýznamkontrolní otázkynapříklad základníVyjadřují počet, množství. Kolik?jedna, milion, dvacet dva, několik, mnoho řadovéOznačují pořadí.Kolikátý?první, dvacátý první, stý, několikátý druhovéVyjadřují počet, množství druhů nějakého jevu označeného podstatným jménem. Kolikerý? Kolikero?dvojí, troje, devatero, několikero, desatero násobnéVyjadřují kolikrát se nějaká věc vyskytuje, kolikrát se něco znásobilo. Kolikanásobný? Kolikrát? trojnásobný, stonásobný, několikanásobný, jednou, tisíckrát, několikrát

Skloňování číslovek dvě, obě a dva, oba Dva, oba Tyto číslovky používáme před jmény rodu mužského, např. dva domy, oba chlapci apod. Správné skloňování vypadá takto: Páddvaoba 1.dva (domy)oba (chlapci) 2.dvou (domů)obou (chlapců) 3.dvěma (domům)oběma (chlapcům) 4.dva (domy)oba (chlapce) 5.dva (domy)oba (chlapci) 6.dvou (domech)obou (chlapcích) 7.dvěma (domy)oběma (chlapci)

Obě, dvě Tyto číslovky se používají u rodu ženského a středního. Jejich skloňování je kromě 1., 4. a 5. pádu naprosto stejné jako u číslovek dva a oba. Páddvěobě 1.dvě (dívky)obě (města) 2.dvou (dívek)obou (měst) 3.dvěma (dívkám)oběma (městům) 4.dvě (dívky)obě (města) 5.dvě (dívky)obě (města) 6.dvou (dívkách)obou (městech) 7.dvěma (dívkami)oběma (městy)

Závěr Skloňování těchto číslovek není těžké. Hlavní je nenechat se zmást koncovkami podstatných jmen, která následují po číslovkách. když si pozorněji prohlédnete tabulky, zjistíte, že tyto číslovky mají pouze tři tvary. A ty už se zapamatují poměrně snadno. 1., 4. a 5. páddvě, obě/dva, oba 2. a 6. páddvou/obou 3. a 7. páddvěma/oběma

číslovkaurčitá/neurčitádruh číslovky sedmkrát mnoho dvojí padesátý dvě stě šedesát desatery vícenásobná pět set dvacet šest několikero osminásobný Urči druh číslovek

Kontrola: číslovkaurčitá/neurčitádruh číslovky sedmkráturčitánásobná mnohoneurčitázákladní dvojíurčitádruhová padesátýurčitářadová dvě stě šedesáturčitázákladní desateryurčitádruhová vícenásobnáneurčitánásobná pět set dvacet šesturčitázákladní několikeroneurčitádruhová osminásobnýurčitánásobná

Doplň do textu číslovky uvedené v závorce číslicí ve správném tvaru. Vyčistil jsem si (3) boty. Úkol můžete vyřešit (2) způsoby. V neděli obědváme vždy ve (12) hodin. Podařilo se mu to na (2.) pokus. V diktátu jsi měl (21) chyb. Maminka mi vyžehlila (5) triček a (4) kalhoty. Na závody se dostavilo (58) žáků. Představení trvá od (6) do (9) hodin (2x) měř, (1x) řež.

Vypiš z textu v úkolu 1 číslovky, urči jejich druh a pád, pokud to je možné

Číslovky určité nahraď číslovkami neurčitými. Napsal to dvakrát Měla troje nové šaty Byla dvojnásobnou šampiónkou v plavání Udělala pět křížkových stehů a přetrhla se jí nit Protože špatně viděl na tabuli, byl přesazen do první lavice

Doplň do textu číslovky uvedené v závorce číslicí ve správném tvaru. Vyčistil jsem si troje (3) boty. Úkol můžete vyřešit dvěma (2) způsoby. V neděli obědváme vždy ve dvanáct (12) hodin. Podařilo se mu to na druhý (2.) pokus. V diktátu jsi měl dvacet jedna / jedenadvacet (21) chyb. Maminka mi vyžehlila pět (5) triček a čtvery (4) kalhoty. Na závody se dostavilo padesát osm / osmapadesát (58) žáků. Představení trvá od šesti (6) do devíti (9) hodin. Dvakrát (2x) měř, jednou (1x) řež. Vypiš z textu v úkolu 1 číslovky, urči jejich druh a pád, pokud to je možné. troje – číslovka druhová, 4. pádčtvery – čísl. druhová, 4. pád dvěma – čísl. základní, 7. pádpadesát osm – čísl. základní, 1. pád dvanáct – čísl. základní, 6. pádšesti – čísl. základní, 2. pád druhý – čísl. řadová, 4. páddevíti - čísl. základní, 2. pád dvacet jedna – čísl. základní, 4. páddvakrát – čísl. násobná, nesklonná pět – čísl. základní, 4. pádjednou - čísl. násobná, nesklonná Číslovky určité nahraď číslovkami neurčitými. Napsal to několikrát. Měla několikery nové šaty. Byla několikanásobnou šampiónkou v plavání. Udělala několik křížkových stehů a přetrhla se jí nit. Protože špatně viděl na tabuli, byl přesazen do několikáté lavice. Řešení :

POUŽITÉ ZDROJE: cislovky-zakladni-rozdeleni cislovky-zakladni-rozdeleni sklonovani-cislovek-dve-obe-a-dva-oba sklonovani-cislovek-dve-obe-a-dva-oba Český jazyk 6,7,8,9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005 Krausová, Z., Pašková, M., Vaňková, J. Český jazyk 9 pro ZŠ a VG., Nakladatelství Fraus, 2006 P. Hauser, Čeština hravě, Pansofia 1998